دوربین‌های مدار بسته تحولی در دنیای نظارت و کنترل

کد خبر: 949608

دوربین‌های مدار بسته امروزه تمام دنیا را فرا گرفته‌اند و کنترل انسان‌ها بر جهان را افزایش داده‌اند. در این مقاله قصد داریم انواع خاصی از دوربین‌های مدار بسته، تفاوت و کاربرد آن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

دوربین‌های مدار بسته تحولی در دنیای نظارت و کنترل

دوربین‌های مدار بسته امروزه تمام دنیا را فرا گرفته‌اند و کنترل انسان‌ها بر جهان را افزایش داده‌اند. در این مقاله قصد داریم انواع خاصی از دوربین‌های مدار بسته، تفاوت و کاربرد آن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

دوربین مدار بسته بولت ( Bullet )

دوربین مدار بسته بولت (Bullet) نوع خاصی از دوربین‌های مدار بسته است که از مقاومت بالایی نسبت به دیگر دوربین‌های مدار بسته برخوردار است. کلمه‌ی بولت (Bullet) در انگلیسی به معنی گلوله و یا لوله است و به همین دلیل است که این دوربین‌ها با عنوان بولت (Bullet) شناخته می‌شود زیرا معمولاً بدنه‌ای استوانه‌ای و لوله‌ای شکل دارند. جنس بدنه‌ای این دوربین‌ها معمولاً از فلز و یا پلیمرهایی با مقاومت بالا است. این دوربین‌های مدار بسته اکثراً در محیط‌های سر باز مانند پارکینگ‌ها، حیاط‌ها و محوطه‌ها استفاده می‌شوند. بدنه‌ی آن‌ها ضد آب است و در مقابل بارش باران و برف مقاوم هستند. البته باید در نظر داشت که ضد آب بودن دوربین مدار بسته بولت به این معنا نیست که این دوربین‌های مدار بسته را می‌توان داخل آب فرو برد، بلکه به این معنی است که در مقابل رطوبت جزئی محیط ناشی از بارش مقاوم هستند.

دوربین‌های مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته بولت

اندازه‌ی دوربین مدار بسته بولت با توجه به کاربرد آن متفاوت است. برخی از این دوربین‌های مدار بسته بسیار کوچک هستند و اندازه‌ای در حدود یک نخ سیگار دارند. دوربین مدار بسته بولت که برای دید در شب استفاده می‌شوند دارای ابعاد بزرگ‌تری هستند زیرا به همراه دوربین نورافکن مادون قرمز نیست نصب خواهد شد. دوربین مدار بسته بولت انواع مختلفی از قبیل آنالوگ، AHD، TVI و HD دارد که هر کدام برای کاربرد در شرایط خاصی مناسب‌تر هستند.

کاربرد دوربین مدار بسته بولت

همان طور که گفته شد کاربرد دوربین‌ مدار بسته بولت در محیط‌های بیرونی یا به اصطلاح اوت دور (Out door) است. دوربین مدار بسته بولت کیفیت‌های مختلفی دارد و برای استفاده در شبکه و یا به صورت آنالوگ ساخته می‌شوند. این دوربین‌ها کیفیت تصویر متفاوتی دارند و با توجه به نیاز کاربر می‌توانند تا کیفیت تصویر بسیار بالا نیز ساخته شوند. برای استفاده در شرایط آب و هوایی سخت دوربین مدار بسته بولت به دلیل مقاومت بدنه و ضد آب بودن بهترین گزینه است.

دوربین‌های مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته بولت

دوربین مدار بسته دام (Dome CCTV)

دوربین مدار بسته دام (Dome CCTV) نوع دیگری از دوربین‌های مدار بسته است که برای کاربردهای داخلی و فضاهای بسته استفاده می‌شود. کلمه‌ی دام (Dome) به معنی گنبد است و به دلیل شکل ظاهری بدنه‌ی دوربین مدار بسته دام که به شکل گنبد است این نوع دوربین‌های مدار بسته با این نام شناخته می‌شوند. بدنه‌ی این دوربین‌ها می‌تواند از جنس پلاستیک و یا فلز باشد.

دوربین‌های مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته دام

کاربردهای دوربین مدار بسته دام ( Dome CCTV )

دوربین مدار بسته دام همان طور که گفته شد برای محیط‌های سرپوشیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدنه‌ی این دوربین‌ها در مقابل شرایط بد آب و هوایی مقاومت چندانی ندارد و به همین دلیل برای استفاده در شرایط بد آب و هوایی به هیچ وجه گزینه‌ی مناسبی نیستند. در محیط‌های صنعتی که نیاز به دوربین‌ با بدنه‌ی مقاوم باشد، حتی اگر سرپوشیده هم باشند، باز هم از دوربین مدار بسته دام (Dome CCTV) استفاده نمی‌شود. این دوربین‌های مدار بسته در کیفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند و انواع گوناگونی برای استفاده به صورت شبکه و یا آنالوگ دارند. دوربین مدار بسته دام (Dome CCTV) را با توجه به تقاضای کاربر می‌توان در انواع کیفیت تصویر حتی کیفیت‌ تصاویر بسیار بالا می‌توان تولید کرد.

دوربین‌های مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته دام

دوربین مدار بسته دام (Dome CCTV) در مقایسه با دوربین مدار بسته بولت قیمت کمتری دارد و با توجه به این موضوع در مواردی که نیاز به استفاده از دوربین‌های مقاوم نباشد، دوربین‌های مدار بسته دام بهترین گزینه هستند.

تفاوت‌های دوربین مداربسته بولت ( Bullet ) و دوربین مداربسته دام ( Dome CCTV )

  1. تفاوت در کاربری

اولین تفاوت مهم دوربین مداربسته بولت (Bullet) و دوربین مداربسته دام (Dome CCTV) در تفاوت در مکان قرار گرفتن دوربین‌های مدار بسته و کاربری این دوربین‌ها است. دوربین مداربسته بولت (Bullet) در محیط‌های باز و در شرایط آب و هوایی سخت استفاده می‌شود و دوربین مداربسته دام (Dome CCTV) در محیط‌های سرپوشیده و داخل ساختمان‌ها قابل استفاده است.

  1. تفاوت در شکل ظاهری

شکل ظاهری دوربین مداربسته دام (Dome CCTV) به صورت گنبدی شکل است در صورتی که شکل ظاهری دوربین مداربسته بولت (Bullet) به صورت لوله‌ای شکل است. دوربین‌های مدار بسته دام شکل ظریف‌تری دارند و راحت‌تر با دکوراسیون‌های داخلی منطبق می‌شوند.

  1. تفاوت در روش نصب

نحوه‌ی نصب دوربین مداربسته بولت راحت‌تر از دوربین مداربسته دام است به این دلیل که دوربین مداربسته بولت دارای پایه‌ای است که می‌توان پایه را به نقطه‌ی مورد نظر نصب کرد. در حالی که روش نصب دوربین مداربسته دام به راحتی نصب دوربین مداربسته بولت نیست و کمی پیچیده‌تر است.

  1. تفاوت در استحکام بدنه

جنس بدنه و استحکام دوربین‌های مدار بسته بولت و دام با یکدیگر متفاوت است. دوربین مداربسته بولت دارای بدنه‌ای محکم‌تر و مقاوم در برابر شرایط بد آب و هوایی است. همچنین بدنه‌ی دوربین مداربسته بولت ضد آب است که می‌تواند در برابر رطوبت محیط مقاومت کند اما دوربین مدار بسته دام این قابلیت را ندارد و معمولاً بدنه‌ی آن از جنس پلاستیک و یا فلزات سبک و غیر مقاوم است.

  1. تفاوت در محدوده عملیاتی

محدوده‌ی عملیاتی دوربین‌های مدار بسته به طور کلی به عوامل بسیاری مانند تراشه (چیپ) سنسور، نوع لنز، رزولوشن تصویر، نور زمینه و بسیاری عوامل دیگر وابسته است. اما می‌توان گفت در شرایط مشابه به طور کلی دوربین‌های مدار بسته بولت نسبت به دوربین‌های مدار بسته دام محدوده‌ی عملیاتی بیشتری دارند. دوربین‌های مدار بسته بولت دارای زاویه چرخش 360 درجه هستند و همین باعث می‌شود که محدوده‌ی بیشتری را تحت رصد قرار بدهند.

  1. تفاوت در نورپردازی

هر دو نوع دوربین مدار بسته بولت و دام می‌توانند دارای چراغ‌های مادون قرمز برای دید در شب باشند و از این رو با یکدیگر تفاوتی ندارند. LED مادون قرمز امکان تصویر برداری با کیفیت بالا را فراهم می‌کند.

  1. پوشیده یا آشکار بودن دوربین‌های مدار بسته

دوربین مدار بسته بولت در محیط تحت نظارت به راحتی قابل مشاهده است. این یک ایراد برای دوربین‌های مدار بسته بولت است. در حالی که دوربین مدار بسته دام را می‌توان در محیط استتار کرد به صورتی که به راحتی قابل تشخیص نباشد. دوربین مدار بسته دام دارای یک پایه به شکل نیم دایره است که تشخیص محل دوربین را برای افراد خارجی سخت می‌کند.

دستگاه دی وی آر DVR

در قسمت قبلی مقاله در مورد دوربین‌های مدار بسته توضیحات لازم را ارائه دادیم. در این قسمت در مورد دستگاه دی وی آر که وسیله‌ای برای ضبط تصاویر دریافت شده از سمت دوربین‌های مدار بسته است توضیحاتی را ارائه خواهیم داد. دستگاه دی وی آر یک دستگاه ضبط تصاویر است که با توجه به تعداد کانال‌های دریافتی دستگاه، از تعداد مختلفی هارد دیسک پشتیبانی می‌کند. یک دستگاه دی وی آر 16 کاناله می‌تواند از 6 دوربین مختلف تصویر دریافت کند. با توجه به تعداد کانال‌های ورودی برای یک دستگاه دی وی آر، به سیستم فیش‌های کانکتور BNC وصل می‌شود.

مزایای دستگاه دی وی آر

دستگاه دی وی آر مزایای بسیاری برای استفاده در سیستم دوربین‌های مدار بسته دارد. مهم‌ترین این مزایا رزولوشن بالای تصاویر ضبط شده توسط دستگاه است. با استفاده از دستگاه دی وی آر دسترسی به تصاویر دوربین مداربسته با توجه به زمان و تاریخ ضبط به راحتی قابل دسترسی است. پس از کپی گرفتن کیفیت تصاویر ضبط شده به هیچ وجه کاهش نمی‌یابد. ظرفیت بالای ضبط تصاویر نیاز به عوض کردن همیشگی نوار را از بین می‌برد. امکان ضبط تصاویر مدتی قبل از حالت تشخیص حرکت نیز وجود دارد. اتصال آسان این دی وی ار DVR به شبکه اینترنتی امکان مشاهده تصاویر زنده و ضبط شده از راه دور را فراهم می‌آورد.

دوربین‌های مدار بسته

دستگاه‌ دی وی آر

دستگاه‌های دی وی آر با توجه به تعداد کانال‌های ورودی که دارند و مدل دستگاه، روش‌های مختلفی برای نمایش تصاویر دارند. یک دستگاه دی وی آر 4 کاناله این قابلیت را دارد که تصاویر را به صورت یک ماتریس 2 در 2 نشان دهد. این در حالی است که یک دستگاه دی وی آر 6 کاناله علاوه بر نمایش 3 تصویر هم زمان می‌تواند 6 تصویر هم زمان را در یک ماتریس 2 در 3 نمایش دهند. برای بهره برداری از یک دستگاه دی وی ار DVR برای نمایش و ضبط تصویر چند دوربین مداربسته باید از یک سوئیچر، کواد یا مولتی‌پلکسر نیز در کنار دی وی ار DVR استفاده شود.

به تعداد کانال‌های موجود در دستگاه دی وی آر میکروفون برای ضبط صدا همراه تصویر می‌توان نصب کرد. به طور مثال یک دستگاه دی وی آر 6 کاناله می‌تواند 6 میکروفن ورودی برای ضبط صدا همراه تصویر داشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها