اقدامات بی‌سابقه‌ای که عباس آخوندی به آن‌ها می‌نازد!

کد خبر: 855188

وزیر راه مدعی شد: «کاری که ما در این جاده‌ها انجام دادیم قابل قیاس با ۲۶سال گذشته نیست.»! اما این ژست کار برای مردم و ادعای انجام اقدامات بی‌سابقه جقدر با واقعیت همخوانی دارد؟

اقدامات بی‌سابقه‌ای که عباس آخوندی به آن‌ها می‌نازد!

خبرگزاری فارس: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم، روز پنجشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی استان کردستان مدعی شد: «کاری که ما در این جاده‌ها انجام دادیم قابل قیاس با ۲۶سال گذشته نیست.»! [۱]بدون هر مقدمه‌ای به بررسی عملکرد آقای عباس آخوندی می‌پردازیم و قضاوت را به خوانندگان محترم واگذار می‌کنیم.

الف) وعده‌هایی که به سرانجام نرسیدند!

آخوندی در زمان معارفه، وعده تکمیل آزادراه تهران-شمال را به نمایندگان ملت داد؛ وعده‌ای که هربار و پس از هر بازدید از پروژه، بازه زمانی آن گسترده‌تر شد تااینکه درآخرین بازدید از فاز یک این پروژه و در حضور اصحاب رسانه، خبر از افتتاح این فاز در اردیبهشت سال ۹۶ مطرح شد و اتمام فاز‌های دیگر هم به سال‌های آینده موکول شد؛ اما این پروژه که آخوندی تبلیغات گسترده‌ای برای اتمام آن طی دوران وزارتش انجام داده بود هم با پایان کار دولت یازدهم نیمه‌تمام رها شد و تا امروز خبری از افتتاح آن نیست.

البته آخوندی، پیش‌تر وعده‌های زودهنگام‌تری را برای افتتاح این پروژه داده بود. خردادماه سال ۱۳۹۵ بود که معاون اول رئیس‌جمهور طی بازدید از قطعه اول آزادراه تهران-شمال، از وزارت راه و شهرسازی خواستار آماده شدن قطعه اول برای نوروز سال ۱۳۹۶ شد. اسحاق جهانگیری با اشاره به اهمیت پروژه آزادراه تهران - شمال در این بازدید دو بار تأکید کرد که امیدوار است نوروز ۹۶ مردم بتوانند برای سفر به شمال ایران از قطعه یک این آزادراه عبور کنند. [۲]پس از آن، در آبان‌ماه ۱۳۹۵ بود که وزیر راه و شهرسازی در بازدید از قطعه اول آزادراه تهران-شمال، گفت که در «قطعه یک آزادراه تهران-شمال» با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه هستیم و در بهار سال ۱۳۹۶ این قطعه را زیر بار عبور می‌بریم. [۳].

اما با فرارسیدن تابستان ۹۷ همچنان از افتتاح این پروژه و بهره‌مندی مردم از این آزادراه، خبری نیست!

ب) بی‌تدبیری در تسهیل زائران اربعین

نمونه مشخص از بی‌تدبیری وزارت راه و شهرسازی درحوزه جاده‌ای را می‌توان در تکرار ترافیک سنگین در مسیر ایلام- مهران در ایام اربعین حسینی (ع) طی سال‌های گذشته دانست. درواقع با وجود تکرار این تجربه درسال‌های قبل، باز هم شاهد بی‌توجهی به آن در سال گذشته بودیم؛ سؤال این است که چرا هرسال و با وجود انتقادات بسیار درباره جوابگو نبودن پایانه مرزی مهران به حجم زائران اربعین، این پایانه مرزی و مسیر‌های منتهی به آن توسعه نمی‌یابد؟

هرچند در این موضوع نیز مانند دیگر موضوعات مرتبط با حوزه راه، عباس آخوندی در تیرماه ۹۴ مدعی «تسریع در بهبود وضعیت جاده‌ای محور مهران در سمت ایران» [۴]شد، اما امروز تمام زائرانی که از این مسیر توفیق تشرف به عتبات عالیات در سال‌های پس از این وعده وزیر را داشته‌اند به‌راحتی می‌توانند قضاوت کنند که اقدام درخور توجهی برای بهبود وضعیت این مسیر صورت نگرفته و مشکلات بسیاری از ترافیک گرفته تا ناامن بودن جاده همچنان وجود دارد.

ج) گرفتاری مردم در برف و خواب زمستانی مسئولان وزارت راه!

نحوه مدیریت عباس آخوندی در ماجرای بارش برف در زمستان ۹۶، مهر تائیدی بود بر ناکارآمدی وی در رسیدگی به امور مرتبط با حوزه وزارتی خود و بی‌اعتنایی محض به گرفتاری مردم و به خطر افتادن جان آن‌ها در جاده‌ها!

با وجود اینکه سازمان هواشناسی و دیگر نهاد‌های مسئول نسبت به بارش سنگین برف در اواسط بهمن‌ماه هشدار داده بودند، اما عملکرد عباس آخوندی نشان داد وی کمترین اهمیتی به این گزارش‌ها نداده و با غافلگیر شدن از وقوع چنین پدیده طبیعی، عملاً جان مردم را به خطر انداخت!

بی‌اعتنایی به مشکلات مردم به حدی رسید که عباس آخوندی ترجیح داد به‌جای تشکیل فوری ستاد بحران، به دیگر امورات شخصی خود برسد و بر همین اساس بود که زمانی که مجری شبکه خبر از یاسر خالدی سخنگوی سازمان راهداری پرسید که چرا با وجود بارش برف از شب گذشته (شنبه)، جلسه بحران سازمان راهداری برگزار نشده و جلسه در روز یکشنبه تشکیل شد، پاسخی داده نشد! [۵]عدم واکنش سریع عباس آخوندی به این بحران به گونه‌ای بود که حتی صدای محمدعلی ابطحی از حامیان دولت را هم درآورد! وی که در میان برف و کولاک در جاده قم_تهران گرفتار شده بود، با انتشار پستی در صفحه شخصی خود، وضعیت جاده را اینگونه روایت کرد: «نهمین ساعتی که در یک نقطه در جاده قم با صد‌ها ماشین ایستاده‌ایم. یک متر تکان نخورده‌ایم. صبح شد.. نه خبری از باز شدن راه هست و نه کمکی.»

د) افزایش تلفات جاده‌ای و راهکار بی نظیر آخوندی برای کاهش تصادفات!

در دوره وزارت عباس آخوندی، حوادث تلخ جاده‌ای بی‌شماری به وقوع پیوسته است؛ حادثه تصادف اتوبوس سربازان ارتش در محور سیرجان - نی‌ریز، از دست دادن روزانه جان ۴۲.۵ نفر در جاده‌ها، حادثه تلخ تصادف دانش آموزان نخبه ریاضی در هرمزگان، تراژدی غمناک تصادفات جاده‌ای در استان فارس و... از جمله این است. این‌ها صرف‌نظر از اتفاقاتی است که در حوزه ریلی (مانند حادثه برخورد قطار تبریز-مشهد که منجر به کشته شدن ۴۷ نفر و زخمی شدن ۱۰۳ نفر گردید) و هوایی [مانند سقوط هواپیمای مسافربری تهران طبس در منطقه مسکونی در مرداد ۹۳ و سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در بهمن ۹۶]به وقوع پیوسته.

اما واکنش عباس آخوندی به همه این اتفاقات، نه عذرخواهی و تلاش برای بهبود وضعیت جاده‌ها و... بوده بلکه با طلبکاری تمام یا نمکی بوده است بر زخم داغدیدگان یا ارائه راهکار‌های عجیب و غریب!

به عنوان نمونه اظهارات وی پس از حادثه قطار تبریز_مشهد مبنی بر «بیمه بودن تمام افراد حادثه‌دیده» موج اعتراضی شدیدی را در کشور به راه انداخت که در نهایت وی با دستپاچگی و تلاش برای اشک ریختن در جلوی دوربین تلویزیونی کوشید تا این اظهارات خود را جبران کند!

اما در حوزه تصادفات جاده‌ای نیز، عباس آخوندی وضعیت بهتری در ارائه راهکار ندارد! آذرماه ۱۳۹۶ بود که اظهارات وی در همایش بررسی ایمنی راه‌ها در مجمع جهانی راه (پیارک) موجب تعجب بسیاری از کارشناسان شد. عباس آخوندی به جای ارائه راهکار‌های دقیق و علمی برای ایمن‌سازی جاده‌ها، خواستار افزایش قیمت بنزین شد و آن را عامل کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای ارزیابی کرده بود! [۶]هرچند بررسی کارنامه عباس آخوندی در ۵ سال گذشته مشحون از اقدامات بی‌بدیل وی در زمین زدن حوزه‌های مختلفی از جمله مسکن، دادن وعده‌های واهی مانند جایگزینی «مسکن اجتماعی» بجای «مسکن مهر» [که با گذشت چند سال از این طرح، هیچ خبری از انجام آن نیست]، انعقاد قرارداد‌های خرید هواپیما و به سرانجام نرسیدن ورود این هواپیما‌ها به ایران علیرغم پروپاگاندای گسترده از سوی مقامات دولتی و... است، اما راز اینگونه ژست کار برای مردم و ادعای انجام اقدامات بی‌سابقه در حوزه راه را می‌توان در مماشات حسن روحانی و نمایندگان مجلس با این فرد دانست که علیرغم واضح بودن کارنامه غیرقابل قبول عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، به دلایلی کاملاً مشخص موجبات ادامه فعالیت وی در این وزارتخانه را فراهم کرده‌اند تا شاهد آن باشیم که با افزایش حوادث جاده‌ای، هر روز تعداد بیشتری از هموطنان ما جان خود را دست بدهند!

پی‌نوشت:

www.farsnews.com/news/۱۳۹۷۰۵۱۱۰۰۰۴۳۲ www.farsnews.com/news/۱۳۹۶۱۰۱۲۰۰۰۴۸۵ www.farsnews.com/news/۱۳۹۶۱۰۱۲۰۰۰۴۸۵ http://news.mrud.ir/news/۸۷۵۸ https://www.alef.ir/news/۳۹۶۱۱۰۸۲۷۷.html http://jamejamonline.ir/online/۳۰۸۲۲۸۶۰۸۶۵۵۸۳۳۳۳۶۵

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها