چگونه حضانت فرزند را از شوهر بگیریم؟

کد خبر: 977917

پدر و مادر پس از تولد فرزندشان موظف به تشریک مساعی جهت رشد مادی و معنوی کودک می باشند. با این حال در برخی از موارد از قبیل طلاق و یا متارکه، این تشریک مساعی از روال عادی خود خارج شده و سرپرستی کودک باید به یکی از والدین و تحت عنوان حضانت واگذار گردد.

چگونه حضانت فرزند را از شوهر بگیریم؟

پدر و مادر پس از تولد فرزندشان موظف به تشریک مساعی جهت رشد مادی و معنوی کودک می باشند. با این حال در برخی از موارد از قبیل طلاق و یا متارکه، این تشریک مساعی از روال عادی خود خارج شده و سرپرستی کودک باید به یکی از والدین و تحت عنوان حضانت واگذار گردد.

چگونه حضانت فرزند را از شوهر بگیریم؟

در این مقاله علاوه بر ارائه یک توضیح اجمالی در خصوص حضانت، شما را با طرق سلب حضانت از شوهر و اعطای این حق به مادر، آشنا می کنیم در ادامه با وکیل حضانت همراه باشید ...

حضانت چیست؟

حضانت به معنای سرپرستی و مراقبت از طفل صغیری است که هنوز به سن بلوغ نرسیده است. حضانت فرزندان در یک دوره ی خاص، بر عهده مادر و در یک دوره دیگر بر عهده پدر واگذار می گردد.

قانون مدنی از عنوان حضانت با یک موضوع دو سویه نام برده است و آن را هم حق می داند و هم تکلیف. بنابراین هر کدام از والدین می توانند برای به دست آوردن آن تلاش کنند، چون حق است و هر کدام از والدین بر طبق قانون موظف به پذیرش آن هستند، چرا که یک تکلیف است.

قواعد کلی حضانت فرزند

در خصوص حضانت یک دسته قواعد کلی وجود دارد که بیش از هر چیز شرط زمان نامیده می شوند. در صورتی که هر کدام از والدین از شرایط مطلوب اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و جسمانی برخوردار باشند، قواعد ذیل بر حضانت فرزندان آن ها حکم فرما خواهد بود.

  1. حضانت فرزندان تا سن هفت سالگی بر عهده مادر است.
  2. از سن هفت سالگی به بعد، حضانت فرزندان بر عهده پدر قرار می گیرد.
  3. حضانت پدر بر فرزندان دائمی نبوده و تا سن بلوغ کودکان ادامه دارد.
  4. سن بلوغ در دختران نه سال و در پسران، پانزده سال است.
  5. فرزندان پس از رسیدن به سن بلوغ خود تصمیم می گیرند که برای ادامه زندگی، پدر را انتخاب کنند و یا مادر را.
  6. فرزندان حق انتخاب شخصی به غیر از پدر و یا مادر خود را بر طبق اصول قانونی و شرعی برای ادامه زندگی دارند.

این قواعد، چهار چوب اصلی قوانین مربوط به حضانت را تشکیل می دهد با این حال، تعیین حق حضانت همواره به این راحتی نبوده و بسیاری از مسائل و مشکلات عاطفی، روانی، اخلاقی، اقتصادی و ... باعث می گردند تعیین حق حضانت به دشواری صورت پذیرد.

سلب حق حضانت فرزند از شوهر

قانون مدنی ماده خاصی را در خصوص شرایط سلب حق حضانت فرزند از پدر، مطرح ننموده است با این حای در ماده 1173 قانون مدنی بیان می کند که:

  • اگر بر اثر عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر کدام از والدین که حضانت فرزندان بر عهده اوست، صحت اخلاقی و یا سلامت جسمانی کودک به خطر بیفتد، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که به مصلحت طفل بداند، اتخاذ نماید.

بنابراین می توان از مفاد ماده فوق چنین استنباط نمود که عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی پدر می تواند حق حضانت وی بر فرزند خود را سلب و به مادر واگذار نماید، مشروط بر اینکه مادر در صحت کامل عقلانی، جسمانی و روانی قرار داشته باشد.

مصادیق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی پدر در قانون مدنی

قانون مدنی به دنبال ماده 1173 مصادیق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی والدین از جمله پدر را به این صورت بیان می کند:

  • اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا
  • ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشک قانونی
  • سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی گری و قاچاق
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

دعوی سلب حضانت فرزند از پدر

در صورتی که قصد دارید حضانت فرزند را از شوهر سلب نمایید باید دادخواستی به موضوعیت سلب حضانت فرزند از پدر به دادگاه ارائه نموده و به یک دلیل قانونی و محکمه پسند از جمله مصادیق فوق الذکر اشاره نمایید.

در خصوص دریافت حق حضانت فرزند به صورت دائم به دنبال بذل مهریه، باید دقت نمایید که مهریه حق است و با بذل آن، حق شما برای همیشه نسبت به مطالبه آن اسقاط می گردد. اما حضانت تکلیف است و از آن گذشته با توجه به اینکه پدر بر فرزند خود حق ولایت دارد، حتی اگر در زمان بذل مهریه شما، حق حضانت خود را اسقاط نماید، در سالیان بعد می تواند با ارائه یک دلیل قانونی، حضانت فرزندان را بر عهده گرفته و حق حضانت شما را سلب نماید، بی آنکه موظف به پرداخت مهریه بذل شده شما باشد ، در این زمینه می توانید از وکیل مهریه نیز مشاوره دریافت نمایید.

مشاوره حقوقی حضانت

بیشترین و درعین حال حساس ترین دعاوی مطروجه در محاکم قضایی ایران دعاوی خانوادگی می باشد . این دعاوی تنها محدود به زن و شوهر نبوده و تبعات آن فرزندان حاصل از این ازدواج را هم خواهد گرفت. در میان کش و قوس های مهریه و نفقه در دعاوی خانواده مسئله حضانت فرزندان و آینده مبهم آنها شاید به فراموشی سپرده شده است.

حضانت و نگهداری فرزند حق و تکلیف پدر و مادر می باشد اما اگر پدر یا مادر صلاحیت اخلاقی و مالی برای نگهداری از فرزند را نداشته باشند به راحتی می توان آنها را از حضانت فرزند محروم کرد . برای کسب اطلاعات در این زمینه و اخذ مشاوره حقوقی رایگان با شماه 44386581 تماس حاصل فرماید تا از مشاوره حقوقی تلفنی به صورت کاملا رایگان بهره مند شوید. همچنین جهت مشاوره آنلاین نیز می توانید وارد سایت گروه حقوقی عدل جویان ، به آدرس اینترنتی https://adljooyan.com شده و از قسمت پرسش و پاسخ حقوقی جواب سوالات خود را به دست آورید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها