تشکر و عذرخواهی از سیف به ۸ دلیل!

کد خبر: 848756

رییس بانک مرکزی ایران توضیح دادند که علت افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته بر سرکارآمدن یک رییس جمهور و هیئت حاکمه جنگ طلب در آمریکاست! ضمن تشکر از ایشان بابت این توضیح جامع و فنی، لازم می‌دانم در موارد دیگری هم از ایشان تشکر و عذرخواهی کنم.

تشکر و عذرخواهی از سیف به ۸ دلیل!

خبرگزاری تسنیم: مجید شاکری اقتصاددان در مطلبی نوشت: رییس بانک مرکزی ایران توضیح داده اند که علت افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته بر سرکارآمدن یک رییس جمهور و هیئت حاکمه جنگ طلب در آمریکاست! ضمن تشکر از ایشان بابت این توضیح جامع و فنی، لازم می‌دانم در موارد دیگری هم از ایشان تشکر و عذرخواهی کنم:

۱️⃣ چنان که مطلع نیستید افزایش دمنده نقدینگی (مثلاً رسیدن نرخ نقدینگی به جی دی پی از حدود ۵۳ درصد به ۱۱۰ درصد برای اولین بار در تاریخ ایران) از علل افزایش نرخ برابری ارز در سایر کشورهاست. از شما ممنونم که با اعمال مدیریتی عالی و فنی مانع از رشد نقدینگی در ایران شدید.

۲️⃣ قطعاً در شرایط تحریم معاونت ارزی مهمترین بخش از ساختار بانک مرکزی است. ممنون هستم که یک معاون ارزی با سابقه و با تجربه با فهم بالایی از ارز و نقشه ارزی ایران را درست قبل از تحریم‌ها منصوب فرمودید.

۳️⃣ پیش بینی شرایط و اصلاح نقشه ارزی از زمستان ۱۳۹۵ از وظایف حقیر بود که مع الاسف نسبت به آن همت لازم را نگماردم. امیدوارم پوزش مرا بپذیرید!

۴️⃣ چنان که مطلعید بحران بانکی و تشدید دام نرخ بهره علت اصلی افزایش رشد نقدینگی به خصوص از ۱۳۹۴ تا به امروز است. از ناتوانی خودم در فهم این موضوع و فهم روش مقابله با آن، از شما عذرخواهم.

۵️⃣ با توجه به بدیهی بودن تبعات لاف پاسخگویی به همه نیاز‌های ارزی با نرخ ۴۲۰۰ تومان از همان شب ۲۱ فروردین، شایسته بود من با نرخ کشف شده با رییس جمهور مخالفت می‌کردم یا در صورت لزوم برای توقف ساز و کار سمّی و جهنّمی آن از مقام خود استعفا می‌دادم که متاسفانه نتوانستم از حیثیت فنی بانک مرکزی به درستی دفاع کنم که لازم است از شما و همکاران شما عذرخواهی کنم.

۶️⃣ بدیهی است قاچاق اعلام کردن واردات ارز نقش بسیار مهمی در ایجاد گپ‌های بزرگ بین نرخ تبدیل ریال در داخل و خارج از ایران می‌شد و باز کردن مسیر برای واردات اسکناس به صورت عمومی تا حد زیادی این گپ را می‌پوشاند. از این که علیرغم سنجش صحت موضوع در دو هفته بعد از ۲۱ فروردین باز هم در این زمینه ممانعت رخ می‌داد از شما عذر می‌خواهم.

۷️⃣ واضح است که مشکل اصلی بازار ارز بخصوص از ۲۱ فروردین ماه به بعد ضعف شدید طرف عرضه به دلیل اعمال نرخ دستوری ۴۲۰۰ تومان است که عملا عرضه ارز را به صورت تک کانال روی منابع بانک مرکزی انداخته است؛ و باز واضح است که فرستادن همه صادارت غیر نفتی به بازار ثانویه تا چه حد می‌تواند از وخامت اوضاع بکاهد. در زمینه تعلل و ممانعت از این راهکار واضح، قطعا نه شما و نه آقای رییس جمهور مقصر نیستید و من (وشاید ا. ع. و م. م) مقصر هستیم.

۸️⃣ در پایان با تاکید بر این که همه توضیحات شما درباره افزایش نرخ ارز حتما صحیح است از عمق جان عرض می‌کنم:"خسته نباشید. "

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها