مودم 4G و مودم LTE چیست ؟

کد خبر: 919734

پیش از آنکه مودم 4G و مودم LTE وارد بازار شوند، در اکثر خانه‌ها و شرکت‌ها و اداره‌ها از اینترنت ثابت استفاده می‌شد و مودم ADSL از طریق وای فای اینترنت را بین کاربران به اشتراک می‌گذاشت.

مودم 4G و مودم LTE چیست ؟

امروزه با پیشرفت نسل‌های اینترنت انواع مودم 4G و تلفن همراه که از اینترنت نسل چهارم پشتیبانی می‌کنند وارد بازار شده است. به دنبال پیشرفت در نسل‌های اینترنت، نسل چهارم اینترنت عرضه شده است که از اینترنت پر سرعت و با کیفیتی پشتیبانی می‌کند. با توجه به اینکه امروزه افراد زیادی از اینترنت 4G استفاده می‌کنند و طبیعتا به دنبال آن به مودم 4G و مودم LTE نیازمند هستند، فروشگاه اینترنتی پاساک به دنبال معرفی این مودم‌ها و برخی از پرطرفدارترین مودم 4G پرداخته که برای آشنایی با انواع آنها و آگاهی از قیمتشان می‌توانید به وبسایت فروشگاه اینترنتی پاساک مراجعه نموده و در صورت نیاز با مشاوران فنی پاساک گروپ تماس حاصل فرمایید.

چگونه انواع مودم 4G و مودم LTE وارد بازار شدند ؟

پیش از آنکه مودم 4G و مودم LTE وارد بازار شوند، در اکثر خانه‌ها و شرکت‌ها و اداره‌ها از اینترنت ثابت استفاده می‌شد و مودم ADSL از طریق وای فای اینترنت را بین کاربران به اشتراک می‌گذاشت.

به تدریج اپراتورهای تلفن همراه نیز نسل‌های اینترنت همراه را ارایه دادند. به ترتیب نسل‌های دوم، سوم، چهارم و LTE توسط این اپراتورها شکل گرفتند. و به دنبال آن مودم 4G و مودم LTE وارد بازار شدند.

واژه‌ LTE خلاصه شده‌ی عبارت Long Term Evolution به معنای "تکامل بلند مدت" است که به عنوان شاخه‌ای از نسل چهارم اینترنت شناخته می‌شود. فناوری LTE سعی در بهبود سرعت در استانداردهای اینترنت نسل‌های پیش از خود را دارد.

زمانی که شما از اینترنت همراه نسل چهارم با نماد 4G استفاده می‌کنید، در واقع با سرعتی کمتر از آنچه 4G ارایه می‌دهد متصل هستید. برای جبران این اختلاف فناوری LTE شکل گرفت که در واقع همان اینترنت 4G است اما نسبت به اینترنتی که قبلا تحت عنوان 4G استفاده می‌کردید، از سرعت و کیفیت بهتری پشتیبانی می‌کند.

بنابراین می‌توانید تفاوت بین 4G و LTE را توسط مودم 4G و مودم LTE ارزیابی کنید. این تفاوت به دلیل اختلاف در فرکانس و پهنای باند آنها می‌باشد.

در اینترنت نسل چهارم امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدیویی با کیفیت HD، انجام بازی آنلاین بدون تاخیر زمانی، استفاده چند کاربر بدون کاهش کیفیت و سرعت اینترنت و غیره وجود دارد.

به دلیل همین مزایا که در اینترنت نسل چهارم مشاهده شده است، کاربران بسیاری به دنبال تهیه مودم 4G و مودم LTE هستند. اما انواع آنها کدام است. در ادامه این مطلب به معرفی انواع این مودم‌ها می‌پردازیم تا در هنگام خرید با آنها آشنایی داشته باشید.

انواع مودم 4G و مودم LTE

مودم 4G و مودم LTE چیست ؟

از آنجا که مودم‌های 4G و LTE از طریق سیم کارت اپراتورها فعالیت می‌کنند معمولا به آنها مودم سیم کارت خور نیز گفته می‌شود. شرکت‌های مختلف انواع گوناگونی از این مودم‌ها را عرضه کرده‌اند که می‌توان آنها را در سه دسته طبقه‌بندی نمود. البته فراموش نکنیم که هر مودمی قابلیت پشتیبانی از نسل چهارم اینترنت را ندارد و برای استفاده از اینترنت نسل چهارم باید هم سیم کارت نسل چهارم تهیه شود و هم مودمی که قابلیت پشتیبانی از اینترنت 4G دارد.

مودم 4G همراه یا مودم LTE همراه

این نوع مودم سیم کارت خور دارای باتری داخلی هستند و به همین دلیل می‌توان آنها را در جیب یا کیف خود حمل کرد. معمولا به این مودم‌ها، مودم همراه گفته می‌شود. از آنجا که مودم 4G همراه یا مودم LTE همراه صفحه نمایش بزرگی ندارند مصرف باتری در آنها کم است. اما با این حال نیازمند شارژ شدن هستند.

ممکن است در سفرهای طولانی مدت نیازمند استفاده از پاور بانک شوید. اما برای حل این مشکل شرکت‌های تولید کننده پاور بانک مودم دار را طراحی کرده‌اند. پاور بانک مودم دار دستگاه کوچکی است که هم پاور بانک است و هم مودم. و دیگر نیازی نیست که نگران شارژ کردن مودم 4G یا مودم LTE همراه خود باشید. بلکه از طریق پاور بانک به مودم برق رسانی خواهد شد.

مودم 4G رومیزی یا مودم LTE رومیزی

مودم 4G رومیزی یا مودم LTE رومیزی مانند مودم ADSL باید به طور ثابت در منازل یا مکان‌ها اداری وغیره استفاده می‌شوند و از طریق وای فای اینترنت را به اشتراک می‌گذارند. زیرا این مودم‌ها باتری نداشته و با قطع اتصال برق فعالیت آنها نیز قطع می‌شود. مزیتی که این مودم‌ها دارند این است که با آنتن‌های قوی‌تر می‌توانند سرویس اینترنت بهتری ارایه دهند. بنابراین اگر به دنبال مودمی برای داخل منازل و مکان‌های اداری هستید بهتر است که مودم 4G رومیزی یا مودم LTE رومیزی تهیه نمایید که نسبت به مودم‌های همراه دارای سرعت دانلود و آپلود بیشتری هستند.

همچنین این مودم‌های خانگی دارای چند پورت LAN هستند که امکان اتصال کابلی به دستگاه‌های دیگر را هم فراهم می‌کنند. این مودم‌ها معمولا از یک پورت WAN و پورت USB نیز برخوردارند.

مودم 4G دانگل یا مودم LTE دانگل

مودم‌های دانگل ارتباط اینترنتی را به روش اتصال به دستگاه از طریق کابل USB برقرار می‌کنند.

این مودم‌ها، قدیمی‌تر از مودم‌های همراه و رومیزی هستند و تنها روی سیستم‌های کامپیوتری قابل استفاده هستند. استفاده از مودم‌ دانگل سیم‌کارتی نسبت به دو دسته‌ی دیگر سخت‌تر است.

برندهای معروف مودم‌های نسل چهارم

برندهای TP-LINK، D-LINK، HUAWEI، ASUS و ZTE از تولید کنندگان اکثر مودم‌ها در بازار ایران هستند و محصولات گوناگون و با امکانات فراوانی را در اختیار کاربران قرار می دهند. در حال حاضر سه شرکت ایرانسل، رایتل و همراه اول نیز در ایران به ترتیب ارایه دهندگان اینترنت 4G و اینترنت 4.5G یا LTE هستند. در ادامه به معرفی چند نمونه از مودم‌ها نسل چهارم می‌پردازیم :

مودم تی پی لینک M7350

این مودم یک مودم همراه سیم کارت خور است که قابیلت پشتیبانی از اینترنت نسل 4G را دارا است. باتری این مودم می‌تواند تا 10 ساعت به طور مداوم کار کند و همزمان 15 کاربر امکان اتصال به این مودم را دارند.

از آنجا که بدنه این مودم از جنس پلاستیک است سبک بوده و دارای ابعاد و وزن مناسبی برای حمل کردن است. ابعاد آن 10*6*1 سانتی متر و وزن آن 260 گرم است.

صفحه نمایش این مودم 4G اطلاعاتی مانند آنتن‌دهی، دریافت SMS و میزان شارژ باتری را نشان می‌دهد.

مودم 4G و مودم LTE چیست ؟

مودم D-Link مدل DWR932

این مودم دارای ابعاد 7*7*1 سانتی‌متر و وزن 77 گرم است که برای حمل شدن بسیار مناسب می‌باشد. این مودم نیز از اینترنت نسل چهارم پشتیبانی کرده و یک مودم 4G محسوب می‌شود که همزمان امکان اتصال 10 کاربر به اینترنت را به طور همزمان فراهم می‌کند. باتری این مودم می‌تواند به مدت 4 ساعت فعالیت کند. وزن سبک مودم DWR932 از باتری کوچک آن ناشی می‌شود. این مودم نیز مانند مودم M7350 از طریق صفحه نمایش اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مودم هواوی E3372

این مودم در ایران توسط شرکت ایرانسل ارایه می‌شود. وزن آن کمتر از 35 گرم بوده و دارای ابعاد 8*2*1 سانتی‌متر است که برای حمل بسیار مناسب می‌باشد. تقریبا اندازه‌ای برابر با یک فلش مموری دارد. عالی نیست ؟

این دستگاه یک مودم دانگل است و از طریق اتصال به دستگاه آغاز به کار می‌کند. باتری ندارد و دیگر لازم نیست نگران شارژ کردن آن باشید. این مودم نیز یک مودم 4G است.

منبع : ویرلن

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها