وزیر نیرو ایران با رییس جمهوری عراق دیدار کرد

کد خبر: 998025

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران طی سفر یک روزه خود به بغداد، با «برهم صالح» رییس جمهوری عراق دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر نیرو ایران با رییس جمهوری عراق دیدار کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: رضا اردکانیان و برهم صالح رییس جمهوری عراق توسعه مناسبات دو جانبه به ویژه در حوزه انرژی و برق را بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران قرار است که بعد از این دیدار با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و همچنین رییس بانک مرکزی عراق ملاقات کند.

اردکانیان در بدو ورود به بغداد با همتای عراقی خود و همچنین وزیر دارایی عراق درباره گسترش مناسبات دو جانبه بحث و گفت وگو کرده است.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار با همتای عراقی خود و برخی دیگر از مقامات ارشد این کشور همسایه و با محوریت توسعه همکاری‌های برقی ایران و عراق، امروز به عراق سفر کرده است. رئیس جمهوری عراق خواهان توسعه همکاری با ایران در حوزه آب و برق شد

دفتر ریاست جمهوری عراق با انتشار بیانیه ای روز چهارشنبه اعلام کرد که برهم صالح در دیدار با «رضا اردکانیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت هماهنگی مشترک و توسعه افق همکاری های دو جانبه به ویژه در بخش برق و آب در راستای پیشرفت و رفاه دو ملت همسایه تاکید کرد.

رییس جمهوری عراق همچنین به منظور تحقق امنیت و ثبات برای ملت های منطقه، خواهان تلاش مشترک برای مقابله با شرایط پیچیده ای که منطقه شاهد آن است، شد.

بیانیه ریاست جمهوری عراق افزوده است که اردکانیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی کشورش برای ادامه همکاری ها و حمایت ها از عراق در همه بخش ها تاکید کرد.

به نوشته بیانیه، اردکانیان از تمایل جدی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری در بخش های انرژی و توسعه شبکه های برق و تبادلات تجربیات با عراق خبر داد.

بیانیه ریاست جمهوری عراق حاکیست که دو طرف در این دیدار راهکار ارتقا مناسبات در همه بخش ها در راستای منافع دو جانبه را بحث و بررسی کردند.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی صبح امروز چهارشنبه وارد بغداد شده و در بدو ورود با «ماجد مهدی حنتوش» همتای عراقی خود درباره گسترش همکاری های برقی دیدار کرد.

وی در ادامه سفر با «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی دیدار و گفت وگو کرد و قرار است با نخست وزیری و رییس بانک مرکزی این کشور نیز ملاقات کند.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار با همتای عراقی خود و برخی دیگر از مقامات ارشد این کشور همسایه و با محوریت توسعه همکاری‌های برقی ایران و عراق، روز چهارشنبه سفری یک روزه به بغدا آغاز کرده است.

توسعه همکاری‌های تهران - بغداد در حوزه برق، سنکرون(هم فاز) کردن شبکه برق ایران و عراق و همکاری در زمینه آموزش و توسعه شبکه برق دو کشور از جمله محورها و موضوع‌های گفت و گوی وزیر نیروی کشورمان با مقام های ارشد و وزیر برق عراق است. واردات برق از ایران برای ما حیاتی است

«ماجد حنتوش» وزیر برق عراق امروز (چهارشنبه) در دیدار با «رضا اردکانیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران که به بغداد سفر کرده است، واردات برق از ایران را بسیار مهم و حیاتی توصیف کرد.

حنتوش در این نشست با حضور مسوولان وزارت برق عراق و نیرو جمهوری اسلامی ایران گفت که از کمک های ایران در صادرات ۱۲۰۰ مگاوات برق به عراق قدردانی می کنیم.

وی افزود: پرداخت مطالبات برق عراق به ایران در دستور کار قرار گرفته و موضوع در وزارت دارایی در حال انجام است.

وزیر برق عراق ابراز امیدواری کرد که میزان صادرات برق ایران به کشورش در فصل تابستان کاهش پیدا نکند.

حنتوش یادآور شد: میزان واردات برق عراق از ایران ۱۲۰۰ مگاوات است که این حجم از واردات در فصل تابستان بسیار اهمیت است.

وزیر برق عراق تاکید کرد که همکاری های دو کشور در حوزه برق سال گذشته بدون قطعی در بالاترین سطح انجام شد و ما از جمهوری اسلامی ایران در زمینه صادرات برق قدردانی می کنیم.

وی از ابراز تمایل بغداد برای حل تمامی مشکلات موجود خبر داد و عراق خواستار ارائه آموزش و انتقال تجارب جمهوری اسلامی ایران در حوزه برق و انرژی است. آماده توسعه همکاری ها با کشور دوست و برادر عراق هستیم

رضا اردکانیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با تبریک انتخاب حنتوش به عنوان وزیر برق جدید عراق، هدف از سفر به بغداد را توسعه همکاری ها با بغداد اعلام کرد.

وی گفت که مصلحت جمهوری اسلامی ایران این است که همسایگان ما در حوزه برق در شرایط مناسبی قرار داشته باشند و ما آماده توسعه همکاری ها با کشور دوست و برادر عراق هستیم.

اردکانیان یاد آور شد: حدود یک سال و نیم پیش در سفر به عراق توافق نامه ای با مسوولان این کشور به امضا رسید و ما وعده دادیم که در برنامه ای سه ساله صنعت برق عراق به وضعیت مطلوبی برسد.

وی افزود: در این زمینه با نگاه به مصالح عراق آنچه ما به برادران عراقی پیشنهاد دادیم هیچ کشوری به کشوری دیگر پیشنهاد نمی دهد، ظرفیت سازی نیروی انسانی، بازسازی تاسیسات، کاهش تلفات و ارائه خدمات مهندسی از جمله این پیشنهادها بود.

وزیر نیرو گفت: ما سال گذشته با وجود مشکلات از جمله تامین گاز نیروگاه ها تلاش بسیاری برای تامین نیاز عراق به برق انجام دادیم و سعی کردیم وظیفه خود را در خدمت به ملت عراق به بهترین شکل انجام دهیم.

اردکانیان افزود: امسال شرایط ما بسیار متفاوت است و گرمای زودرس و شرایط کرونا موجب افزایش مصرف برق در ایران شده مصرف برق در مقایسه با سال گذشته رشد کم سابقه ای داشته و امسال وضعیت سختی پیش روی ما است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها