بانک‌ها چه راهکاری برای جلوگیری از کپی کارت مشتری خود دارند؟!

کد خبر: 774242

سال هاست که با نزدیک شدن به عید نوروز و افزایش استفاده از دستگاه های کارتخوان، سارقان با کمک دستگاهی به اسم اسکیمر اطلاعات کارت مشتریان را کپی و موجودی حساب آنها را خالی می کنند!

بانک‌ها چه راهکاری برای جلوگیری از کپی کارت مشتری خود دارند؟!
سرویس اقتصادی فردا: سال هاست که با نزدیک شدن به عید نوروز و افزایش استفاده از دستگاه های کارتخوان، سارقان با کمک دستگاهی به اسم اسکیمر اطلاعات کارت مشتریان را کپی و موجودی حساب آنها را خالی می کنند!
در واقع اسکیمر یک قطعه بسیار کوچک است که سارقان آن را بر روی دستگاه های خودپرداز نصب می کنند تا به کپی برداری اطلاعات بانکی موجود در نوار مغناطیسی مشکی رنگ کارت ها بپردازد و با نصب دوربین بسیار کوچکی وارد کردن رمز توسط مشتری را ضبط می کنند. سپس یک کپی از کارت تهیه می کنند و به سرقت می پردازند. این در حالی است که حتی می توان اسکیمر را بر روی کارتخوان های فروشگاهی نیز نصب کرد.
به همین منظور با آقای خسرو رفیعی، مدیر روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد گفتگو کرده ایم تا ببینیم که آیا این بانک راهکاری برای برقراری امنیت مشتریان خود دارد و برای جلوگیری از سواستفاده از مشتریان خود تدبیری اندیشیده است؟ در ادامه این گفتگو را می خوانید:
۱. در بانک‌پاسارگاد، چه اقداماتی برای جلوگیری از کپی کارت‌های بانکی انجام شده‌است؟
در حال حاضر در کل شبکه بانکی و شتاب، تنها کارت‌های مغناطیسی مورد پذیرش قرار می‌گیرند. اقداماتی از قبیل: نصب آنتی‌اسکیمینگ بر روی خودپرداز‌های بانک‌ها از جمله بانک‌پاسارگاد، مانع از کپی کارت در دستگاه‌ها می‌شود. اما راهکار اساسی، حرکت نظام بانکی به سمت صدور کارت‌های هوشمند (اسمارت کارت) است که در دستور کار بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نظام بانکی قرار دارد.
از سوی دیگر راه‌اندازی کیف پول همراه پاسارگاد (کیپاد) که مبتنی بر تکنولوژی NFC تلفن همراه است و همچنین راه‌اندازی برداشت بدون کارت بر روی خودپرداز، از جمله راهکار‌های بانک پاسارگاد برای کاهش لزوم استفاده از کارت فیزیکی و به تبع آن جلوگیری از سرقت و کپی اطلاعات کارت مشتریان است.
۲. آیا در هنگام سپرده‌گذاری مشتریان، به آن‌ها هشدار‌های لازم در این خصوص داده می‌شود؟ در خصوص ارسال پیامک و اطلاع‌رسانی در این مورد چه اقداماتی صورت گرفته‌است؟
در قرارداد‌های افتتاح سپرده و صدور کارت، هشدار‌های لازم به مشتریان ارائه می‌شود. همچنین تهیه بروشور‌های حاوی نکات امنیتی در دستور کار بانک است. ضمن اینکه نکات امنیتی بر روی سایت بانک و کانال اطلاع‌رسانی بانک نیز قرار می‌گیرد.
۳. اگر در اثر سهل‌انگاری مشتری رمز کارت لو برود و یا کارت کپی شود، چه تمهیداتی برای سوزاندن سریع کارت بانکی اندیشیده‌شده‌است؟ اگر کارت به سرقت رفته‌باشد چطور می‌توان آن را سوزاند؟
مشتریان می‌توانند از طریق موبایل بانک، بانکداری مجازی، تلفن بانک و همچنین منوی مسدود نمودن کارت بر روی خودپرداز (بدون نیاز به ورود کارت) نسبت به مسدود نمودن کارت اقدام نمایند. همچنین مشتریان با تماس با مرکز امداد مشتریان به شماره ۸۲۸۹۰ نیز می‌توانند کارت خود را مسدود کنند.
۴. آیا همراه‌بانک پاسارگاد می‌تواند به‌صورت فوری کارتی را بسوزاند؟
بله. در موبایل بانک، بانکداری مجازی، تلفن بانک و بر روی خودپرداز‌های بانک پاسارگاد بدون نیاز به کارت می‌توان به صورت آنلاین نسبت به مسدود نمودن کارت اقدام کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها