شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان در تور گرجستان

کد خبر: 945096

شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان یک شهر تاریخی است که بین شهر های تفلیس و باتومی و در ۱۰ کیلومتری شهر گوری قرار دارد. شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان به دلیل داشتن ظاهر عجیب و در عین حال بسیار جذاب خود تبدیل به یکی از مهم ترین بناهای تاریخی و گردشگری گرجستان شده است که توریست ها از سراسر دنیا برای بازدید از بزرگترین شهر سنگی جهان به گرجستان سفر می کنند.

شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان در تور گرجستان

شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان یک شهر تاریخی است که بین شهر های تفلیس و باتومی و در ۱۰ کیلومتری شهر گوری قرار دارد. شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان به دلیل داشتن ظاهر عجیب و در عین حال بسیار جذاب خود تبدیل به یکی از مهم ترین بناهای تاریخی و گردشگری گرجستان شده است که توریست ها از سراسر دنیا برای بازدید از بزرگترین شهر سنگی جهان به گرجستان سفر می کنند.

این شهر در تور گرجستان باستانی در غرب رودخانه ی متکواری باتومی و روی یک صخره ی کاملا سنگی با ارتفاع زیاد ساخته شده است. شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان از قرن ۶ام قبل از میلاد به جای مانده است و ساخت این بنای بسیار عجیب و تاریخی نشان دهنده ی همت و صبر بالای مردمان آن زمان این منطقه است که توانسته اند دل کوه سنگی را با تجهیزات بسیار کم و ساده ی آن زمان بشکافند و از یک کوه سنگی خانه های سنگی با ظرافت و زیبایی های خاص به وجود آوردند. با توجه به گفته ها در زمانی که شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان زنده بود و مردم در خانه های سنگی آن سکونت داشتند حدود پنج هزار نفر سکنه داشت. در زبان گرجی واژه ی اوپلیستیخه به معنی تالار مقدس یا معبد خدایان است؛ این نام نشان از ارزش بالا و مقدس این شهر در بین مردم این شهر دارد. شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی به جای مانده از دین پیکانیزم در جهان است. از نظر تاریخی این منطقه از گرجستان یکی از مهم ترین و پراهمیت ترین مناطق به جای مانده از مردم پیکانیزم است. به اهمیت و ارزش این شهر در دوران باستان زمانی پی برده می شود که در نوشته های به جای مانده از گرجستان باستان به طور مکرر به این شهر اشاره شده است.

به گزارش سفر باتو ، اوپلیس تسیخه یکی از دیگر نام هایی است که به این شهر داده شده است. این شهر سنگی در طول سالیان درازی زیسته و به همین دلیل علاوه بر ساختار اصلی آن که سنگی است ساختار های مختلفی از جمله ساخت و ساز های عصر آهن تا اواخر قرون وسطی را نیز در خود جای داده است.

در اثر زلزله ی سال ۱۹۲۰ میلادی چهره ی زیبای شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان دچار تغییراتی شد. متاسفانه بعد از این زلزله چهره ی زیبای شهر اوپلیستیخه چندین بخش از سازه های آسیب پذیر تر خود را از دست داد. هنوز هم این منطقه ی باستانی آسیب پذیر است و برای حفظ و نگهداری این شهر باستانی نیاز به چاره اندیشی های کوتاه مدت و بلند مدت است.

بخش های مختلف شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان

به گزارش سفر باتو ، شهر سنگی اوپلیستیخه که یک شهر معروف و گردشگرپذیر در گرجستان و تور گرجستان آفری سفر باتو است، در منطقه ای تقریبا هشت هکتاری قرار گرفته است که دارای سه بخش شمالی، جنوبی و مرکزی است. بخش مرکزی این شهر بزرگتر است و قسمت عمده ی خانه های تراشیده شده در دل سنگ ها در این قسمت قرار گرفته اند، از همین حیث بیشتر مورد توجه بازدید کنندگان از این شهر قرار می گیرد. بخش میانی شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان به وسیله ی یک تونل به بخش جنوبی آن متصل می شود. برای رفت و آمد در شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان مسیر ها و گذرگاه های پلکانی موجود است تا بازدیدکنندگان به راحتی به گشت گذار در این شهر بپردازند. شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان دارای بخش های مختلف باستانی از جمله بازار، آمفی تئاتر، کلیسای قدیمی معروف به سن جورجی، معابد، قدیمی ترین سد گرجستان، داروخانه، بازار، سیاه چال و دیگر بخش هایی که در هر شهر با سکنه ای به آن نیاز است، می باشد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان وجود تک به تک مکان های ذکر شده در دل این شهر سنگی باستانی است. افرادی که این شهر سنگی بزرگ را از نزدیک می بینند خود را درون زمان گم می کنند، تمام بناها قدیمی اند و هیچ بنا و وسیله ی ای که مربوط به زمان حال و مدرن باشد در شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان یافت نمی شود. ازمیان مطالب پیشین سایت: دیدنی استانبول و گرجستان با سفر باتو

اهمیت ها

علاوه بر اهمیت گردشگری بالایی که شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان در تور های این شهر دارد ، این شهر باستانی سنگی یکی از با ارزش ترین مکان های باستانی برای گرجستان است که کمک شایانی در تحقیقات باستانی به باستان شناسان می کند. همانطور که قبلا گفته شد این شهر سنگی دارای ارزش و اهمیت خاصی برای گرجستان چه از نظر فرهنگی و چه از نظر مذهبی دارد. شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان مرکز سیاسی و مذهبی گرجستان در زمان قبل از مسیحیت بوده است. بنا بر این اصل بسیاری از معابد و مکان های متعلق به الهه ی خورشید، که مورد پرستش ساکنین این منطقه بودند کشف شده اند که اطلاعات بسیار مفیدی از فرهنگ و مذهب ساکنان این شهر باستانی از قبل مسیحیت را در اختیار باستان شناسان قرار می دهد. طبق تحقیقات باستان شناسی به عمل آمده از شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان، باستان شناسان توانسته اند انواع مختلفی از لوازم مرتبط به نجوم را در این شهر کشف نمایند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها