سونامی مصرف برق کدام کشورها را درگیر می‌کند؟

کد خبر: 875242

درحالی‌که پیش بینی می‌شود مصرف برق ظرف پنج سال آینده در دنیا سه برابر شود، یک میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه به دنیای آنلاین می‌پیوندند و اینترنت اشیاء، خودروهای خودران، ربات‌ها، روش‌های حفاظت با دوربین و هوش مصنوعی در کشورهای توسعه‌یافته، به سرعت در حال رشد است.

به گزارش ایسنا، طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال ۲۰۲۵، یک‌پنجم از برق جهان صرف تبادل اطلاعات می‌شود، لذا پیش‌بینی می‌شود فناوری ارتباطات تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۳.۵ درصد از کل انتشار جهانی کربن را به خود اختصاص دهد که بیش از انتشار حاصل از صنعت هوانوردی و کشتی رانی است.

همچنین برآورد شده که تا سال ۲۰۴۰ این رقم به بیش از ۱۴ درصد برسد. همین مساله نیز موجب شد تا دنیا به سمت توسعه تجدیدپذیرها برای تولید برق برود و طبق اعلام محققان تا سال ۲۰۳۰، یک پنجم از برق جهان توسط نیروی باد تامین می‌شود و نیروی باد ۲۰ درصد از برق جهان را تامین می‌کند.

آمارها حاکی از آن است که سال گذشته تولید انرژی‌های تجدید پذیر در جهان ۱۶۰ گیگاوات ساعت افزایش داشته و بخش خصوص در حال گسترش آن است، بر همین اساس ۹۰ شرکت بزرگ جهان از جمله جنرال موتورز، گوگل و فیس بوک متعهد شده‌اند در آینده نزدیک ۱۰۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کنند و دیگر از انرژی سنتی استفاده نکنند.

اتحادیه اروپا نقش اساسی در تبدیل انرژی‌های تجدید ناپذیر به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد تاجایی که سهم افزایش انرژی‌های تجدید پذیر تا این زمان ۱۶ درصد بوده و قرار است که تا سال ۲۰۲۰ این میزان به ۲۰ درصد برسد.

اخیراً در آلمان یکی از شرکت‌های بزرگ ۵۰ درصد مصرف خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کند، این‌ها تحولاتی است که در سراسر جهان با آن روبرو هستیم که شاید از این طریق بتوان پاسخگو نیاز جهان بود.

در این میان، ایران نیز قافله توسعه تجدیدپذیرها جا نمانده و برای توسعه این انرژی‌ها در کشور بودجه‌ای بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است . رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در این رابطه گفته است که با توجه به برنامه ٠٩٨ معادل ٢٠ هزار میلیارد تومان برای توسعه تجدیدپذیرها و گذر از پیک سال آینده در نظر گرفته شد. هرچند سال ۱۳۹۶ نیز معادل ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه تجدید پذیرها پیش‌بینی شده بود که ۶۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت نشد . البته امسال نیز در تخصیص منابع ایجاد شده تاخیر ایجاد شد و تنها ۵۰ میلیارد تومان به این حوزه تخصیص یافته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها