وقتی موسسه آینده‌پژوهی گوشت‌گوسفند وارد می‌کند

کد خبر: 838941

«کالا‌هایی ارز دولتی گرفتند که شرم دارم بگویم.» این، واکنش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به انتشار لیست عجیب و غریب و قابل تاملی بود که بانک مرکزی آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

وقتی موسسه آینده‌پژوهی گوشت‌گوسفند وارد می‌کند

روزنامه صبح نو : «کالا‌هایی ارز دولتی گرفتند که شرم دارم بگویم.» این، واکنش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به انتشار لیست عجیب و غریب و قابل تاملی بود که بانک مرکزی آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

آقای «محمدرضا پور ابراهیمی» در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود ارز ۴۲۰۰‌تومانی دولت؛ رانت چند هزار میلیارد تومانی توزیع شد، بیان داشت: این بحث جدایی است اول باید بازار ساماندهی شود و بعد به پرونده‌های تخلف مربوط به تخصیص ارز بپردازیم. کالا‌های غیر ضروری‌ای که متأسفانه در همین ماه‌های اخیر ارز گرفتند و شرم‌مان می‌شود بگوییم به آن‌ها ارز دولتی دادیم.

اشاره پورابراهیمی به لیستی است که بانک مرکزی بعد از نامه‌نگاری وزیر صنعت و درخواست انتشار نام ارزبگیران، سرانجام لیست ۵۳ صفحه‌ای شامل ۱۴۸۲ شرکت دریافت‌کننده ارز رسمی را منتشر کرد.

در این لیست محل تأمین ارز برای واردکنندگانی که در دو ماه اخیر ثبت سفارش انجام داده‌اند از طریق بانک مرکزی (منابع نفتی) و ارز ورودی سامانه نیماست.

فهرست منتشر‌شده از سوی بانک مرکزی واکنش‌های متعددی را در رسانه‌ها به‌همراه داشته است که مهم‌ترین آن نقد به بانک مرکزی و وزارت صنعت برای عدم اعلام اسامی کامل دریافت‌کنندگان ارز دولتی است.

رییس‌جمهوری به وزرای اقتصادی به‌ویژه وزیر صنعت و رییس‌کل بانک مرکزی دستور داده بود به‌منظور شفاف‌سازی اسامی تمام دریافت‌کنندگان ارز‌های دولتی را به مردم اعلام کنند، ولی بعد از چند روز بانک مرکزی و وزارت صنعت دستور روحانی را نصفه و نیمه اجرا کردند.

اما عجیب‌ترین نکته در این میان، واردات کالا‌هایی عجیب از سوی واردکنندگانی عجیب و گاهی حتی بی‌ربط است. «تسنیم» در گزارشی، برخی از ردیف‌های قابل تأمل این جدول را این‌طور شرح داده است: «شرکت رهروان خودرو پیشگامان نگین جنوب ۱۳۴.۲۴۲‌هزار یورو ارز دولتی گرفته و نام او در فهرست واردکنندگان چای قرار گرفته است. شرکت ماموت خودرو نیز ۳۴۶۱ یورو ارز دولتی گرفته و نام او در فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات چای‌ساز و قهوه‌ساز قرار گرفته است. نگاهی به شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۲۹‌شرکت توانسته‌اند با دریافت بیش از ۳۶‌میلیون یورو ارز دولتی موز وارد کشور کنند. البته نام یکی از این شرکت‌ها دوبار در لیست بانک مرکزی آورده شده است که نشان می‌دهد این شرکت در دو مرحله موفق به دریافت ارز دولتی شده است.»

یکی از کاربران فضای مجازی هم با این متن کنایه‌آمیز به این لیست واکنش نشان داده است: «شرکت آینده‌پژوهی فردی، گوشت گرم گوسفندی وارد کرده. البته معلومه تخصصی کار کرده، هم آینده فردی‌اش رو خوب پژوهش کرده، هم رانت خوبی داشته. آینده‌اش تو گوسفند بوده، پژوهیده!»

کاربر دیگری با اشاره به منتشر نشدن اسامی واردکنندگان خودرو و کالا‌های لوکس هم نوشت: «مردم می‌گویند این لیست دنبال نخودسیاه فرستادن مردم است، چون اسامی وارد‌کنندگان خودرو و قطعات یدکی خودرو و همچنین لوازم منزل و... در این لیست وجود ندارد. روغن تصفیه‌نشده و‌... به‌درد مردم نمی‌خورد و در آن گران‌فروشی و دزدی وجود ندارد؟!»

کاربر دیگری هم در این‌باره نوشته است: «من فعلاً با موضوع ارز کاری ندارم. منتها چند نکته خیلی توجهم را جلب کرد. الف) چرا با وجود تولید بعضی از اقلام در کشور باز هم ارز برای واردات داده میشه، مـثلاً لاستیک تایر سواری و... ب) بعضی از وارد‌کنندگان کالا‌ها و محصولاتی را که در ایران توزیع می‌کنند، ادعا می‌کنند که سالم و ارگانیکه و در ایران تولید میشه. الآن اسم‌شان توی این لیست قرار گرفته. ج) چرا با وجود نیاز به کالا‌های اساسی باز هم به کالا‌های لوکس ارز میدن؟»

همین واکنش‌ها سبب شد رییس‌جمهوری که موضوع اختلافش با وزیر صنعت بر سر انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی حسابی خبرساز شده بود، دوباره دست‌به‌کار شود و به وزیرش مهلتی ۱۵‌روزه بدهد تا واردکنندگان خودروی وارداتی با ارز دولتی را هم به مردم معرفی کند.

دکتر «حسن روحانی» به وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا ظرف ۱۵‌روز موضوع تخلف در واردات خودروی خارجی و نیز توزیع خودرو توسط خودروسازان داخلی را بررسی و هر‌گونه تخلف را صریحاً به مردم و دستگاه قضایی اعلام نماید. این دستور روحانی پس از تخلف اعلام شده از سوی مراجع نظارتی مبنی بر ثبت سفارش و واردات بیش از ۶۴۰۰‌خودرو از مسیر‌های غیر قانونی، و همچنین دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نارضایتی مردم و مصرف‌کنندگان از نحوه توزیع یا قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان داخلی صادر شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها