واکنش مالک ایران ایر تور به ادعا‌های یک نماینده مجلس

کد خبر: 950194

شکاری گفت: ایران ایر تور را با ۳۸۵ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفته و آن را هم اکنون تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی تبدیل کرده‌ایم.

واکنش مالک ایران ایر تور به ادعا‌های یک نماینده مجلس

باشگاه خبرنگاران جوان: مجید شکاری مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور امروز نشست خبری درباره واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و حاشیه‌های ایجاد شده درباره آن برگزار کرد. در این نشست مجید شکاری با بیان اینکه از سال ۸۱ فعالیت ورود به حرفه هوا نوردی و هواپیمایی را آغاز کرده‌ام گفت: در سال ۸۶ اقدام به تأسیس یک شرکت خدمات مسافرت هواپیمایی را تأسیس کردم و در آن مدت توانستم نمایندگی کل هواپیمایی کلدمن هلند را بدست بیاورم.

وی با اشاره به اینکه بعد از آن تصمیم گرفتم در آن دوره یک ایرلاین ایرانی را تأسیس کنم و در همان دوره مزایده فروش تمام ایران ایرتور را در روزنامه‌ها دیدم و به سرعت به سمت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کرده و تمامی اسناد مالی این شرکت را بررسی و مطالعه کردم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور تأکید کرد: قیمت پایه‌ای که براید فروش این ایرلاین گذاشته شده بود ۳۴ میلیارد تومان بود و در سال ۹۴ زمان مزایده شرکت ۱۵۴ میلیارد تومان دارایی داشت و ۵۴۰ میلیارد تومان هم بدهی داشت در نتیجه ارزش بدهی‌هایی که این شرکت به ما وارد کرد ۳۸۵ میلیارد تومان بود.

شکاری تصریح کرد: در آن دوران همه مشاوران مالی من اعلام کردند که تو ۳۴ میلیارد تومان بابت خرید این شرکت هزینه می‌کنی، اما باید ۳۸۵ میلیارد تومان بدهی این شرکت را باید پرداخت کنی تا این شرکت به صفر برسد بنابراین بهتر است یک ایرلاین جدید تأسیس کنی.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور افزود: در آن دوره به دلایل شخصی و همچنین به دلایل تحریم‌هایی که در کشور وجود داشت و آوردن هواپیما سخت بود تصمیم گرفتم این شرکت را با تمامی مشکلاتی که پیش‌روی ما بود خریداری کنم.

وی اظهار کرد: متأسفانه به دلیل سوء مدیریت‌هایی که پیش از سال ۹۴ وجود داشت این شرکت تا مرز ورشکستگی پیش رفته بود و ما این شرکت را از ته چاه بیرون آورده و هم اکنون به وضعیتی رسانده‌ایم که در مقایسه با سایر شرکت‌های هواپیمایی در رتبه بسیار خوبی قرار دارد.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور یادآوری کرد: با توجه به تجربه‌هایی که در شرکت‌های هواپیمایی خارجی و داخلی داشتم و همچنین با استفاده از نیرو‌های متخصص و متعهد توانستم این شرکت زمین‌خورده را بلند کنم.

شکاری اظهار کرد: در مزایده واگذاری این ایرلاین شرکت کردم و من تنها پیشنهادکننده و شرکت‌کننده در این مزایده بودم و مبلغ پیشنهاد شده من کمی از مبلغ پایه بالاتر بود و من برنده این مزایده شدم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور توضیح داد: بعد از ۲ هفته اعلام کردند که قرار است پاکت‌های مزایده را باز کنند و من به عنوان تنها متقاضی در این مزایده شرکت کرده که خوشبختانه در آن دوران یک دوربین هم در اتاق مزایده گذاشته بودند و ۱۰ تا ۱۵ نفر روبروی من نشستند که نمایندگان مختلفی از دادستانی، حراست، سازمان هواپیمایی و شرکت‌های فرودگاهی حضور داشتند.

وی اظهار کرد: در آن زمان همه تعجب کرده بودند که من چگونه حاضر شدم در این مزایده شرکت کنم، زیرا که ۴ بار این ایرلاین را به مزایده گذاشته بودند و هیچ متقاضی حاضر نشده بود که آن را خریداری کند.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با اشاره به اینکه فروشنده این ایرلاین بدولت ایران بوده و من به عنوان بخش خصوصی این ایرلاین را خریداری کرده‌ام، زیرا که به اصل ۴۴ اعتماد کرده‌ام.

شکاری با اشاره به اینکه آیا نماینده‌ای که این اظهارات را درباره واگذاری این ایر لاین بیان کرده انتظار داشته نتیجه این خریداری مانند نی‌شکر هفت تپه شود.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور افزود: من در آن دوره از تجربه و دانش تمامی نیرو‌های انسانی این ایرلاین استفاده کردم و ۷۰۰ نفر کادر پرسنلی را به هزار و ۲۰۰ نفر افزایش دادم.

وی یادآوری کرد: من در بدترین شرایط این شرکت را خریداری کردم و بعد از خریداری نیز متوجه شدم که همه هواپیما‌ها کارشده هستند و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی همه هواپیما‌ها از کار افتادند و نیاز به اورهال داشتند و ما تنها با یک فروند هواپیمای فعال این شرکت را دوباره سرپا کردیم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با اشاره به اینکه بعد از خریداری این شرکت تمام طلبکاران گذشته که فراموش کرده بودند از این شرکت طلب دارند به ما مراجعه کردند از جمله شرکت فرودگاه‌ها، فرودگاه را بر روی ما بست و شرکت سوخت‌رسانی و یا شرکت هلدینگ به ما سوخت نمی‌دادند حتی شرکت چترینگ هم به ما ساندویچ سرد برای به مسافران ما نمی‌داد حتی سازمان مالیاتی هم به دلیل بدهی حساب‌های شخصی من و خانواده من را بست.

شکاری اظهار کرد: بعد از گذشت چند سال توانستیم با همت تمامی نیرو‌ها بدهی‌های معوقه را پرداخت کنیم و هم اکنون به یکی از بهترین ایرلاین‌ها در کشور شدیم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور اظهار کرد: در آن دوره تصور مردم از شرکت هواپیمایی ایران ایر تور تنها چندین هواپیمای توپولف قدیمی، سقوط‌های پی در پی و وحشتناک بود، اما هم اکنون ایران ایر تور ۲ هزار و ۲۰۰ نمایندگی در سراسر ایران دارد و هر روز میزبان ۱۰ هزار نفر مسافر است.

وی تصریح کرد: ما بعد از مدت زمان کوتاهی تمام موتورها، صندلی‌ها و کامپیوتر‌های هواپیما را عوض کرده‌ایم و عملیات فنی پیچیده و سنیگینی را بر روی تمامی ناوگان‌های هوایی خود انجام دادیم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور بیان کرد: توانستیم با رعایت تمامی استاندارد‌های اروپایی عضو یاتا شویم و گواهینامه‌های AUS را دریافت کنیم.

شکاری با اشاره به اینکه متأسفانه آقای پژمان‌فر نماینده مجلس درباره واگذاری این ایر لاین تا به امروز چندین مصاحبه متفاوت و اعداد و ارقام مختلفی را اعلام کرده به طوری که یکبار اعلام کرد ارزش این شرکت یک هزار میلیارد تومان است و در مصاحبه دوم اعلام کرد ارزش آن به ۶ هزار میلیارد می‌رسد به نظر می‌رسد که بعد از گذشت مدت زمانی کوتاهی ارزش آن به ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برسد.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با اشاره به اینکه ایران ایر تور یک صندلی چارتر را هم ندارد گفت: ما به ۲ هزار نمایندگی خود اعلام کرده‌ایم که حق ندارند چارتری‌ها را وارد این شرکت کنند و ما میزان تأخیر امکان در مقایسه با سایر شرکت‌های هواپیمایی دیگر بسیار پایین است و ما جزو شرکت‌های هواپیمایی کم تأخیر هستیم.

وی با اشاره به اینکه این شرکت توانسته با سه شرکت، ایران باس، بوئینگ، سوخو تفاهم‌نامه و قرارداد خرید امضا کند گفت: متأسفانه به دلیل بدعهدی کشور آمریکا این تفاهم‌نامه‌ها به حالت تعلیق درآمده است.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور توضیح داد: چندین هواپیمای دست دوم از نوع خوب از جمله ایرباس ۳۰۰، ۶۰۰ و ۳۲۰ خریداری کرده و ۳ فروند به ناوگان خود در قالب تسهیلات خارجی و لیزینگی خریداری کردیم.

شکاری گفت: هم اکنون این شرکت ۵ فروند هواپیمای MD و سه فروند هواپیمای ایرباس دارد و تا چند ماه آینده ۵ فرونده ایرباس دیگر هم به ناوگان ما اضافه می‌شود.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت توپولف‌های این شرکت گفت: ما ۱۰ فروند توپولف مانده که بخش عمده‌ای از بدهی‌های ما بابت همین توپولف‌ها بوده و هم اکنون ارزش آن‌ها زیر صفر است و ما هیچ برنامه‌ای برای این توپولف‌ها نداریم چند نفری به ما مراجعه کردند تا به قیمت ۵۰ میلیون تومان خریداری کنند تا تبدیل به رستوران کنند، اما ما آن‌ها را نفروختیم.

وی با اشاره به اینکه این شرکت بخش بزرگی از بدهی‌های سررسید خود را پرداخت کرده و تنها مبلغ کوچکی از این بدهی‌ها باقی مانده است گفت: بدهی‌های شرکت فرودگاه‌ها و سازمان امور مالیاتی را پرداخت کرده‌ایم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور افزود: وزارت دفاع بر روی برخی از این هواپیما‌ها کار‌های تحقیقاتی انجام دهد و دعوت‌نامه‌ای که بابت بدهی‌ها فرستاده بودند بابت همین فعالیت‌های تحقیقاتی بوده و ما هیچ بدهی و معوقه‌ای را درباره واگذاری و یا سایر اقدامات نداریم.

شکاری با اشاره به اینکه ایران ایر تور علیه صحبت‌های پژمان‌فر نماینده مجلس شکایت کرده‌ایم گفت: به نظر می‌رسد که صحبت‌های آقای پژمان فر از روی غرض شخصی بوده و ما از رؤسای سه قوه درخواست کرده‌ایم که به این موضوع رسیدگی کنند.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با اشاره به اینکه این نماینده مجلس با صحبت‌هایی که در این باره انجام داده دشمنان کشور را خوشحال کرده است گفت: متأسفانه رسانه‌ها از جمله بی بی سی چندین فیلم بی محتوا را هم درباره این شرکت را منتشر کرده و باعث بدبینی مردم به شرکت ما شده است.

وی افزود: ما هیچ تخلفی نداشته‌ایم و در بدترین شرایط شرکت را ارتقا داده‌ایم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ بار درخواست ملاقات با آقای پژمان‌فر را داده‌ایم گفت: متأسفانه این نماینده هیچوقت به ما وقت ملاقات نداده و این برای ما بسیار جای سوال دارد.

شکاری گفت: دو ساختمان کلنگی و چند توپولف جزو دارایی‌های این شرکت است و ما قصد فروش آن‌ها را نداریم.

مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور افزود: ما به توان داخلی ایمان داریم و بیش از ۹۵ درصد سیستم حمل و نقل این شرکت بر توان داخلی استوار بوده است.

وی تأکید کرد: وضعیت هوانوردی ایران بد و یا فاجعه بار نیست با توجه به محدودیت‌هایی که برای بخش هوایی کشور وارد شده این شرکت منطقی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها