دلایل گرانی مرغ در بازار

کد خبر: 909723

یک مقام مسئول گفت: هزینه حمل و نقل تا ۲.۵ برابر نسبت به سال گذشته، بالا رفته که این هزینه در کنار افزایش هزینه‌هایی نظیر تعمیرات و نگهداری مرغداری، باعث افزایش قیمت مرغ در بازار شده است.

دلایل گرانی مرغ در بازار

خبرگزاری صدا و سیما: محمد یوسفی افزود: در سال ۹۷ اتفاقات متعددی باعث افزایش قیمت مرغ شده است. برای مثال افزایش هزینه‌ها در حوزه حمل و نقل و باربری، افزایش قیمت نهاده و از همه مهم‌تر، تخصیص نیافتن به موقع ارز برای واردات اقلام مورد نیاز تولیدکننده‌ها در این حوزه است.

وی گفت: افزایش قیمت‌ها در حوزه حمل و نقل جوجه یکروزه و نهاده، باعث شده تا بسیاری از تولیدکننده‌های مرغ گوشتی، اوائل پاییز امسال مرغ خود را زودتر از موعد برداشت کنند و بعد از آن، با تاخیر محصول بعدی خود را در مرغداری‌ها پرورش دهند که این باعث ایجاد یک فاصله زمانی یک ماهه شد و نبود مرغ در بازار، قیمت آن را بالا برد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران افزود: در حال حاضر، قیمت حمل و نقل تا دو و نیم برابر بالا رفته و هزینه‌های امروز تولید یک مرغ زنده دو کیلو و دویست گرمی تا دو کیلو و ۶۰۰ گرمی، به چیزی حدود هفت هزار و ۸۰۰ تا هشت هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است که این هزینه‌ها به علاوه هزینه کشتار و بسته بندی، قیمت محصول نهایی را بسیار بالاتر از حد انتظار برده است.

یوسفی تاکید کرد: متاسفانه صنعت مرغداری یک صنعت پیوسته نیست و در این بازار هرکس در بخش خود، به نوعی باعث افزایش قیمت مرغ می‌شود که بر این اساس، از فروشندگان جوجه یک روزه گرفته تا دلال‌ها، مرغداری‌ها و کشتارگاه‌هایی که در مراحل تولید گوشت مرغ نقش دارند.

وی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات صنعت مرغداری این است که مرغدار، خود محصول خود را به کشتارگاه تحویل نمی‌دهد و به دلیل اینکه کشتارگاه‌ها بعضا مدت دار از مرغدار خرید می‌کنند، مرغدار‌ها محصول خود را به یکسری افراد واسطه می‌فروشند و این واسطه‌ها، مرغ را به کشتارگاه تحویل می‌دهند که این خود، باعث افزایش قیمت مرغ می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران افزود: حالا در کنار همه این مشکلات، باید معضل تصمیم گیرانی را هم اضافه کرد که سعی در ایجاد نظم در این بازار دارند و با یارانه دولتی که در اختیار دارند قیمت‌های غیرواقعی را برای این محصول تعیین می‌کنند که نتیجه اش می‌شود ضرر مضاعف تولیدکننده.

یوسفی گفت: از همین جا اعلام می‌کنم در حال حاضر ۴۰ درصد از مرغداری‌های گوشتی کشور در سال ۹۷ تعطیل شده اند؛ چرا که افزایش هزینه‌ها در کنار نبود سرمایه در گردش همچنین دلالی‌ها و افزایش قیمت حمل و نقل توان تولیدکننده‌ها را گرفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها