دلایل افزایش خودسرانه قیمت محصولات لبنی

کد خبر: 998837

در ابتدای هر سال باید نرخ ۱۲ قلم کالای لبنی مشمول قیمت‌گذاری تعیین و اعلام شود تا تکلیف کارخانه و مصرف کننده مشخص باشد.

دلایل افزایش خودسرانه قیمت محصولات لبنی

باشگاه خبرنگاران جوان: رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص گرانی اخیر لبنیات تصریح کرد: طی یک ماه اخیر شاهد افزایش قیمت های خودسرانه در بخش لبنیات هستیم .به طور مثال قیمت هر کیلو شیر ۲۵۰۰ تومان است که با نرخ ۳ هزار تومان به دست کارخانه می رسد. مرجع قیمت گذاری سازمان حمایت است و باید به این حوزه ورود پیدا کند.

او در خصوص راهکار جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت ها گفت: در ابتدای هر سال با توجه به هزینه های تولید باید قیمت نهایی ۱۲ قلم کالای لبنی مشمول قیمت گذاری تعیین و اعلام شود تا تکلیف کارخانه ها و مصرف کننده ها مشخص باشد.

رایگانی بیان کرد: بخش زیادی از افزایش قیمت ها، مربوط به کالاهای لبنی مشمول قیمت گذاری نیست. در این بخشدست تولیدکننده باز است که طبق هزینه های سربار خود، قیمت نهایی کالا را افزایش دهد.

او ادامه داد: ۱۲ محصول لبنی از جمله انواع ماست و شیر و یک نوع پنیر مشمول قاعده قیمت گذاری می شوند و بیشتر افزایش قیمت ها مربوط به کالاهایی است که مشمول قیمت گذاری نیستند.

رایگانی تاکید کرد:دستگاه های متولی در تنظیم بازار باید همان ابتدای سال افزایش قیمت ۱۲ محصول را مشخص کنند. ضوابط قیمت گذاری در کالاهای آزاد از نرخ گذاری هم باید رعایت شود

در ادامه موسوی معاون سازمان حمایت در این خصوص تصریح کرد: تعداد اقلام کالاهای لبنی بالا است. کارگروه تنظیم بازار ۱۲ قلم کالای پرمصرف لبنی را مشمول قیمت گذاری کرده و هرگونه افزایش قیمت در این کالاها منوط به درخواست تولیدکنندگان و بررسی و تصویب تنظیم بازار است.

او افزود: امسال در این ۱۲ قلم کالا افزایش قیمتی نداشتیم اما به دلیل افزایش هزینه های تولید در دیگر اقلام لبنی افزایش قیمت وجود داشته است که البته در مواردی که غیرمنطقی و زیاد بوده آن را به انجمن های ذیربط و واحدهای تولیدی اعلام کرده ایم.

موسوی تاکید کرد: تولیدکنندگان کالاهای لبنی غیر مشمول قیمت گذاری هم حتما باید ضوابط عمومی قیمت گذاری را رعایت کنند و ما این موضوع را بررسی و رسیدگی می کنیم.

این مقام مسئول گفت: باید بررسی و مشخص شود قیمت قبلی هر محصول چه بوده و قیمت آن در چه بازه زمانی تغییر نکرده است . تولیدکنندگان باید در خصوص قیمت ها پاسخگو باشند. افزایش شاخص های کلان اقتصادی دلیل گرانی لبنیات

باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در این خصوص گفت: وقتی شاخص های کلان اقتصادی در یک سال تغییر زیادی می کند حتما اثرگذار بر واحدهای تولیدی خواهد بود .

او افزود: شرایط طوری شده که تولیدکنندگان ناچارند آن بخش از کالاهایی که مشمول قیمت گذاری نیستند را گران کنند تا از حاشیه زیان بیرون بروند.

باکری بیان کرد: در شرایط نرمال اگر افزایش قیمت ۱۲ کالای لبنی مشمول قیمت گذاری در ابتدای سال رخ دهد، روی بقیه کالاها افزایش قیمت کمتری ایجاد می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها