پیش‌بینی برداشت ۱۴ میلیون تن گندم

کد خبر: 929748

مجری طرح گندم گفت: پیش‌بینی می‌شود در سالِ جاری بیش از ۱۴ میلیون تن در کشور تولید شود که این رقم یک میلیون تن بیشتر از سال قبل است.

پیش‌بینی برداشت ۱۴ میلیون تن گندم

خبرگزاری تسنیم: اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم در حاشیه نشست جشنواره عکس خوشه، اظهار کرد: برای سالجاری مشکلی برای تامین نیاز گندم کشور از منابع داخلی نخواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در سالجاری تولید کنیم که یک میلیون تن در مقایسه با سال گذشته افزایش دارد.

وی افزود: با توجه به وضعیت مناسب بارندگی‌ها حتی امکان دارد که میزان تولید گندم بیش از رقم‌های پیش‌بینی شده باشد.

مجری طرح گندم در پاسخ به این سوالی مبنی بر این که نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری افزایش خواهد یافت و بیش از ۱۷۰۰ تومان خواهد بود، گفت: بنده نمی‌توانم در ارتباط با قیمت نهایی این محصول صحبت کنم، اما می‌توانم بگویم وضعیت تولید مناسب خواهد بود.

اسفندیاری‌پور تصریح کرد: ما به دنبال جذب رضایت کشاورزان هستیم، اما می‌دانیم که قیمت تعیین شده گندم در ایران کمتر از کشور‌های اطراف است.

وی گفت: نگرانی از قاچاق این محصول به کشور‌های اطراف داریم، زیرا قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی کمتر از کشور‌های همسایه است.

مجری طرح گندم گفت: خط زیرکشت گندم در سالجاری صدهزار هکتار افزایش یافته که این امر در نهایت منجر به افزایش تولید خواهد بود.

اسفندیاری‌پور یادآور شد: ما در مقطعی ۲.۷ میلیون تن گندم وارد می‌کردیم که از واردات این محصول بی‌نیاز شده‌ایم و با کمک کشاورزان بذر این محصول را نیز در داخل تولید می‌کنیم.

۱۵درصد گندم تولیدی کشور تبدیل به ضایعات می‌شود مجری طرح گندم گفت: ۱۴ تا ۱۵ درصد گندم تولیدی کشور در فرآیند تولید تا مصرف تبدیل به ضایعات می‌شود که این رقم با در نظر گرفتن مصرف ۱۳.۵میلیون تن گندم مصرفی کشور رقم بالایی به‌حساب می‌آید.

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم امروز در جشنواره عکس خوشه از مرزعه تا سفره اظهار کرد: مصرف گندم در کشور ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن است و در ۴ اقلیم گندم در کشور تولید می‌شود به‌طوری که تمام گونه‌های گندم دنیا در ایران قابل برداشت است.

وی افزود: گندم نقش مهمی در تأمین پروتئین و انرژی ۸۲ میلیون نفر ایرانی دارد و در موضوع تأمین امنیت غذایی به‌شدت اثرگذار است.

اسفندیاری با بیان اینکه برای سال زراعی جاری نیز پیش‌بینی تولید و برداشت مناسب گندم شده است گفت: در حالی که در چند سال اخیر میزان واردات ما به صفر رسیده است در سال ۹۲، ما در جمله کشور‌های بزرگ واردکننده این محصول بوده‌ایم.

مجری طرح گندم ادامه داد: از فرآیند تولید تا مصرف گندم ۱۴ تا ۱۵ درصد ضایعات ایجاد می‌شود که رقم قابل توجهی به‌حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: به‌ویژه در بخش نان، شاهد ضایعات بیشتر این محصول هستیم که باید توجه بیشتری در این ارتباط صورت گیرد که امیدواریم با کمک هنرمندان و سایر اقشار جامعه فرهنگسازی بیشتری در این ارتباط صورت گیرد؛ بنابراین گزارش، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در این مراسم گفت: با وجود اینکه به خودکفایی در تولید گندم رسیده‌ایم توسط برخی از افراد می‌شنویم که؛ چرا باید وقتی می‌توانیم این محصول را وارد کنیم آن را در کشور بکاریم؟

وی افزود: آن‌ها با این توجیه که گندم آب‌بر است قصد واردات این محصول استراتژیک به کشور را دارند. باید توجه داشت که به‌خلاف آنچه مطرح می‌شود گندم گیاهی است که مصرف آب زیادی ندارد و جزو قانع‌ترین‌ها به‌حساب می‌آید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی: دولت به جای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، مشوق‌های نقدی به کشاورزان پرداخت می‌کند معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت برای جبران افزایش هزینه‌های تولید گندم‌کاران در صدد است که مشوق‌های نقدی مانند پرداخت کرایه حمل و جایزه پاکی برای خرید تضمینی گندم در نظر گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی: دولت به جای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، مشوق‌های نقدی به کشاورزان پرداخت می‌کند

یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران عصر امروز در حاشیه جشنواره عکس خوشه، در ارتباط با وضعیت اختصاص سهمیه آرد به نانوایی‌های آزادپز و صنایع آرد، اظهار کرد: تمام آرد مورد نیاز نانوایی‌های آزادپز و دولتی تامین شده است و تا فروردین ماه نیز براساس همین رویه تامین می‌شود، اما بعد از این مدت خبازی‌هایی که مجوز‌های لازم را نداشته باشند و تا این مدت نتوانند مجوز را کسب کنند با نظر اتحادیه تعطیل می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به احتمال افزایش قیمت هرکیلو خرید تضمینی گندم به ۲۰۰۰ تومان تا ۲۴۰۰ تومان، افزود: نمی‌توان این اعداد را تایید کرد و تا به این لحظه هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم گرفته نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، ادامه داد: دولت در صدد است تا مشوق‌های نقدی دیگری مانند کرایه حمل و جایزه پاکی گندم به کشاورزان دهند، تا به این ترتیب بخشی از افزایش هزینه‌های تولید گندم‌کاران را جبران کنند.

سیف تصریح کرد: موضوع قاچاق امری غیررسمی و انکار ناپذیر است، اما نمی‌توان احتمال قاچاق گندم را با دام زنده مقایسه کرد، زیرا هر کیلوگرم دام زنده ۴ تا ۵ دلار قیمت دارند، اما نرخ هر کیلوگرم گندم ۲۰ سنت است.

وی بیان کرد: ما در مجموع احتمال قاچاق گندم در صورت عدم افزایش قیمت این محصول را بررسی می‌کنیم، اما هنوز تصمیم نهایی درباره این مهم گرفته نشده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این که افزایش قیمت گندم خود به معنای افزایش قیمت نان است، گفت: نان ۲۵ درصد انرژی خانوار را تامین می‌کند و در صورتی که بخواهیم قیمت گندم را افزایش دهیم، باید تصمیم بزرگی در این ارتباط بگیریم که گرفتن تصمیم در این ارتباط کار راحتی نیست.

سیف با بیان این که صادرات آرد و نان ممنوع است، خاطر نشان کرد: هرچند که امکان قاچاق در صورت عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم رد نمی‌کنیم، اما این موضوع را در نظر داریم که ارزش فیزیکی کالایی که می‌خواهد قاچاق شود چقدر است و چقدر برای خروج غیرقانونی صرفه دارد.

وی یادآور شد: از طرفی نمی‌توانیم بگوییم که مرز‌های کشور باز است و هر کسی هرچیزی را بخواهد می‌تواند به صورت غیرقانونی از کشور خارج کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با استناد به صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی درباره تاثیر قاچاق دام بر گرانی گوشت قرمز بر بازار داخلی، گفت: میزان حجمی که دام زنده از کشور خارج شده است، در مقایسه با رقمی که در داخل مصرف می‌شود حجم قابل توجهی نیست، اما حتی اگر یک دام نیز به صورت غیرقانونی و با قیمت‌های بالا از مرز‌های کشور خارج شود، دیگر دامداران حاضر نیستند که محصول خود را با قیمت قبلی بفروشند و قیمت‌های جدیدی بر روی دام خود می‌نهند.

واردات شکر و دیگر کالا‌های اساسی کماکان با ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود

سیف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که سازمان تعزیرات حکومتی با افرادی که شکر را بالاتر از قیمت مصوب خود بفروش برسانند برخورد می‌کند، گفت: برخی تولید کنندگان و انبارداران با این تصور که قیمت این محصول در آینده افزایش می‌یابد و دیگر ارز دولتی نیز به واردات این محصول اختصاص نمی‌یابد، از عرضه شکر به بازار خوددار می‌کنند، این در حالی است که این تصور به کل اشتباه است و قرار نیست که ارز دولتی به واردات شکر اختصاص نیابد.

وی افزود: در سال آینده نیز واردات کالا‌های اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود و دولت قصد ندارد که آن را حذف کند و افرادی که این محصول را در بازار عرضه نمی‌کنند با ضرر مواجه خواهند شد، زیرا در آینده با کاهش شدید قیمت مواجه خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: دادستانی نیز در جنوب کشور با افرادی که این محصول را در بازار توزیع نمی‌کنند، برخورد کرده و محصول آن‌ها در بازار توزیع می‌شود.

سیف افزود: ۶۱۲ هزار تن ذخایر استراتژیک شکر تامین کرده‌ایم، همچنین به لطف خدا مشکلی برای واردات و تامین شکر مورد نیاز در کشور وجود ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها