متوسط قیمت اقلام خوراکی در سال ۹۷ +جدول

کد خبر: 933427

در ۱۲ ماهی که در سال ۱۳۹۷ گذشت قیمت ۲۴ قلم کالای خوراکی مورد استفاده مردم به گونه‌ای تغییر کرد که گا‌ها قیمت برخی کالا‌ها تا حدود چهار برابر نیز افزایش داشته است.

متوسط قیمت اقلام خوراکی در سال ۹۷ +جدول

خبرگزاری ایسنا: سال ۱۳۹۷ اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر ضد مردم ایران اقتصاد ایران در حوزه‌های مختلف را تا حدی تحت تأثیر قرار داد و جهش نرخ ارز حوزه‌های مختلف را درگیر کرد.

در این بین نوسان بازار ارز و افزایش قیمت دلار موجب شد تا با توجه به نیاز ارزی که برای تولید و یا واردات کالا‌های خوراکی وجود داشت، قیمت‌ها تا حد زیادی تحت تأثیر این جریان قرار گیرد و به مرور به افزایش تورم در کالا‌ها و خدمات مصرفی مردم منتهی شد؛ به طوری که سالی که با تورم تک رقمی آغاز شده بود، در نهایت با تورم دو رقمی بالای ۲۰ درصد به پایان رسید و اثر آن بر معیشت مردم مشهود بود.

در این دوره شاهد بودیم که برخی کالا‌ها به طور قابل توجهی افزایش قیمت داشتند و این در حالی است که از جمله آن‌ها می‌توان به رب گوجه‌فرنگی، گوشت قرمز، مرغ و حتی برخی گروه‌های دیگر همچون برنج و یا حتی در اواخر سال قند، شکر، چای و برخی سبزیجات از جمله پیاز اشاره کرد.

بررسی گزارش مرکز آمار در رابطه با قیمت ۲۴ کالای خوراکی در ۱۲ ماه سال گذشته که حدود ۲۸۸ قیمت را شامل می‌شود نشان می‌دهد که در برخی موارد مانند رب گوجه‌فرنگی قیمت از حدود ۵،۸۰۰ تومان در فروردین‌ماه به حدود ۱۹ هزار تومان در اسفندماه رسیده که به افزایش حدود چهار برابری قیمت این کالا منتهی شده است و یا در مورد چای خارجی هر نیم کیلوی آن در طول سال گذشته حدود ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

در بقیه گروه‌های خوراکی نیز بررسی اختلاف قیمت فروردین تا اسفندماه کالا‌ها از این حکایت دارد که هر کیلو برنج ایرانی ۳۰۰۰ تومان، گوشت گوسفند ۵۳ هزار و ۳۰۰، گوشت گاو ۴۷ هزار و ۳۰۰، مرغ ماشینی ۶۶۰۰، یک لیتر شیر ۱۸۰۰، ماست ۲۸۰۰، تخم مرغ ۱۴۰۰، موز ۵۹۰۰، سیب درختی زرد ۵۳۰۰، پرتقال ۳۰۰۰، خیار ۳۱۰۰، گوجه ۳۳۰۰، سیب زمینی ۱۷۰۰، پیاز ۲۴۰۰، لوبیا چیتی ۲۲۰۰، عدس ۹۰۰، قند ۲۶۰۰، شکر ۳۶۰۰ و رب گوجه فرنگی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

همچنین هر نیم کیلو چای خارجی به طور متوسط ۱۰ هزار تومان، هر روغن مایع ۹۰۰ گرمی ۲۵۰۰، کره ۱۰۰ گرمی ۱۲۰۰ و هر کیلو پنیر تا ۳،۰۰۰ تومان در اسفند ماه نسبت به فروردین ۱۳۹۷ گران شده است.

متوسط قیمت اقلام خوراکی در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۷

۲۸۸ قیمت ۲۴ کالای خوراکی در سال ۹۷

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها