صنعت چاپ نیازمند نوسازی است

کد خبر: 868285

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نقش صنعت چاپ نسبت به گذشته تغییر کرده لذا نیازمند بهره گیری از فناوری‌های جدید برای نوسازی است.

صنعت چاپ نیازمند نوسازی است
ایرنا: جعفر مروارید پنجشنبه شب در مراسم تجلیل از صنعتگران برتر حوزه چاپ خراسان رضوی در مشهد افزود: صنعت چاپ علاوه بر کار اقتصادی یک رویداد فرهنگی است، زیرا پیشکسوتان صنعت چاپ قبل از اینکه وارد این صنعت شوند، یک شخصیت فرهنگی بودند.
وی اظهار داشت: چاپ آمیخته با انتقال دانش از نسل گذشته به نسل حاضر است و در انتقال تجارب، فرهنگ پذیری، جهت دادن به مطالبات نسل جوان و در تمام شئون زندگی نقش بسزایی دارد.
وی گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی، بین المللی و نرم افزاری مشهد و همچنین برخورداری این شهر از سالانه ۳۰ میلیون زائر، فعالان صنعت چاپ آن باید با نگاه بین المللی و ناظر بر ایران ۱۴۰۰ برنامه‌های خود را تدوین کنند.
مروارید افزود: فعالان صنعت چاپ در مشهد از این قابلیت برخوردار هستند که به عنوان بزرگترین تولید کننده بین کشور‌های همجوار مطرح باشند.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: عمده صنایع ارتباط مستقیم با صنعت چاپ و بسته بندی دارند و در بسیاری از کشورها، صنعت چاپ بعد از صنعت گردشگری از رتبه دوم در ارزآوری برخوردار است. علی غفوری مقدم افزود: صنعت چاپ در کشور تاکنون رشد خوبی داشته و هم اکنون ۳۰ واحد صنعتی در حوزه چاپ و بسته بندی با ظرفیت تولید ۵۰ تن انواع فرآورده‌های چاپی در سال و سرمایه گذاری هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در کنار ۲۲۰ واحد صنفی که به صورت مستقیم با حوزه چاپ در ارتباط هستند، در خراسان رضوی فعالیت دارد.
وی با اشاره به مشکل کمبود مواد اولیه صنعت چاپ که از خارج کشور تامین می‌شود، اظهار داشت: با تدبیر صورت گرفته، تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات بخش تولید در چند گروه کالایی در نظر گرفته شده که هشت قلم مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ در گروه اول قرار دارد.
وی گفت: ثبت سفارش برای واردات کالا در این استان طی پنج ماه اول امسال رشد قابل توجهی داشته که نشان می‌دهد برخی افراد غیرمتخصص یا سوء استفاده کننده وارد این بخش شده و ثبت سفارش‌های بی اندازه داشته اند.
غفوری مقدم افزود: در این شرایط افراد فعال و متخصص در حوزه صنعت چاپ بویژه تعاونی متعلق به اتحادیه چاپخانه داران استان باید نسبت به ثبت سفارش برای واردات اقلام مورد نیاز این صنعت سریعتر وارد عمل شوند. وی اظهار داشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر اخیر به خراسان رضوی، تایید ثبت سفارش کالا‌ها برای واردات را به مدیران این استان تفویض اختیار کردند که این امر فرصت مغتنمی برای خراسان رضوی به شمار می‌رود. رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: از ۴۵۰ واحد چاپ، لیتوگرافی و جعبه سازی در استان فقط سه یا چهار چاپخانه به کار‌های انتشاراتی روزنامه‌ها می‌پردازد و باقی آن‌ها فعالیت خود را معطوف به حوزه صنعت کرده اند.
علی مغانی افزود: صنعت چاپ فراگیر است و عمده تولیدات صنعتی به این بخش وابسته هستند لذا اگر چاپخانه‌ها تعطیل شوند، ضربه مهلکی به بدنه اقتصاد کشور خواهد خورد.
وی اظهار داشت: ۱۰۰ درصد مواد و لوازم چاپ وارداتی است و پس از نوسانات قیمت ارز تامین این مواد چاپخانه داران را دچار مشکل کرده است.
در این مراسم با قدردانی از صنعتگران برتر حوزه چاپ استان، از مجموعه مستند پیشکسوتان صنعت چاپ خراسان رضوی نیز رونمایی شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها