بازار ۲۰۰ میلیون نفری خاورمیانه در انتظار ایران

کد خبر: 944174

وزیر نیرو گفت: بازار ۲۰۰ میلیون نفری در منطقه برای ارائه محصولات در انتظار ایران است و ما می‌توانیم با استفاده از تعرفه‌های ترجیحی یا معافیت‌ها محصولات خود را به فروش برسانیم.

بازار ۲۰۰ میلیون نفری خاورمیانه در انتظار ایران
خبرگزاری مهر: رضا اردکانیان بعدازظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران در ارتباط با عملیاتی شدن توافق‌نامه‌های امضا شده میان دو کشور ایران و روسیه اظهار داشت: وظیفه اصلی کمیسیون‌های مشترک فراهم سازی چارچوب‌های همکاری میان کشورهاست و عملیاتی کردن آن در اختیار بخش‌های خصوصی دو کشور است.

وی افزود: بر این اساس ما تلاش خود را در راستای فراهم ساختن تسهیلات و امکانات برای این مبادلات تجاری به کار خواهیم بست اما جای امیدواری وجود دارد که در عمل نیز به نتایج ویژه‌ای دست پیدا کنیم.

وزیر نیرو ابراز داشت: ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا متصل شده است و بر این اساس شاهد جهش چشمگیر در مبادلات دو جانبه میان دو کشور هستیم.

ایران سهمی از واردات ۳۰۰ میلیارد دلاری روسیه ندارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر اگر مبادلات منطقه خاورمیانه را بررسی کنیم رقم بالایی وجود ندارد، ابراز داشت: به عنوان مثال روسیه در منطقه به تنهایی در منطقه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار واردات اقلام مختلف دارد اما ما سهم چندانی از واردات این کشور نداریم.

اردکانیان با اشاره به امضای ۱۲ توافق نامه در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اداری و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تاکید کرد: این توافق نامه‌ها زمینه و مکانیزمی را ایجاد می‌کند که تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، صنعتی و مصنوعات و داروسازی وارد بازار شوند.

بخشی از توافق نامه‌های مشترک ایران و روسیه شامل پروژه‌های سنگین صنعتی است

وی ادامه داد: بخشی از این توافق نامه‌ها نیز شامل پروژه‌های سنگین صنعتی مانند احداث نیروگاه‌ها، برقی کردن راه آهن‌ها و غیره است که بخشی در قالب وام‌های دولتی، توافقاتی انجام شد و بخشی نیز شامل فاینانس‌های مختلف است.

وزیر نیرو تاکید کرد: در مجموع بازار ۲۰۰ میلیون نفری در منطقه خاورمیانه برای ارائه محصولات در انتظار ایران است و ما می‌توانیم با استفاده از تعرفه‌ای ترجیحی یا معافیت‌های تعرفه‌ای محصولات خود که اکنون نیز وارد بازارهای منطقه‌ای می‌شود با سرعت بیشتری به فروش برسانیم.

دولت حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته است

وی اضافه کرد: امسال دولت حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته است که بخشی از آن از کشورهای تولیدکننده منطقه می‌تواند تأمین شود و زمانی که قیمت و کیفیت مناسب باشد روسیه می تواند یکی از این کشورها باشد.

اردکانیان با بیان اینکه در ارتباط با تعاملات آبی با روسیه کارگروهی داشتیم که چندین سال متوقف شده بود، گفت: در این زمینه بیشتر چشم ما به خدمان فنی مهندسی است تا زمینه‌هایی که شرایط مناسب تری داریم خدمات خود را ارائه کرده و از تکنولوژی‌های برتر آنها نیز استفاده کنیم.

۱۲ سند همکاری میان ایران و روسیه به امضا رسید در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ۱۲ سند همکاری میان دو طرف به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به مدت سه روز در نصف جهان برگزار شد و امروز با امضای ۱۲ سند همکاری میان دو کشور د به کار خود پایان داد.

ظهر امروز (سه شنبه) در بخش پایانی پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ۱۲ سند همکاری به امضا رسید که بخشی از این اسناد به شرح زیر است:

۱- سند پایانی پانزدهمین اجلاس دائمی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که به امضای رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه رسید.

۲- سند سومین کارگروه همکاری‌های استانی و منطقه‌ای در حاشیه کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه که به امضای دین پرست رئیس ایرانی کارگروه همکاری‌های استانی و منطقه‌ای و الگ خاتسایف رئیس روسی این کارگروه رسید.

۳- سند دهمین اجلاس گروه کاری همکاری‌های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که به امضای آدم نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی ایران و توکارف ولادیمیر الکساندر معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه رسید.

۴- سند ششمین نشست کارگروه آب در حاشیه کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری - اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که به امضای کشفی رئیس ایرانی کارگروه آب و یرگی بوریلین رئیس روسی این کارگروه رسید.

۵- برنامه اجرای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های استانداردسازی و اندازه‌شناسی میان سازمان ملی استاندارد ایران و آژانس فدرال قانونگذاری فنی و اندازه‌شناسی روسیه که به امضای یحیی زاده معاون رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در تدوین و ترویج استاندارد و بوریس پتمکین معاون رئیس آژانس فدرال قانونگذاری فنی و اندازه‌شناسی روسیه رسید.

۶- یادداشت تفاهم مبادلات اقتصادی، تجاری، صنعتی، ترانزیت، توسعه خدمات بندری و حمل و نقل کالا که به امضای مسرور مدیر عامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی بندر انزلی و کردی مدیر عامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار از طرف ایران و بوریس پتمکین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس از طرف روسیه رسید.

۷- تفاهمنامه حوزه انرژی.

۸- سند پایان یادداشت تفاهم شرکت مادر تخصصی سات‌کاب و شرکت united engine corporation که به امضای علاءالدینی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی ساتکاب از طرف ایران و سرگی میخائولوف معاون برنامه‌های انرژی و صنعتی شرکت united engine corporation روسیه رسید.

۹- سند قرارداد جامعه مهندسان مشاور ایران و انجمن ملی مهندسان مشاور ساخت روسیه که به امضای سیامک دولتشاهی نماینده جامعه مهندسان مشاور ایران و ولادیمیر الکساندروویچ نماینده انجمن ملی مهندسان مشاور ساخت روسیه رسید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها