تب عرضه دلار‌های خانگی در بازار ارز

کد خبر: 877502

روز گذشته با ورود بانک مرکزی و سایر نیرو‌های تاثیرگذار بر بازار ارز، بهای دلار با کاهش چشمگیری روبرو شد. هرچند پیش از این در دو سه روز گذشته سیگنال‌هایی مبنی بر ورود و عزم بانک مرکزی و سایر نهاد‌های مهم کشور بر کاهش نرخ ارز دیده می‌شد، اما کمتر کسی انتظار داشت، این حجم از کاهش قیمت در یک روز رخ دهد.

تب عرضه دلار‌های خانگی در بازار ارز

فرارو: بازار ارز از دیروز با کاهش قابل توجه نرخ دلار در برابر ریال، با تخلیه فضای روانی و فرض مداخله بانک مرکزی و سایر نهاد‌ها در نرخ ارز روبرو شده و دلار‌های خانگی به شدت به بازار عرضه شده است. در پی این رویدادها، ارز که در پایان روز ۸ مهر با ۱۷ هزار تومان در بازار آزاد معامله می‌شد، در پایان روز گذشته وارد کانال ۱۳ هزار تومان شد؛ هرچند برخی خبرگزاری‌ها ورود دلار به کانال‌های پایین‌تر و حتی ۱۱ هزار تومان را نیز ذکر کرده بودند.

روز گذشته بازار ارز با آغاز موجی از اقدامات بانک مرکزی و نهاد‌های دیگر به شدت کاهش یافت. به نظر می‌رسد اقدامات و بخش‌نامه‌هایی که در روز‌های اخیر از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود، تا حدودی بر بازار موثر بوده‌اند. البته در این میان اقدامات دیگری نیز صورت گرفته است. در این میان نباید از احتمال تزریق نرخ ارز به بازار، آغاز به ساماندهی نسبی بازار ارز و به خصوص نقش چشمگیر شبکه‌های اجتماعی غافل شد. در واقع، همان طور که بازار ارز با جو روانی و شوک‌های وارد شده به آن در مدت اخیر بالا رفته و افزایش چشمگیر بهای آن پای بسیاری از متقاضیان غیرحرفه‌ای را نیز به بازار باز کرده بود، کاهش یکباره قیمت دلار نیز جوّ روانی معکوسی به دارندگان دلار‌های خانگی وارد کرد. این فضای روانی، بسیاری از افرادی را که برای کسب سود یا حفظ دارایی خود وارد بازار شده بودند، نسبت به بازار بدبین کرده و در نتیجه عرضه دلار‌های خانگی را به شدت افزایش داد. در صورت تداوم این سیاست‌ها و اتخاذ تدابیر مناسب در جهت سامان‌دهی بازار ارز و از بین بردن یا کاهش انگیزه‌های سوداگرانه برای ورود به این بازار، کاهش قیمت در روز‌های آتی نیز دور از انتظار نیست. با این همه، برای این که چنین کاهش قیمتی مداوم باشد و تقاضا‌های سوداگرانه یا تقاضا‌هایی برای حفظ ارزش دارایی بار دیگر این بازار را مختل نکنند، باید علاوه بر کار‌های فوق، اقداماتی پایدار در حوزه متغیر‌های واقعی و نه فقط اسمی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی انجام گیرد و خبر‌های سیاسی خوبی نیز به بازار تزریق شود. منبع

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها