پایان سیگنال‌های دروغین خرید سهام با حذف پیش‌بینی سود

کد خبر: 766961

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انحراف پیش‌بینی از عملکرد مهمترین آفت اعلام پیش‌بینی سود بود که سهامداران زیادی را متضرر می‌کرد.

پایان سیگنال‌های دروغین خرید سهام با حذف پیش‌بینی سود
خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انحراف پیش‌بینی از عملکرد مهمترین آفت اعلام پیش‌بینی سود بود که سهامداران زیادی را متضرر می‌کرد.
سیدرضا پاورسی با بیان این مطلب افزود: سازمان بورس از حدود یکسال قبل بررسی حذف EPS (ای پی اس) و اصلاح مقررات بازگشایی و توقف نماد را در دستور کار قرار داده بود و در اقدامی نو از همه فعالان بازار سرمایه در این باره نظر خواهی کرد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به خواسته همه فعالان بورسی برای کوتاه شدن زمان توقف نماد‌ها و افزایش نقدشوندگی سهام تاکید کرد: با این اتفاق یکی از بنیادی‌ترین اصلاحات در بازار سرمایه به اجرا درآمده است و انتظار می‌رود با تحقق آن برخی رفتار‌های سودجویانه از جمله سیگنال‌دهی دروغین به پایان برسد. وی اضافه کرد: افرادی که این روز‌ها در تالار شیشه‌ای نگران هستند، تحلیل‌گران واقعی نیستند و عموما نوسان‌گیران و دلالان بورسی هستند که از تصمیم درست سازمان بورس آسیب خواهند دید. این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی‌های غیرقابل تحقق و موهوم را از جمله مشکلات تحلیل‌گران اعلام کرد و گفت: انحراف بسیار زیاد عملکرد شرکت‌ها و پیش‌بینی سود، عامل گمراهی و ضرر سهامداران مبتدی بود و حذف پیش‌بینی سود می‌تواند تصمیم‌گیری سهامداران را بهبود بخشد. پاورسی تصریح کرد: شرکت‌های زیادی بودند که از نظر ترازنامه‌ای و صورت‌های مالی شرایط نرمالی نداشتند، اما با پیش‌بینی سود خلاف واقع و غیرقابل تحقق سهامداران غیرحرفه‌ای را به اشتباه انداختند و متضرر کردند. وی افزود: با حذف پیش‌بینی سود، نقش مشاوران سرمایه‌گذاری پررنگ می‌شود و مردم با تحلیل بیشتر باید به خرید و فروش سهام بپردازند. این تحلیل‌گر بورس‌های بین‌المللی گفت: بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس تهران سود کمتری نسبت به پیش‌بینی اولیه محقق کرده‌اند و در پایان سال مالی از ارزش سهامشان کاسته شده است. وی افزود: سهامداران باید به نقش مدیران شرکت‌ها واقف باشند و نقش آن‌ها را در ارزش‌آفرینی و کسب بازده بیشتر بررسی کنند و حتماً مورد سوال قرار دهند. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با کاهش زمان توقف نمادها، نقدشوندگی بازار سهام بیشتر خواهد شد و از سویی با حذف پیش‌بینی سود، رفتار سهامداران به سمت حرفه‌ای‌گری سوق پیدا می‌کند. وی گفت: پیش‌بینی سود ابزار نامناسبی بود در دست شرکت‌ها تا زمینه فریب مردم و بازار را ایجاد کنند که با حذف آن، زمینه دستکاری ناشران در قیمت سهام از بین رفت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها