تشکیل کمیته ملی بررسی سیل به دستور رئیس‌جمهور

کد خبر: 935660

وزیر نیرو گفت: رئیس‌جمهور دستور تشکیل کمیته ملی بررسی سیل، مستقل از سازمان‌های اجرایی و اداری تحت مسؤولیت یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور را دادند.

تشکیل کمیته ملی بررسی سیل به دستور رئیس‌جمهور

خبرگزاری فارس: رضا اردکانیان عصر امروز در شورای مدیریت بحران لرستان ضمن تشریح اهداف سفر خود به مناطق سیل‌زده این استان اظهار کرد: ابراز همدردی به هم‌وطنان لرستانی و اطمینان خاطر دادن به آن‌ها از سوی رئیس‌جمهور و هیأت دولت مبنی بر جبران خسارات سیل مهمترین هدف سفر به این استان است.

وی تصریح کرد: قدردانی از همه خدمت‌گذاران به مردم سیل‌زده اعم از نیروهای دولتی، مسلح، مردمی و گروه‌های امدادی دیگر هدف سفر بود.

وزیر نیرو، اعتبار این مجموعه را به کیفیت خدمت‌گزاری مدیران در سراسر کشور و نه اعتبارات آن خواند و افزود: امروز احساس غرورآمیزی دارم که در جمع مدیران زحمت‌کش قرار دارم.

اردکانیان بیان کرد: نوید بهبود شرایط در آینده نزدیک موضوع مهم دیگری است که سعی می‌کنیم در همه شئون مربوط به وزارت نیرو مسائل را از مسیر صحیح به سرعت دنبال کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: همان‌گونه که خشک‌سالی نتیجه کم‌بارشی و امری اجتناب‌ناپذیر است، سیل نیز نتیجه طبیعی و اجتناب‌ناپذیر پر بارشی است.

اردکانیان با بیان اینکه بر اساس مستندسازی دستگاه‌های مختلف پس از عادی شدن شرایط گزارش عملکردی از فعالیت‌ها ارائه می‌شود، گفت: به طور قطع این گزارش یکی از گزارشات شاخص در سطح دنیا در بخش امداد و سرعت عمل خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران یک‌ دهه خشکسالی را در کشور پشت سر گذاشت، تابستان سال گذشته 340 شهر کشور تحت تنش آبی قرار داشت و 150 تالاب نیز سال‌های سال رنگ آب را به خود ندیده بود، ضمن اینکه 5 هزار مگاوات از نیروگاه‌های برق‌آبی در خط تولید قرار نداشتند.

وزیر نیرو با بیان اینکه سال گذشته همچنین ریزگردها در اقصی نقاط مختلف کشور مردم را مورد آزار قرار داده بود، افزود: به برکت بارش‌های بسیار باران امسال، همه این مسائل تا حدود زیادی برطرف کرد اگرچه خساراتی را نیز بر زیرساخت‌ها متحمل کرد.

اردکانیان تصریح کرد: همان‌گونه که تمام کشور از برکات باران منتفع شد بایستی تمام کشور نیز در جبران خسارات سیل مشارکت کند، به‌نحوی‌که خسارات امروز مردم لرستان،گلستان، خوزستان و دیگر نقاط آسیب‌دیده از سیل به‌نحو مطلوبی از محل منابع در اختیار کشور جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کانون امداد و عبور از بحران هستیم، قطعا باید به چگونگی‌ها و چرایی‌های این حادثه هرچند طبیعی بپردازیم، در همین راستا رئیس‌جمهور دستور تشکیل کمیته ملی مستقل از سازمان‌های اجرایی و اداری تحت مسؤولیت یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور را دادند.

وزیر نیرو بیان داشت: هر کدام از زیرگروه‌ها وجهی از سیلاب را مورد بررسی علمی و کارشناسی قرار خواهند داد و به آسیب‌شناسی موضوع می‌پردازند.

اردکانیان بر بازنگری تخصیص آبی لرستان تأکید کرد و گفت: دوشنبه هفته آینده جلسه‌ای با حضور مدیران استانی در این زمینه برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: احتمالات مختلفی وجود دارد، از جمله علائم تغییر اقلیم این است که متعاقب سال‌های خشک، سال‌های بسیار تری قرار دارد، به این معنی که هیچ‌گونه پیش‌بینی و تعهدی داده نشده که سال دیگر این‌چنین سیلابی را نخواهیم داشت.

وزیر نیرو با بیان اینکه در شرایط حدی، اصلی‌ترین هدف احداث سد کنترل سیل خواهد بود، افزود: این موضوع نه تنها در لرستان بلکه در استان‌هایی‌ که احتمال وقوع سیل را داشته و مخازن و منابع کافی برای ذخیره ندارند را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهیم.

اردکانیان ادامه داد: از نمایندگان لرستان درخواست می‌شود که وزارت نیرو را در جهت اتخاذ یک نگاه کارشناسانه در سطح ملی کمک کنند، در صورت تحقق این مهم منابع همه استان‌ها دیده می‌شود و اگر محدوده‌ها صرفا استانی تعریف شد آن‌گاه باید دید که افراد چه چیزی می‌گویند و وسعت استان چه میزان است و در نهایت مدیریت آب به نتیجه مشخصی نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه شورای عالی آب متشکل از وزارت نیرو، جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت کشور و سازمان‌های برنامه و بودجه و هواشناسی است، تصریح کرد: در حال حاضر مردم سیل‌زده، شاهدان موضوع، کارگزاران دولتی و کارشناسی، مراجع رسمی کشور و دوستداران و دشمنان نظام همه ناظر بر عملکرد و برخورد مسؤولان هستند، بنابراین باید در جهت هم‌افزایی نیروهای یکدیگر را تقویت کنیم و کاری را که اقتضای این روزها بوده انجام دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو هم‌اکنون بر جنبه امدادرسانی و رفع بحران به مردم متمرکز است و در آینده نزدیک موضوعاتی همچون احداث دیواره‌های حفاظتی رودخانه‌ها و تخصیص و بازنگری‌ها و پرداخت خسارت‌ها را در دستور کار قرار می‌دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها