نقش برخی رسانه‌ها درنوسانات بازار ارز

کد خبر: 926038

یک تحلیل گر اقتصادی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در بازار ارز، حضوری فعال و موثر دارد، گفت: افزایش امروز قیمت ارز در صرافی‌های بانکی با هدف کنترل بازار و مهار افزایش نرخ انجام شد.

نقش برخی رسانه‌ها درنوسانات بازار ارز

خبرگزاری مهر: مجید شاکری در پاسخ به برخی گمانه‌ها مبنی بر اینکه بانک مرکزی با هدف قانع کردن مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب CFT و پالرمو بازار ارز را رها کرده است،گفت: این گزاره درست نیست.

وی توضیح داد: اول اینکه در مهمترین روزها که دقیقا همراه با تعویق رای مجمع درباره پالرمو بود، بانک مرکزی نه تنها بازار را رها نکرد، بلکه حضور کاملا فعال در بازار داشت. به عنوان مثال فقط در یک روز قیمت صرافی های بانکی را یکبار ٣٠٠ و بار دوم ٣٤٠ تومان افزایش داد. افزایش نرخ صرافی های بانکی یک پیش نیاز حیاتی برای بستن فرصت آربیتراژی بین صرافی های بانکی و بازار آزاد و آغاز فرایند کاهش قیمت بازار ازاد از طریق تزریق موازی است. در واقع افزایش قیمت صرافی های بانکی نه برای افزایش نرخ ارز، بلکه برای کاهش نرخ آن است.

شاکری ادامه داد: همچنین علیرغم فضاسازی غیر فنی و دروغ تعدادی از رسانه های مدافع FATF مبنی بر اعطای آخرین فرصت به ایران توسط FATF و بازگشت احتمالی کانترمژر بعد از چهار ماه(که سهم این دروغ را در افزایش نرخ از بعدازظهر دیروز نمی‌توان دستکم گرفت) بانک مرکزی به جای همراهی با این موج، امروز ضمن افزایش یکهزار تومانی نرخ صرافی های بانکی اقدام به تزریق درهم کرد.

این تحلیگر اقتصادی اظهار داشت: دوم آن که اساسا به لحاظ تکنیکال نقاطی مثل ١٣٣٠٠ و ١٣٨٠٠ اصلا شوخی بردار نیستند و بانک مرکزی بخوبی می‌داند تغییر شیب بازار در این نقاط تا چه حد به لحاظ تکنیکال ضروری و حیاتی است. هیچ عامل سیاسی ای نمی‌تواند بانک مرکزی را قانع کند که نرخ را روی این اعداد رها کند چرا که تبعات آن برگشت ناپذیر یا توام با هزینه سنگین است.

شاکری دلیل سوم برای رد گزاره مذکور را اینگونه توضیح داد: رونمایی از مشوق ها بانک مرکزی برای ورود ارز توسط صادرکنندگان که رییس کل بانک مرکزی به وضوح به آن برای کاهش نرخ امید دارد، دقیقا همزمان با هفته های تعویق پالرمو در مجمع رخ داده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی به وضوح نشان داده که موافق تسریع در تکمیل اکشن پلن FATF است که البته من در این زمینه کاملا با بانک مرکزی و مقامات این بانک مخالف هستم؛ اما رفتار بانک مرکزی در دو هفته گذشته مرا قانع نمی کند که این بانک تصمیم به گروگان گرفتن نرخ برای FATF داشته است.

وی تصریح کرد: البته در گزاره مطرح شده، وقتی درباره « بانک مرکزی» صحبت می کنیم، درباره «دولت» صحبت نمی‌کنیم.

شاکری در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند برای صیانت از ذخایر ارزی کشور، بانک مرکزی نباید در بازار مداخله کند، آیا شما موافق این گزاره هستید؟، گفت: این گزاره غلط است. مداخله بانک مرکزی ،به شرط تدبیر، نه تنها لزوما باعث کاهش دارایی های ارزی بانک نمی شود بلکه می تواند باعث افزایش آن هم شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها