رایزنی سوئیس با آمریکا و ایران برای ایجاد کانال مالی بشردوستانه

کد خبر: 889984

دولت سوئیس اعلام کرد که در حال رایزنی با آمریکا و ایران درباره ایجاد کانال‌های پرداخت بشردوستانه برای تضمین صادرات غذا و دارو به ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا است.

رایزنی سوئیس با آمریکا و ایران برای ایجاد کانال مالی بشردوستانه

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت سوئیس روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که برای ایجاد یک کانال پرداخت بشردوستانه جهت تضمین صادرات غذا و دارو به جمهوری اسلامی پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه این کشور با ایران و آمریکا رایزنی می‌کند.

بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران بخشی از تلاش گسترده دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور برای تحت فشار قرار دادن ایران و مجبور کردن این کشور به توقف برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش و آنچه واشنگتن رفتار‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه خاورمیانه می‌خواند، است.

بنا بر این گزارش، اما ایران رویکرد مخالف اتخاذ و حسن روحانی رئیس جمهور این کشور اعلام کرده است که به فروش نفت خود و شکست تحریم‌های آمریکا در حوزه نفت و بانکداری ادامه خواهد داد.

دولت سوئیس در بیانیه روز دوشنبه خود اعلام کرد: ما متعهد به محافظت از منافع اقتصادی سوئیس هستیم و تحولات پیرامون این مسئله را از نزدیک دنبال می‌کنیم. مقامات در حال رایزنی مستقیم با مسئولان مربوطه آمریکایی، ایرانی و اتحادیه اروپا هستند.

سخنگوی وزارت امور دارایی سوئیس همزمان با انتشار این بیانیه تصریح کرد: به ویژه در زمینه کالا‌های بشردوستانه دولت فدرال متعهد به تضمین ادامه صادرات محصولات دارویی و غذایی از سوئیس است. ما در حال رایزنی با مقامات آمریکایی و ایرانی و به علاوه شرکت‌های سوئیسی برای ایجاد یک کانال پرداخت هستیم.

به گزارش رویترز، وزارت امور اقتصادی سوئیس همچنین اعلام کرد: سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است در مذاکرات جداگانه اتحادیه اروپا برای ایجاد ساز و کار ویژه مالی جهت ادامه تجارت با ایران شرکت نداشته، اما روند این رایزنی‌ها را از نزدیک دنبال می‌کند.

سوئیس همچنین در ایجاد ساز و کار‌های جایگزین سوئیفت به منظور تضمین تراکنش‌های مالی با ایران مشارکت ندارد.

سوئیس در ماه اوت شرکت‌های خود را تشویق کرد که تجارت با ایران را ادامه دهند و از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرد؛ بنابراین گزارش صادرات سوئیس به ایران در سال ۲۰۱۷ رشد ۷.۶ درصدی داشت و ۵۳۴ میلیون دلار در سال رسید، اما در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، (میلادی) کاهش یافته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها