ارز ۴۲۰۰تومانی برداشته شود قیمت مرغ ۳۰هزار تومان می‌شود

کد خبر: 966532

سرپرست وزارت کشاورزی با بیان این که در صورتی که ارز ۴۲۰۰تومانی از واردات نهادهای تولید مرغ برداشته شود قیمت هر کیلوگرم به حدود ۳۰هزار تومان می‌رسد، گفت: برخی می‌گویند می‌توان بازار را کنترل کرد، اما آیا توانستند بعد از گرانی بنزین بازار راکنترل کنند.

ارز ۴۲۰۰تومانی برداشته شود قیمت مرغ ۳۰هزار تومان می‌شود

خبرگزاری تسنیم: عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی عصر امروز در نشست تخصصی رونق تولید در بخش کشاورزی و صنایع وابسته در محل اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: تنها صادرات برخی از محصولات کشاورزی دارای توجیه اقتصادی است و ما بقی آنها به خاطر وجود مابه‌التفاوت نرخ ارز با تومان توجیه صادراتی دارد.

وی افزود: در حال حاضر هر تن سیب‌زمینی، پیاز و هندوانه حدود 280 دلار تا 20 دلار دامنه تغییرات صادرات می‌شوند که صادرات با این مبالغ منجر به توسعه تولیدکنندگان یا صادر کنندگان نمی‌شود.

کشاورز افزود: صادرات محصولات کشاورزی با این قیمت‌های جهانی هماهنگی ندارند و در صورتی که نرخ دلار در بازار داخلی افزایش نیافته بود نمی‌توانستیم صادرات داشته باشیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات محصولات کشاورزی به اروپا از دست رفته است و عمده صادرات به عراق، کمی به افغانستان و اندکی به جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: عراق نیز به تازگی بازار خود را به روی محصولات کشاورزی ایران بسته است و ما در رفع این مشکل با وزارت خارجه ایران صحبت کرده‌ایم؛ تداوم این شرایط منجر می‌شود که تولید ما بازار نداشته باشد.

کشاورز اظهار داشت: صادرات می‌تواند به تولید نظم دهد و در صورتی که صادرات مستقیمی داشته باشیم تولید نیز به شکل مناسب‌تری انجام خواهد شد به طوری که در صورتی که بتوانیم محصولات کشاورزی را به طور منظم در اوزان و زمان مشخص صادر کنیم و با دیگر کشورها قرارداد داشته باشیم می‌توانیم برای تولید نیز برنامه‌ریزی بهتری انجام دهیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در وزارت جهاد کشاورزی نیازمند به افراد متخصص در بخش اقتصادی هستیم که در حال حاضر هیچ فرد متخصص نداریم، اما در صورتی که مسئولیت وزارتخانه به بنده سپرده شود امور تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار خواهم کرد و حتی با حفظ حاکمیت اجرای امور حاکمیت را نیز به بخش خصوصی خواهم سپرد.

وی افزود: در حال حاضر در بخش‌هایی مانند امور جنگ و قرنطینه توانایی انجام کار توسط دولت وجود ندارد و لازم است امور اجرایی این بخش به بخش خصوصی سپرده شود.

کشاورز در ارتباط با قیمت مرغ در بازار نیز گفت: دولت دلش می‌خواهد که مردم گوشت مرغ را ارزان بخورند اما نباید تولید کنندگان نیز فراموش شوند و شرایطی ایجاد شود که منجر به نابودی آنها شود.

تا چند سال آینده در تولید کودهای شیمیایی خودکفا می‌شویم

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت تامین کود‌های کشاورزی، تصریح کرد: 2میلیون 700هزار تن به طور سالیانه کود شیمیایی در کشور مصرف می‌شود که تنها 200 تا 300 هزار تن آن وارداتی است و در حال تلاش برای داخلی شدن آن‌ها هستیم که این مهم در چند سال آینده محقق می‌شود.

وی یادآور شد: تا زمانی که یارانه به تولید محصولات کشاورزی اختصاص بیابد امکان آزاد شدن قیمت آنها وجود ندارد و دولت مجبور است که در بازار حضور یابند.

کشاورز گفت: ما نیز دلمان می‌خواهد ارز 4200 تومانی نباشد تا قیمت‌ها شفاف شود، اما به عنوان عضو دولت و ملت نمی‌توانم قبول کنم که با آزاد شدن این ارز یک مرتبه قیمت مرغ نیز هر کیلوگرم به 30هزار تومان برسد.

ارز 4200تومانی برداشته شود قیمت مرغ 30هزار تومان می‌شود

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: برخی می‌گویند که می‌توانیم بازار را مدیریت کنیم، اما آیا بعد از افزایش قیمت بنزین توانایی کنترل بازار وجود داشت؟! که اکنون می‌خواهید قیمت مرغ را بعد از برداشتن ارز 4200تومانی مدیریت کنید.

وی گفت: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز را نیز نمی‌توانیم مدیریت کنیم و باعث شده است که مردم توانایی خرید این محصول را نداشته باشند.

کشاورز خاطر نشان کرد: ارز کالاهای نهایی تا حد امکان باید برداشته شود همانطور که ارز 4200 تومانی گوشت، چای، کره و حبوبات نیز برداشته شد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: پیشنهاد برداشته شدن ارز شکر و برنج نیز داده‌ایم که با برداشته شدن ارز شکر موافقت به عمل آمده، اما هنوز در مورد برنج موافقت صورت نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: قیمت هر کیلوگرم جو با ارز نیمایی 3200 تومان و گندم 3500 تومان است و در صورت برداشته شدن یارانه در این بخش مشکلات اجتماعی پیش خواهد آمد و قیمت نان افزایش می‌یابد.

کشاورز در پایان صحبت‌های خود، تصریح کرد: سیاست بنده در وزارت جهاد کشاورزی آن است که بیشتر از مدیران جوان و بانوان استفاده شود؛ شرایط در کشور نباید به صورتی باشد که افرادی مانند من با این سن و سال معاون وزیر یا سرپرست وزارتخانه شوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها