احتکار، گرانفروشی و دلالی یک خودروساز!

کد خبر: 867413

تخلفات حقوقی یک خودروساز در پیش‌فروش «هاوال H. ۲» حقوق شهروندان را نقض کرده است شرکت‌های بزرگ خودروسازی با تخلف و دور زدن قانون، پا روی حقوق شهروندان می‌گذارند تا در اوضاع نابسامان اقتصادی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و پول بیشتری به جیب بزنند.

روزنامه جوان: تخلفات حقوقی یک خودروساز در پیش‌فروش «هاوال H. ۲» حقوق شهروندان را نقض کرده است شرکت‌های بزرگ خودروسازی با تخلف و دور زدن قانون، پا روی حقوق شهروندان می‌گذارند تا در اوضاع نابسامان اقتصادی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و پول بیشتری به جیب بزنند.

طبق شکایت جمعی از شهروندان که اقدام به ثبت‌نام برای پیش‌فروش خودروی «هاوال H. ۲» کرده بودند، شرکت بهمن موتور با نادیده گرفتن حق مسلم مشتریانش، سعی در گرانفروشی دارد. شرکت بهمن موتور در تاریخ هشتم اردیبهشت سال جاری اقدام به پیش‌فروش خودروی «هاوال H. ۲» با قیمت قطعی ۹۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان کرده است و طبق این پیش‌فروش جمعی از شهروندان اقدام به ثبت‌نام و خرید این خودرو کرده‌اند. بر اساس این پیش‌فروش شرکت بهمن موتور موظف می‌شود تا خودرو‌ها را با قیمت اعلام شده در مرداد و شهریور سال ۹۷ به دست مشتریان برساند. در این میان شرکت بهمن موتور دست به تخلفات بزرگی زده که به ضرر مشتریان تمام شده است. پس از بالا رفتن قیمت ارز و متشنج شدن اقتصاد کشور، شرکت مزبور فضا را برای وخیم‌تر کردن بازار خودرو و سوءاستفاده مناسب دیده و به دنبال بالا بردن قیمت خودرو‌های پیش‌فروش شده با قیمت قطعی است.

طبق قانون شرکت‌های خودروساز، قانون پیش‌فروش خودرو را باید دو روز قبل به اعلام عموم برسانند. ثبت‌نام‌کنندگان نیز با خواندن شرایط ثبت‌نام خودروی «هاوال H. ۲» و قطعی بودن قیمت اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند، اما به گفته مشتریان در روز ثبت‌نام و در میانه ثبت مشخصات، ناگهان شرایط پیش‌فروش و قیمت‌ها تغییر کرده است. شرکت مورد اشاره در روز ثبت‌نام و در حالی که برخی از مشتریان با پیش‌پرداخت ۵۰ میلیون و شرایط قیمت قطعی ثبت‌نام کرده بودند، ناگهان سایت را می‌بندد و با شرایط و درگاه جدید بانکی شامل ۳۵ میلیون تومان و قیمت غیرقطعی اقدام به ثبت‌نام می‌کند. این تخلف در حالی است که شرکت در اطلاعیه پیش‌فروشی که دو روز قبل از این موعد منتشر کرده بود به چنین مواردی اشاره نکرده بود.

دامنه تخلفات شرکت بهمن موتور ابعاد دیگری هم دارد. این شرکت اعلام کرده، خودروی «هاوال H. ۲» تحویل مرداد را به جای قیمت قطعی (۹۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان) به قیمت ۱۱۱ میلیون تومان خواهد داد که با اعتراض شدید مردم روبه‌رو شده است. این افزایش قیمت در حالی است که شرکت مزبور تعداد محدودی از خودروی «هاوال H. ۲» را با تحویل شهریور ماه به همان قیمت ۹۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برای عده‌ای به صورت خارج از عرف ثبت نام کرده است. نکته جالب‌تر اینجاست که ثبت‌نام تحویل مرداد ماه در تاریخ هشتم اردیبهشت انجام شده و ثبت‌نام تحویل شهریور یک روز بعد در تاریخ ۹ اردیبهشت صورت گرفته است. در فاصله یک روزه چطور شرایط پیش‌فروش و قیمت‌ها هنگام ثبت‌نام تغییر کرده است؟! در صورتی‌که تمام خودرو‌ها در شرایطی یکسان تولید می‌شود و دلیلی برای گرانفروشی وجود ندارد.

در شرایطی که شرکت‌های خودروساز باید با رعایت قانون و احترام به حقوق مصرف‌کننده به آرام شدن بازار خودرو کمک کنند، خودشان تبدیل به محلی برای دلالی و وخیم‌تر شدن اوضاع بازار شده‌اند. شرکت بهمن موتور برای ثبت‌نام و پیش‌فروش یک مدل خودرو چندین تخلف سریالی را پشت سر هم انجام داده و حق و حقوق و سرمایه شهروندان را زیر پا گذاشته است.

ثبت‌نام‌کنندگان پیش‌فروش خودروی «هاوال H. ۲» از این شرکت سؤالات و ابهامات زیادی بابت ثبت‌نام و تحویل این خودرو دارند و امیدوارند مراجع قضایی با ورود به این قضیه ضمن جلوگیری از تخلفات مشابه دیگر، اجازه تضییع حقوق مصرف‌کنندگان را ندهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها