۴ آقازاده ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند

کد خبر: 993455

دبیرکل جمعیت خدمت‌گزاران انقلاب اسلامی گفت: باید از ۲.۵ میلیون خانه خالی ۱۵ درصد مالیات بگیریم که حدود ۳۷ و نیم میلیارد دلار درآمد خواهد شد و با آن می‌توانیم ۱۶ هزار کارگاه تعطیل و نیمه تعطیل را به مدار تولید و فعالیت بازگردانیم.

۴ آقازاده ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند

خبرگزاری فارس: پدر تنها داماد رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم و یکی از فعالان خانه دانشجو، جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی، جمعیت پیشکسوتان، مجمع ایثارگران دفاع مقدس و اندیشکده خورشید است.

برای بررسی وقایع روز بویژه حول موضوعات اقتصادی و سیاسی و اخبار حوزه مجلس و دولت با احمد خورشیدی آزاد دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی گفت‌ وگو کرده‌ایم.

وی می‌گوید 680 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داریم که بیشترین حجم معوقات متعلق به 5 هزار نفر است در حالی که وام‌ها از سپرده‌های مردم داده می‌شود؛ اگر این معوقات به چرخه بانک بازگردد کارهای بسیار بزرگی می‌توان انجام داد چرا که معادل 1 و نیم برابر بودجه جاری کشور است.

دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی همچنین می‌گوید باید از هر خانه خالی که در حال حاضر 2.5 میلیون واحد است 15 درصد مالیات بگیریم که درآمد بدست آمده حدود 37 و نیم میلیارد دلار (با دلار 15 هزار تومانی) خواهد شد که می‌توانیم 16 هزار کارگاه تعطیل و نیمه تعطیل را به مدار تولید و فعالیت بازگردانیم.

وی اظهار می‌دارد که ایران از نظر پاکی اداری در رتبه 146 دنیا قرار دارد و این در حالی که سازمان بین‌المللی شفافیت هنگامی که حسن روحانی دولت را تحویل گرفت رتبه شفافیت ایران در جهان را 130 اعلام کرده بود ولی متاسفانه 16 پله نزول کردیم؛ بخشی از این نزول طبق نظر کارشناسان به هدر رفت و انحراف 10 درصد بودجه سالانه باز می‌گردد که معادل 200 هزار میلیارد تومان می‌شود.

خورشیدی آزاد همچنین می‌افزاید مبارزه با فساد و مافیای قاچاق بسیار واجب است برای مثال یک فرد وارد کننده انحصاری پالم، از مالزی است که سود سالانه او 30 هزار میلیارد تومان است در حالی که حتی یک ریال هم مالیات پرداخت نمی‌کند. در حالی که او باید طبق قانون 6 هزار میلیارد تومان مالیات بدهد. ضمن اینکه 4 آقازاده در کشور وجود دارند که فقط آنها حق دارند پارچه مشکی را از کشورهایی مثل کره،‌ هند و برخی کشورهای دیگر به کشورمان وارد کنند که آنها سالی 85 میلیون متر مربع واردات پارچه‌ دارند که مالیات آنها 4 هزار میلیارد تومان است ولی حتی یک ریال هم مالیات نمی‌پردازند.

متن کامل این گفت‌ وگو به شرح ذیل است:‌

فارس:‌ هنگام انتخابات‌های مختلف ما شاهد حجم زیادی از وعده‌ها هستیم که به خیلی از آنها جامه عمل پوشانده نمی‌شود؛ مردم هم نمی‌دانند به چه کسی رای بدهند؛ مردم از همین نمایندگانی که اخیر به مجلس یازدهم راه یافتند مطالبات بسیار جدی دارند؛ مهم‌ ترین اولویت مردم و نمایندگان را چه می‌دانید؟

خورشیدی آزاد: یکی از مشکلات ما آن است که انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری یا شورای شهر و روستا و در مجموع کل انتخابات هدفمند نیست؛ به معنای دیگر آنکه در هر انتخابات باید هر جناح، گروه و یا فرد و کاندیدا باید برنامه خود را برای اعلام کند تا مردم از جزییات آن مطلع بوده و بر همین اساس رای دهند.

** 83 تهدید در کشورمان داریم

باید کسی که می‌خواهد رئیس جمهور باشد برنامه دقیق و بدون شعار خود را به مردم اعلام کند ضمن اینکه نماینده مجلس و عضو شورای شهر هم باید برنامه بسیار دقیقی را تدوین کند. اما بر اساس یافته‌هایی که در کار تحقیقاتی و اندیشکده‌ای انجام دادم مشخص شده است که باید چند کار مهم از طریق مجلس شورای اسلامی انجام شود.

ما 83 تهدید در کشورمان داریم که می‌توانم به تهدید آب، تالاب، بانک و مالیات و ... اشاره کنم اما تهدیدات فورس ماژور هم داریم که باید سریعا به آن پرداخته و اقدام مقابله‌ای انجام شود.

یکی از مهمترین اقدامات مقابله با فقر و بیکاری است؛ مجلس یازدهم باید چند کار سریع که به تعبیر مقام معظم رهبری در سفره مردم دیده شود انجام دهد لذا پیگیری این مطالبه از سوی نماینده مجلس آتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

** وجود 680 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی

مجلس یازدهم باید دولت را الزام به آن کند که معوقات بانکی را بازگرداند؛ معوقات بانکی در ایران منجر به آن شده که بانک‌ها و تسهیلات و اعتبارات آنها قفل شود.

680 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی در حال حاضر داریم و وقتی به بانکی مراجعه می‌شود بهانه عدم منابع و اعتبارات لازم را می‌آورند. در صورتی که منابع و اعتبارات وجود دارد اما به 5 هزار نفر که هر کدام آنها دارای رانت‌های مختلف هستند تسهیلات و اعتبارات و وام‌ها را داده‌اند که اقساط خود را تسویه نمی‌کند و عملا معوقه است.

این 680 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی از کجا آمده است در حالی که وام‌ها از سپرده‌های مردم داده می‌شود؟‌ در حالیکه این سپرده‌ها 1.7 تریلیون تومان است که 40 درصد آن نیز یعنی 680 هزار میلیارد تومان معوق می‌شود.

** معوقات بانکی معادل یک و نیم برابر بودجه جاری کشور

اگر این 680 هزار میلیارد تومان به چرخه بانک بازگردد کارهای بسیار بزرگی می‌توان انجام داد چرا که معادل 1 و نیم برابر بودجه جاری کشور است.

هزینه ایجاد یک شغل در مشاغل خانگی و روستایی 50 میلیون تومان است که عملا با این رقم 680 هزار میلیارد تومان می‌توان عملا تعداد زیادی شغل در کشور ایجاد کرد.

طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال 96 نزدیک به 30 درصد جامعه ما گرسنه هستند که حتی یک شاغل هم در بین خانواده آنها وجود ندارد و تنها درآمدشان یارانه‌ها است. لذا وقتی تنها درآمد آنها یارانه است معنایش آن است که در طول یک ماه فقط 4 دلار درآمد دارند که حتی نمی‌توان با آن نان تهیه کرد.

** می‌توان ظرف 2 سال معوقات را به صفر رساند

طبق مطالعات انجام شده امکان بازگشت معوقات بانکی ظرف مدت 2 سال وجود دارد؛ بانک دی در 3 سال پیش 90 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داشت که وقتی یک نیروی کاردان و کار بلد و انقلابی به این بانک آمده و رئیس هیأت مدیره شد در ظرف این مدت توانست 50 هزار میلیارد تومان از این معوقات را بازگرداند که معادل 60 درصد کل معوقات است.

پیش‌بینی می‌کنم ظرف مدت 2 سال می‌توان معوقات بانکی را بازگرداند.

فارس: عنوان می‌شود مسکن می‌تواند تعداد زیادی از صنایع و مشاغل دیگر را فعال کند ولی در طول سال‌‌های اخیر شاهد رکود در این بخش هستیم ضمن اینکه تعداد زیادی خانه خالی وجود دارد در حالی که نیاز به مسکن در کشور بسیار زیاد است؛ چرا مجلس و دولت اخذ مالیات از خانه‌های خالی را عملیاتی نکردند؟

خورشیدی آزاد: مشکل بعدی کشورمان مربوط به خانه‌های خالی است، در قانون بودجه 99 این موضوع تاکید شده است اما بسیار ضعیف؛ مجلس یازدهم باید سریعا تعیین تکلیف این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و می‌تواند دولت را ملزم به برخی اقدامات کند. در همین راستا باید آئین‌نامه‌ای تهیه شده و بتوانند از خانه‌های خالی مالیات اخذ کنند.

** درآمد ۳۷.۵ میلیارد دلاری اخذ مالیات از خانه‌های خالی

به طور متوسط می‌توان از هر خانه خالی ۱۵ درصد مالیات گرفت؛ ‌هم اکنون تعداد خانه‌های خالی در کشورمان ۲ و نیم میلیون واحد است که ارزش آن تقریبا نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار است که ۵۰۰هزار واحد در تهران و ۲ میلیون در شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها.

اگر بتوانیم از 15 درصد از رقم 250 میلیارد دلار خانه‌های خالی مالیات اخذ کنیم، کارهای بسیار بزرگی می‌توان انجام داد؛ در قانون بودجه 99 آمده است که اخذ مالیات از واحدهای خالی می‌تواند پلکانی باشد که البته این کار بر اساس متراژ خانه‌ها و درصدهای متفاوت است که مالیات 10 درصد، مالیات 15 درصد و 20 درصد پله‌های تعیین شده برای اخذ مالیات از واحدهای خالی است که میانگین آن 15درصد است. لذا با 37 و نیم میلیارد دلار (حتی با دلار 15 هزار تومانی) مالیاتی که از خانه‌های خالی گرفته می‌شود می‌توان کارهای بسیار بزرگی کرد. که در این زمینه می‌توان شغل‌های متعددی ایجاد کرده و با فقر مبارزه کرد. همچنین می‌توانیم 16 هزار کارگاه تعطیل و نیمه تعطیل را به مدار تولید و فعالیت بازگرداند.

فارس: در سال‌های اقتصاد مقاومتی رونق تولید ضربات جبران ناپذیری از قاچاق کالا خوردیم که امیدواریم در سال جهش تولید با ایده‌ای صحیح این معضل را رفع کنیم؛ چرا باید به تولید ملی بی توجهی کنیم؟

خورشیدی آزاد: مجلس یازدهم باید برای مبارزه جدی و قاطع با قاچاق گام جدی و قاطع بردارد؛ باید خیلی سریع تکلیف قاچاق در کشورمان مشخص شود؛ هم اکنون حدود 30 میلیارد دلار جنس و کالای قاچاق وارد کشورمان می‌شود که هر میلیارد دلار قاچاق باعث از بین رفتن صد هزار شغل می‌شود. لذا این حجم از کالای قاچاق منجر به از بین رفتن سه میلیون شغل در کشورمان شده است.

یکی از دلایل نیمه تعطیل بودن یا تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانجات، کالای قاچاق است.

دنیا توانسته مشکل قاچاق را حل کند اما جمهوری اسلامی نتوانسته این معضل را رفع کند که برای ما افت دارد. در حالی که اگر دست به دست یکدیگر بدهیم قطعا قاچاق از بین رفتنی است؛ مجلس باید محکم پای کار بایستد و باید مسئله قاچاق را با یک طرحی که به صورت مستمر آن را دنبال کرده و بر آن نظارت داشته باشد، حل و فصل کند.

** باید سالی 25 درصد قاچاق را کم کنیم

نمایندگان مجلس با ارائه طرح‌های مبارزه با قاچاق و دولت با ارائه لایحه اقدامات ضد قاچاق می‌تواند این معضل را در کشور حل کند. مجلس یازدهم می‌تواند با ارائه طرح مقابله عملیاتی با قاچاق و تعیین زمانبندی ویژه کاری کنیم که واژه قاچاق از کشورمان رخت بربندد.

نمایندگان مجلس آتی می‌توانند با ارائه طرحی ویژه ظرف مدت 4 سال قاچاق را به حدود صفر برسانند. به طوری که هر ساله می‌توان 25 درصد از جنس و کالاهای قاچاق را کم کرد.

فارس: وقتی گزارش تفریغ بودجه 97 در مجلس قرائت شد مشخص شد که دولت در اجرا 67 درصد انحراف دارد؛ مگر نباید مجلس بر روند فعالیت‌های قوه مجریه نظارت کند؟ همین اهمال در نظارت باعث زیان‌های بسیار زیاد در خصوصی سازی شد که اثرات آن همچنان ادامه دارد.

خورشیدی آزاد: مجلس یازدهم باید در زمینه جلوگیری از فساد در بودجه کارهای اساسی انجام دهد؛ ایران از نظر پاکی اداری در رتبه 146 دنیا قرار دارد و این در حالی که سازمان بین‌المللی شفافیت هنگامی که حسن روحانی دولت را تحویل گرفت رتبه شفافیت ایران در جهان را 130 اعلام کرده بود ولی متاسفانه 16 پله نزول کردیم؛ بخشی از این نزول طبق نظر کارشناسان به هدر رفت و انحراف 10 درصد بودجه سالانه باز می‌گردد؛ بودجه سال 99 دو تریلیون تومان است. (دو هزار هزار میلیارد تومان) است که هدر رفت 10 درصد این رقم معادل 200 هزار میلیارد تومان می‌شود که با این رقم در بودجه می‌توان کارهای بسیار زیادی انجام داد.

** پالایشگاهی که 1700میلیارد تومان ارزش داشت 270 میلیارد تومان فروختند

قرار بود 50 هزار میلیارد تومان خصوصی سازی در کشور صورت گیرد. اما ما شاهد آن هستیم که هیچ پروژه‌ خصوصی سازی انجام شده بدون مسئله نبوده و کار همگی به دادگاه کشیده شده است.

متاسفانه شاهد آن بودیم پالایشگاهی که 1700میلیارد تومان ارزش داشت را به میزان 270 میلیارد تومان فروختند؛ البته بقیه خصوصی سازی‌های صورت گرفته هم مشکل دارد و بدون آنکه خریدار اهلیت لازم را داشته باشد زیر قیمت و بسیار مفت واگذار کردند.

**مجلس مانع هدر رفت 200 هزار میلیارد تومان بودجه شود

اگر به قراردادهای نفتی و غیرنفتی، صنعت و معدن، کشاورزی و ... نگاهی بیندازیم متوجه حجم بسیار زیاد فساد خواهیم شد. مجلس آتی باید مانع از هدر رفت 200 هزار میلیارد تومان در بودجه شود.

نباید حتما به سمت سرمایه خارجی برویم تا بتوانیم وضعیت تولید کشورمان را احیا کنیم؛ البته سرمایه قطعا لازم است ولی وقتی مانع از ورود سرمایه خارجی به کشورمان می‌شوند باید به سمت استفاده از سرمایه داخلی رفته و از این ظرفیت استفاده کنیم در حالی که حجم زیادی از این سرمایه‌ها بلااستفاده باقی مانده است؛ باید تلاش کنیم این سرمایه را به چرخه تولید بازگردانیم.

فارس: برخی کارشناسان می‌گویند باید ضمن عدم تکیه بودجه به درآمدهای نفتی، به سمت اداره کردن کشور با مالیات برویم ولی بین 60 تا 90 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم؛ آیا نمی‌توان با ابزارهای نظارتی کاری کرد که دانه درشت‌ها و یقه سفید‌ها مالیاتشان را بپردازند؟

خورشیدی آزاد: جلوگیری از فرار مالیاتی از دیگر دستور کارها و اولویت مهم مجلس یازدهم است. مجلس یازدهم نیازی به تصویب قوانین جدید ندارد. این در حالی است که مرکز پژوهش‌ها به صراحت اعلام کرده است که ضریب اجرای قوانین مجلس 19 درصد است لذا به هیچ وجه مطلوب نیست که قانون جدیدی وضع کنیم وقتی که اجرایی نمی‌شود زیرا می‌تواند موجب اتلاف وقت مجلس، دولت و مردم شود.

مجلس یازدهم باید 7 تا 8 کار دندانگیر معیشتی انجام دهد که با این کار مطمئنا مردم به دامن انقلاب بازمی ‌گردند و منجر به افزایش اعتمادها خواهد شد.

** با جلوگیری از فرارهای مالیاتی می‌توان ماهی 208 هزار تومان به هر فرد داد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور سه ماه پیش اعلام کرد که 8 شخصیت حقیقی و حقوقی در کشورمان هستند که سالی حدود 100 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند که اگر عزم لازم وجود داشته باشد می‌توان از همه آنها مالیات‌ها اخذ کرده و به خزانه واریز کرد.

می‌توانیم با 42 هزار میلیارد تومان به گرسنگان کشور که 30 درصد جمعیت بوده و معادل 24 میلیون نفر هستند، نفری 208 هزار تومان یارانه بدهیم. یارانه اهرم مقابله با فقر در دنیا محسوب می‌شود و مخصوص ایران نیست. ایالات متحده آمریکا در هر ماه به 50 میلیون نفر یارانه غذایی می‌دهد. این در حالی است که کشورهایی مثل کویت، امارات، عربستان و ترکیه به گرسنگانشان یارانه می‌دهند.

برای کسی که گرسنه است هیچ حرفی غیر از اعطای یارانه نداریم و نمی‌توانیم به او بگوییم که سه سال منتظر باش تا بتوانیم برای تو شغلی ایجاد کنیم.

فارس: چند سالی است که دولت و مجلس حرف از اخذ مالیات از عایدی سرمایه می‌زنند ولی عملیاتی نمی‌شود در حالی که با حجم زیادی نقدینگی مواجه هستیم؛ آیا بحث مافیا در میان است که اجازه این کار را نمی‌دهد؟

خورشیدی آزاد: اخذ مالیات از عایدی از موضوعاتی است که مجلس یازدهم می‌تواند آن را عملیاتی کند. این درحالی است که حجم عایدات و ارزش افزوده در کشور بسیار زیاد است. برای مثال یک فرد وارد کننده انحصاری پالم، از مالزی است که سود سالانه او 30 هزار میلیارد تومان است در حالی که حتی یک ریال هم مالیات پرداخت نمی‌کند. در حالی که او باید طبق قانون 6 هزار میلیارد تومان مالیات بدهد.

** 4 آقازاده‌ 4 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند

4 آقازاده در کشور وجود دارند که فقط آنها حق دارند پارچه مشکی را از کشورهایی مثل کره،‌ هند و برخی کشورهای دیگر به کشورمان وارد کنند که آنها سالی 85 میلیون متر مربع واردات پارچه‌ دارند که مالیات آنها 4 هزار میلیارد تومان است ولی حتی یک ریال هم مالیات نمی‌پردازند.

متاسفانه در کشورمان مافیای زیادی وجود دارد؛ حتی مافیای کله و پاچه هم داریم در حالی که اگر بنا داریم اقتصادمان شکوفا شود حتما باید مالیات لازم از این افراد اخذ شود.

95 درصد بودجه کشورهای اسکاندیناوی از درآمدهای مالیاتی دولت است ضمن اینکه 71 درصد بودجه کشورهای اروپایی هم از محل مالیات‌های اخذ شده از مردم، تامین می‌شود.

**مجلس یازدهمی‌ها تکلیف مبارزه با فساد را مشخص کنند

باید به بخش مالیات‌های کشور و معافیت‌های دقیق اعمال شده در مجلس یازدهم سر و سامان داده و آن را ساماندهی کنیم.

قانون در کشور برای برخورد با فساد، و رانت وجود دارد ضمن اینکه زیرساخت‌های آن هم مهیاست، لذا بهانه آوردن به هیچ وجه پذیرفتنی نیست؛ مگر عنوان نمی‌شود نمایندگان مجلس یازدهم انقلابی و اصولگرا و حزب‌اللهی هستند پس نباید اجازه جولان فساد را در کشور بدهیم؛ باید مجلس یازدهمی‌ها تکلیف مبارزه با فساد را مشخص کنند و اگر آنها این کار را انجام ندهند باید مشخص شود چه کسی بساط فسادچی ‌ها و رانت‌چی‌ها را برمی‌چیند؟

فارس: مجلس قوی و در میدان می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند و حتی دولت ضعیف و کند را به راه بیندازد؛ چقدر اجرای اقدامات اساسی از سوی نمایندگان مجلس آتی امیدوار هستید؟

خورشیدی آزاد:‌ یکی از مطالبات افکار عمومی از مجلس یازدهم و نمایندگان آن برخورد قاطع با فساد است و اگر این کار را نکنیم مشخص نیست که چه زمانی مشکلات قرار است حل شود.

** چند نماینده مجلس باید موتور مجلس باشند

اگر 20 تا 30 نفر نماینده دلسوز کاربلد و برنامه‌دار در وسط میدان مجلس آتی حاضر باشند قطعا دیگر نمایندگان همراه آنها شده و مشکلات در کشور حل خواهد شد.

در مجلس اول در سال58 فقط 2 نماینده میدان داری کردند؛ بر همین اساس شهید دیالمه نماینده مشهد و شهید آیت نماینده تهران توانستند بقیه نمایندگان را همراه کرده و مشکلات را یکی یکی حل کنند.

این را هم قبول دارم که قرار نیست همه نمایندگان محکم پای کار بایستند. ولی تعدادی از نمایندگان باید موتور بوده و پای کار باشند تا مشکلات حل و فصل شود.

اگر این مجلس نتواند از روز اول کارهایی را برای حل مشکلات کشور، قرار دهد 4 تا 5 ماه دیگر مردم حوزه انتخابیه‌شان آنها را تحویل نخواهند گرفت و آنها را به شهرشان راه نخواهند داد.

** برخی مدیران زیربنای فساد کشور هستند

اوضاع و احوال معیشتی مردم به شدت وخیم است؛ مردم طرفدار جمهوری اسلامی هستند و رهبرشان را دوست دارند ضمن اینکه ارزش‌های انقلابی را هم قبول دارند. اما به هیچ وجه نمی‌پسندند که مافیا و تعدادی از نظامیان و حتی غیرنظامیان با برخی اقدامات منفی در بنگاه‌ها، کارگاه‌ها، و کارخانجات منجر به تعطیلی فعالیت‌های تولیدی در کشور شوند؛ به نظر می‌رسد بیشترین ضربه به تولید در کشور از سوی مدیران زده می‌شود و متاسفانه آنها زیربنای فساد در کشور هستند.

مجلس یازدهم باید کارهای مذکوری که بیان کردم را برای رفع مشکلات کشور در دستور کار قرار داده و نهایی کند که اگر اینگونه باشد قطعا می‌تواند منجر به روی کار آمدن دولتی قوی و خوب شود؛ دو مجلس خوب و دو دولت قوی می‌تواند ظرف مدت 8 سال عمده مشکلات کشور را حل کنند و وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند مشکلات کشور، راه حل داخلی دارد، این فرمایش‌شان کاملا درست و کارشناسی است.

فارس: در طول سال‌های اخیر به اسم مذاکره با دنیای غرب کشور را معطل کردند و خسارات زیادی را بوجود آوردند و باعث شدند ظرفیت‌های بالقوه کشور بالفعل نشود؛ راه نجات کشور را در چه می‌دانید؟ آیا مذاکره در چنین شرایطی صحیح است؟

خورشیدی آزاد: متاسفانه حسن روحانی 8 سال است رو به خدا ایستاده و منتظر است آمریکایی‌ها به ایران آمده و مشکلات کشور را حل کنند. در حالی که من این اقدام را یک بازی سیاسی می‌دانم؛ به نظرم رئیس‌جمهور هم این موضوع را می‌داند؛ او 41 سال است در تمام مذاکرات لیدر بوده و خود را در همه مذاکرات با آمریکایی‌ها شرکت داده و در تمام آنها شکست خورده‌ایم.

** حضور یک نفر در تمامی مذاکرات ایران با آمریکا

ما 16 بار با آمریکایی‌ها مذاکره کرده‌ایم که در تمامی آنها حسن روحانی حضور داشته است و متاسفانه نتیجه هر دور از مذاکرات با آنها افزایش تحریم بیشتر برای ایران و یا تهدید نظامی بوده که به نظرم دیگر کافی است؛ مگر یک تئوری چند بار باید جواب بدهد که ما بگوییم رهایش کنید.

ما راهی جز مقاومت منفعت طلبانه و هوشمند در بیرون از ایران و همچنین قدرتمند شدن در داخل نداریم.

وقتی رهبر معظم می‌فرمایند تنها راه نجات ملت، قوی‌شدن در داخل در همه ابعاد است معنایش آن است که باید در تولید، اقتصاد، صنعت، کشاورزی قدرت خود را افزایش دهیم. مگر چینی‌ها رقیب آمریکایی‌ها نبودند و آلمانی‌ها هم همچنان رقیب آمریکایی‌ها هستند. این در حالی است که آلمانی‌ها همچنان در برخی مسائل تحت تحریم آمریکا هستند اما به سمت تقویت بخش‌های مختلف کشورش نظیر صنعت رفته و دومین قدرت صنعتی دنیا شدند و دیگر آمریکا نمی‌تواند کاری علیه آن‌ها انجام دهد. در مورد چین هم وضعیت همین گونه است.

** مذاکره خارجی با دست خالی فایده ندارد

وقتی رهبر معظم انقلاب می‌گوید مذاکره با آمریکایی‌ها هم اکنون فایده ندارد دلیلش دست خالی کشورمان است ولی اگر به دنبال مذاکره با ترامپ باشیم قطعا توی سرمان خواهد زد و فایده‌ای برایمان نخواهد داشت.

متاسفانه مسئولین ما به صورت مستمر در حال زده کردن مردم از انقلاب و نظام هستند؛ به نظر می‌رسد که اکثر مسئولین ما ماموریت دارند خواسته یا ناخواسته مردم را از نظام زده کنند.

سفیر سابق انگلیس در ایران اعلام کرده بود که ما 300 سال از ایران بیرون نرفته‌ایم؛ لذا به نظر می‌رسد که اراده قوی در اکثر دستگاه‌ها وجود دارد که اجازه ندهند مشکلات ایران حل شود و افراد نفوذی ماموریت ویژه برای این کار دارند.

برژینسکی تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی به رؤسای جمهور آمریکا، توصیه می‌کند مراقب پیشرفت کشورهای اسلامی باشید از جمله ترکیه و ایران و البته ایران؛ وقتی اوباما به مجلس سنای آمریکا رفته بود نمایندگان از آنها سؤال کرده بود چرا به ایران حمله نمی‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به آنها گفته بود که ایران پیشرفت کرده و قدرت اول منطقه شده است و اگر من به ایران حمله کنم حزب‌الله لبنان هزاران موشک به اسرائیل شلیک خواهد کرد.

فارس: دنیای استکبار به دنبال ایران ضعیف است؛ چرا عده‌ای در داخل و خارج به دنبال عدم پیشرفت جمهوری اسلامی هستند؟

خورشیدی آزاد:‌ دعوای غرب و استکبار بر سر پیشرفت ایران است که متاسفانه ما هم اکنون از این پیشرفت عقب مانده‌ایم؛ آمریکایی‌ها با براندازی و فتنه‌گری هم کاری از پیش نخواهند برد و رفقای داخلی‌شان هم کاری نمی‌توانند بکنند.

مشکل دیگر آن است که متاسفانه برخی اقدامات در حالی مدیریت و عملیاتی می‌شود که به نظر می‌رسد عده‌ای می‌خواهند ایران را از ثروتی که دارد محروم کند.

** ایران امکان زندگی 180 میلیون نفر را دارد

وقتی ایران دارای 5 دشت کشاورزی بزرگ است، که می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب در یکی از آنها درآمد کشورمان را به حدی گسترش دهیم که توان زندگی برای جمعیت بیشتری از ایرانیان وجود داشته باشد؛ امکانات و ثروت کشورمان در حال حاضر می‌تواند شرایط زندگی 180 میلیون ایرانی را داشته باشد ولی کارمان به جایی رسیده است که 24 تا 25 میلیون فقیر در کشور داریم و عملا 70 درصد مردم کشور زیر خط فقر است، کاملا مشخص است چه اتفاقی در داخل کشورمان در حال رخ دادن است لذا به نظر می‌رسد که طبق اعلام یکی از مسئولین که گفته بود یک فردی خاص به همراه فرزندانش 30 سال است تلاش می‌کنند انقلاب فرو بپاشد اما مردم و رهبری اجازه نمی‌دهند این حرف خیلی جدی است.

فارس: در انتخابات اخیر مجلس یازدهم شاهد مشارکت پایین مردم بودیم که به عقیده کارشناسان زنگ خطری بزرگ محسوب می‌شود؛ آیا این موضوع می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری هم تکرار شود؟‌برای برون رفت از عدم تکرار آن چه باید کنیم؟‌

خورشیدی آزاد: مشارکت پایین در انتخابات به مجلس که اخیرا انجام شد برای کشوری که 41 سال آزادی دیده، خطرناک است که باید کاری اساسی در کشورمان انجام دهیم زیرا با این مشارکت پایین نمی‌توانیم به حکومت‌مان ادامه دهیم.

** مشارکت پایین در انتخابات مجلس زنگ خطر است

مشارکت در انتخابات اخیر بسیار پایین بود و اگر مجلس جدید که همگان می‌گویند حزب‌اللهی و انقلابی است و ما هم این حرف را قبول داریم برای مردمی که امید به کار و فعالیت مجلس آتی دارند کاری نکند منجر به ناامیدی می‌شود مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نصف مشارکت انتخابات مجلس یازدهم خواهد شد. و عملا کار به جایی می‌رسد که امکان برگزاری انتخابات را نخواهیم داشت

برای نجات کشور و ادامه انقلاب ما حتما باید کارهای اساسی کنیم ضمن اینکه مبارزه با فساد در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

** لازمه توسعه افزایش تولید و مبارزه قاطع با فساد است

توسعه کشورهای ژاپن و چین مرهون 2 تلاش آنها یعنی افزایش تولید و مبارزه قاطع با فساد بوده است که توانسته‌اند این 2 اقدام اساسی را انجام دهند که متاسفانه ما در این 2 بخش ضعیف هستیم.

وقتی قطر تحریم شد 2 گروه از طرف پادشاه قطر به ایران سفر کردند که هر 2 گروه اول پول نقد در چمدان‌های خود داشتند و به دنبال خرید کالا بودند که یک گروه به بندرعباس سفر کرده و هر آنچه روی کشتی‌ بود را خریدند و به کشور خود بردند.گروه دوم هم در تهران یک هفته سرگردان شد و وقتی او را نزد مدیرکل صنعت و معدن تهران بردند چون به آنها بی‌اهمیتی شد با ناراحتی از دفتر خارج شده و برای خرید اجناس و کالا به ترکیه سفر کردند.

**در کار و تلاش و فرهنگ دچار نقیصه هستیم

حل شدن مشکلات در کشورمان نیازمند توانمندی فکری و فرهنگی است. به طوری که وقتی متنی در مورد علل عقب افتادگی کشور به یک شبکه اجتماعی ارسال می‌کنیم مردم به آن بی‌اهمیتی کرده و توجهی نشان نمی‌دهند اما اگر یک متن غیرفرهنگی و چرت و پرت ارسال کنیم همه اعضای گروه به آن واکنش نشان داده و اظهار نظر می‌کنند لذا به نظر می‌رسد ما به دنبال پیشرفت نیستیم و حتی نخبگان و مدیران موضوع پیشرفت ایران را دنبال نمی‌کنند.

وقتی پیشرفت و توسعه در ژاپن آغاز شد مردمش 16 ساعت کار و تلاش می‌کردند که 8 ساعت آن رایگان و 8 ساعت بقیه پولی بود؛ شرایط در کشورمان به گونه‌ای است وقتی به جوانی بگوییم یک کارخانه را بیندازد هیچ علاقه‌ای به آن نشان نمی‌دهد ولی اگر به او بگوییم یک شغل کارمندی و اداری داریم بلافاصله به آن واکنش نشان داده و قبول می‌کند. لذا به نظر می‌رسد همه ما در کار و تلاش و فرهنگ دچار نقیصه هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها