نقش دندانپزشک در سلامتی دندان

کد خبر: 906766

دندان یکی از اعضای بدن است که در زیبایی چهره و اعتماد به‌نفس افراد تاثیر دارد و همین‌طور دندان عضوی شناخته می‌شود که سلامتی آن با عملکرد دیگر اعضای بدن رابطه مستقیمی دارد؛ طوری‌که اگر دندان دچار خرابی و یا درد شود در اعصاب دیگر قسمت‌های بدن نیز اثر می‌گذارد.

نقش دندانپزشک در سلامتی دندان

دندان یکی از اعضای بدن است که در زیبایی چهره و اعتماد به‌نفس افراد تاثیر دارد و همین‌طور دندان عضوی شناخته می‌شود که سلامتی آن با عملکرد دیگر اعضای بدن رابطه مستقیمی دارد؛ طوری‌که اگر دندان دچار خرابی و یا درد شود در اعصاب دیگر قسمت‌های بدن نیز اثر می‌گذارد.

خرابی دندان یکی از چالش‌هایی است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند. پوسیدگی دندان می‌تواند در هر سنی رخ دهد و سلامت دهان را به‌خطر بیاندازد. دندانپزشکان دلایل زیادی را برای پوسیدگی دندان مطرح می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم رعایت اصول بهداشتی دهان و جنس دندان‌ها اشاره کرد.

دندانپزشک کیست

مسلما بسیاری از افراد پس از ابتلا به درد دندان و یا مشاهده لکه‌های سیاه در دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. دندانپزشک متخصصی است که به بررسی دندان، علل خرابی آن‌ها و درمان نقاط آسیب دیده دندان‌ها می‌پردازد. همچنین دندانپزشک می‌تواند با توجه به وضعیت دندان‌های به احتمال وجود بیماری‌های دیگر در اشخاص نیز پی ببرد.

مشکلات دهان و نامرتبی دندان

از طرفی تمامی مشکلات دندان خرابی یا پوسیدگی آن‌ها نمی‌باشد. بعضی از دندان‌ها در سنین رشد کج و بهم ریخته رشد می‌کنند که باعث می‌شوند دندان ظاهر نامناسبی به خود بگیرد. نامنظمی دندان‌ها در تنفس، تکلم و جویدن غذا نیز تاثیرگذار است و اغلب افراد که از نا مرتبی دندان‌ها رنج می‌برند در موارد گفته شده نیز مشکل دارند. درمان مشکلات کجی دندان‌ها به تخصص نیاز دارد؛ چرا که با استخوان فک درگیر می‌باشند.

ارتودنسی چیست

ارتودنسی رشته‌ای تخصصی است که در آن، مشکلات بهم‌ریختگی دندان‌ها درمان می‌شوند. در ارتودنسی ابتدا متخصص ارتودنسی دندان‌ها را معاینه کرده و سپس سیم و براکتی روی دندان قرار می‌دهد تا آن‌ها روی دندان فشار آورده و نامنظمی دندان‌ها را بر طرف کند. ارتودنسی تخصصی‌ترین رشته دندانپزشکی شناخته می‌شود و فردی که در این رشته فعالیت می‌کند باید دوره‌های تخصصی آن را گذرانده باشد.

مدت درمان ارتودنسی

از آن‌جایی که در ارتودنسی باید روی دندان‌ها فشار زیادی وارد شود تا به مرور زمان آن‌ها را به جای خود برگرداند؛ طول درمان آن معمولا بین شش ماه الی دو سال، طی چند مرحله طول می‌‎کشد و فرد بیمار پس از خارج کردن سیم‌های ارتودنسی باید نکات زیادی را رعایت کند.

سن ارتودنسی

معمولا برای نتیجه بهتر ارتودنسی در سنین کودکی انجام می‌شود تا کودکان در دوران بزرگسالی با مشکلات دیگری مواجه نشوند. از طرفی ارتودنسی برای تمامی افراد در سنین مختلف قابل انجام است و سن مشخصی ندارد.

از بین رفتن دندان

دومین مشکلی که دندان‌ها ممکن است با آن مواجه شوند؛ از بین رفتن کامل دندان می‌باشد. در بعضی از از مواقع پوسیدگی دندان آنقدر زیاد می‌شود که دیگر دندان قابل ترمیم و درمان نمی‌باشد و دندانپزشک تصمیم می‌گیرد، ریشه دندان را خارج کرده و دندانی جدید کار بگذارد.

ایمپلنت چیست

ایمپلنت روشی برای ترمیم دندان از بین رفته است که طی عمل جراحی به استخوان فک متصل می‌شود و جای دندان نابود شده را پر می‌کند؛ در واقع ایمپلنت پیچی از جنس تیتانیوم است که در درون استخوان فک کار گذاشته شده و پس از گذشت شش ماه الی یکسال دندان روی آن قرار می‌گیرد. ایملپنت هیچگونه حساسیتی برای دهان و استخوان فک ایجاد نمی‌کند؛ چرا که تیتانیوم به رفته شده در آن کاملا با بدن سازگاری دارد.

چه کسانی می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند

ایمپلنت برای بیشتر افراد قابل انجام می‌باشد. کسانی که دندان‌های‌شان به دلیل ضربه، خرابی و یا بیماری‌های لثه از دست داده‌اند، می‌توانند از ایملپنت استفاده کنند. از طرفی ایمپلنت برای افراد سیگاری و الکلی قابل انجام نمی‌باشد؛ چرا که مواد موجود در این مواد باعث پس زدن ایمپلنت می‌شوند.

ایمپلنتولوژیست کیست

همانطور که مشخص است در ایمپلنت، دندانپزشک نه تنها به دندان سروکار دارد؛ بلکه باید جراحی را درون استخوان فک انجام دهد؛ به‌همین دلیل انجام ایملنت به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارد و یکی از رشته‌های تخصصی دندانپزشکی محسوب می‌شود. دندانپزشکان برای فعالیت در زمینه ایمپلنت باید پس از اخذ مدرک دندانپزشکی عمومی، در رشته ایمپلنتولوژی تحصیل کرده و بورد تخصصی را دریافت نمایند.

طول درمان ایمپلنت

ایمپلنت مانند ارتودنسی به مدت زمان زیادی نیاز دارد؛ البته ایملپنت نسبت به ارتودنسی زودتر انجام می‌شود و زمان مورد نیاز برای ایمپلنت بین شش ماه الی یک سال است. از طرفی عوامل دیگری در طول درمان ایملنت تاثیر دارند که یکی از آن‌ها این است که استخوان فک نسبت به ایملپنت حساسیت نشان ندهد یا در اصطلاح آن را پس نزند. ایمپلنت دندان افرادی که تیتانیوم را پس می‌زند زمان بیشتری می‌برد.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها