سردرگمی متقاضیان وام ازدواج در آستانه انتخابات ادامه دارد/ وعده‌هایی که محقق نشد

کد خبر: 658965

حمیده یکی از متقاضیان وام ازدواج می‌گوید: «متصدی بانک به من گفت که کشور درگیر انتخابات است و کسی به وام ازدواج توجهی ندارد.»

سردرگمی متقاضیان وام ازدواج در آستانه انتخابات ادامه دارد/ وعده‌هایی که محقق نشد
وام ازدواج
سرویس اقتصادی فردا: بر اساس قانون تسهیل ازدواج جوانان، دولت موظف است تا با هدف توانمندسازی جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده، اقداماتی را انجام دهد. در این قانون به مواردی مانند پرداخت ودیعه وام مسکن به جوانان و تامین مسکن موقت برای آن‌ها اشاره شده. موارد دیگری نیز در سایر بندهای قانون تسهیل ازدواج ذکر شده که متاسفانه به غیر از پرداخت وام ازدواج به متقاضیان هیچ کدام از آن‌ها از سوی دولت اجرا نشده است. وام ازواجی که گرفتن آن نیاز به گذشتن از هفت خوان رستم دارد.. جدال‌ها برای افزایش وام سه میلیون تومانی به ده میلیون تومان سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۵، برای از بین بردن بخشی از گره‌های کور و بازنشدنی مشکلات جوانان، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین را از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله تصویب کردند؛ بر اساس این مصوبه بانک مرکزی موظف شد اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از ۵۰ هزار نفر باشد.
پس از آن بود که رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام کرد که افزایش سه برابری وام ازدواج در بودجه ۱۳۹۵، با توجه به منابع محدود قرض‌الحسنه بانک‌ها نمی‌تواند عملیاتی شود، اما نمایندگان مجلس معتقد بودند که بانک‌ها نه تنها کمبود منابع نداشته بلکه منابع کافی در اختیار دارند، اما از آنجا که منابع را صرف ارایه تسهیلات کلان با کمترین سود به مدیران و کارمندان خود می‌کنند تمایلی به ارایه خدمت در بخش وام ازدواج ندارند.
جدال بر سر افزایش وام سه میلیون تومانی ازدواج به ده میلیون تومان در حالی مطرح می شد که دولت برای حمایت از خودروسازان داخلی، بودجه ای هنگفت صرف تسهیلات خرید خودرو کرد و در آن مرحله دولتی ها از نبود بودجه کافی صحبت به میان نمی آوردند!
پس از مدت‌ها بحث و مخالفت برای تصویب افزایش سقف تسهیلات وام ازدواج بالاخره بانک‌ها پرداخت وام ده میلیون تومانی را آغاز کردند. اما متاسفانه کمتر از یکسال از اجرا شدن این قانون می‌گذرد که جوانان گلایه هایی راجع به عدم پرداخت این وام و بهانه جویی بانک‌ها دارند. جوانان تاوان بی تدبیری دولت را می‌دهند گرفتن وام ده میلیون تومانی ازدواج به همین راحتی‌ها هم نیست. بعد از ثبت نام در سایت تسهیلات ازدواج باید منتظر تعیین شعبه بمانیم و بعد از اینکه شعبه بانکی مشخص شد ۱۲ روز فرصت برای رفتن به بانک را داریم. اما داستان اینجا تمام نمی‌شود باید منتظر بمانیم تا بانک مدارکی را برای واریز وام به حساب درنظر گرفته است را اعلام کند تا برای تهیه آن اقدام کنیم؛ یک بانک ضامن رسمی بانکی می‌خواهد و بانک دیگر حتی سند یا اجاره نامه خانه زوج جوان را طلب می‌کند! حتی اگر عقد باشید هم چاره‌ای ندارید! این اجاره نامه را از زیر سنگ هم که شده باید پیدا کنید تا وام به شما تعلق بگیرد.
سختی‌های دریافت تسهیلات ازدواج با نزدیک شدن به روزهای انتخابات چند برابر شده است. حمیده یکی از متقاضیان دریافت وام ازدواج، اوایل اسفندماه سال گذشته بود که برای گرفتن وام در سایت ثبت نام کرده، هفته گذشته بود که به یکی از بانک‌ها معرفی شد. او در رابطه با سومدیریت در ارائه تسهیلات ازدواج به خبرنگار «فردا» می‌گوید: «بعد از دو ماه انتظار در صف تسهیلات ازدواج برای گرفتن وام به شعبه فرهنگ شهر بانک قرض الحسنه مهر ایران در شیراز معرفی شدم. اما متصدی بانک به من گفت که ۴۰ نفر در صف انتظار هستند و بهتر است که انصراف بدهم و یک بانک دولتی را برای دریافت وام ازدواج انتخاب کنم. اما از آنجایی که قبلا خواهرم به پیشنهاد یکی از متصدیان بانک انصراف داده بود و دیگر نتوانسته بود در سایت ثبت نام کند، این کار را نکردم.»
وی ادامه می‌دهد: «امروز مجددا به بانک مراجعه کردم و باز هم پیگیری کردم که من را در صف انتظار تسهیلات بانکی قرار دهند. اما متاسفانه این بار به من گفتند که ۷۰ نفر در صف انتظار تسهیلات هستند و تا بعد از انتخابات چیزی مشخص نیست! متصدی بانک به من گفت که کشور درگیر انتخابات است و کسی به وام ازدواج توجهی ندارد.»
حمیده با نگرانی می‌گوید: «متاسفانه همسرم که همزمان با من برای گرفتن تسهیلات بانکی ثبت نام کرده بود، هنوز به شعبه‌ای معرفی نشده است. واقعا نمی‌دانم چرا انتخابات باید باعث شود که ما از گرفتن وام ازدواج جا بمانیم؟!» وعده هایی که محقق نشد هنوز از یاد‌ها نرفته است که حسن روحانی در وعده‌های انتخاباتی خود گفته بود: «مشکل بیکاری سبب شده که از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر شود.» او به جوانان وعده داده بود که با رونق اقتصادی و ریشه‌کن کردن بیکاری، از این کار جلوگیری خواهد کرد. اما امروز با وجود گذشت سه سال از وعده‌های حسن روحانی، شاهد افزایش آمار بیکاری در کشور هستیم. این در حالی است که در کنار نبود شغل برای جوانان، تورم و گرانی هم موجب افزایش نارضایتی‌ها شده و به طور کل جوانان را از ازدواج ناامید کرده است.
حمیده و همسرش یکی از زوج هایی هستند که درگیر سومدیریت شده اند و برای گرفتن تسهیلات ازدواج امیدی ندارند. اما هستند جوانان دیگری که به دلیل بهانه تراشی از سوی بانک‌ها از گرفتن وام پشیمان شده اند و از گرفتن این مبلغ صرف نظر کرده اند. حال باید منتظر ماند و دید که در دولت دوازدهم چه کسی بر سر کار می‌آید و چگونه این مشکلات را رفع خواهد کرد؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها