چند نکته درباره تحریم‌های هسته‌ای که پابرجا ماند/ کل تجارت خارجی ایران تحت نظارت خزانه‌داری آمریکا است

کد خبر: 674276

رفع تحریم فروش نفت خام هم در حالتی صورت گرفته است که بخش زیادی از وجوه آن همچنان در حساب هایی که مسدود هستند بلوکه می شود و آن بخشی که استفاده می شود هم باید از کانال سازمان کنترل دارایی های خارجی آمریکا (OFAC) عبور کند و این یعنی کل تجارت خارجی کشور تحت مونیتورینگ خزانه داری آمریکا قرار گرفته است!

چند نکته درباره تحریم‌های هسته‌ای که پابرجا ماند/ کل تجارت خارجی ایران تحت نظارت خزانه‌داری آمریکا است
چند نکته برای یادآوری به رئیس جمهور!
سرویس سیاسی فردا؛ حانیه‌سادات مومنی: آقای روحانی در دومین سخنرانی بعد از انتخابات که در قالب کنفرانس خبری برگزار شد باز هم از کنایه زدن به رقبا دست نکشید و آنها را نماینده تندرویی، بی صداقتی و دروغ نامید که خواهان محدود کردن آزادی ها و صدقه دادن به مردم بودند. علی رغم پیروزی در انتخابات، چهره او خسته و پر از آشوب بود. رئیس جمهور مستقر و منتخب ۹۶ در ابتدای کنفرانس در مقابل دوربین ها با زدن بر روی دست خبرنگاری مانع گذاشتن دستگاه ضبط در مقابلش شد. حرکتی که ممکن است تا سال ها در خاطرها بماند.
اما مهم ترین بخش از کنفرانس خبری روحانی مربوط به آنجایی بود که باز هم مدعی شد در دولت یازدهم تحریم‌هایی که مربوط به مسائل هسته‌ای بوده، برداشته شده است. وی پس از آن در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: «مسئولان امريکا بدانند که ما هر زمان به تست موشک نياز داشته باشيم، تست می کنيم و منتظر آنان نخواهيم ماند.» اما روحانی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری گفت: «درباره سایر تحریم‌های غیرهسته‌ای نیز اگر خواست ملت و رهبری باشد در این زمینه تلاش می‌کنیم.» این در حالی است که به گفته علی اکبر ولایتی شروط ۹ گانه رهبری برای اجرای برجام در کشور رعایت نشده و تحریم ها نیز آن طور که باید برطرف نشده است.
اما در این باره لازم است چند نکته مهم را مرور کنیم
خوب است جناب رئیس جمهور درباره دستاورد مذاکرات هسته ای واقعیت را با مردم در میان بگذارد. مردم ما به یاد دارند که این مذاکرات قرار بود همه تحریم ها (تکرار می کنم، همه تحریم ها) را بردارد، تا جایی که رئیس جمهور چند هفته قبل از تصویب برجام ادعا کردند که «ما هیچ توافقی را امضا نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی به مورخ همان روز لغو شود»؛ این در حالی است که این روزها می‌گویند قرار بوده فقط تحریم های هسته ای لغو شود. با این حال متاسفانه در خصوص تحریم های هسته ای نیز اتفاق قابل ملاحظه ای رخ نداد! بهتر است او به خصوص الان که رای آورده و انتخابات نیز تمام شده است به جای متهم کردن دیگران به عدم صداقت، بیاید و خودش صادقانه به مردم بگوید که بخش زیادی از تحریم های هسته ای، بلکه مهم ترین آن یعنی تحریم چرخه دلار نه تنها لغو نشده، که حتی تعلیق هم نشده است و به همین جهت ما از طریق سیستم رسمی حتی یک دلار هم نمی توانیم جابجا کنیم!
هنوز نمی توانیم پول هایمان را جابه جا کنیم
تحریم های بانکی که عمدتا از سال 2010 به بعد در چارچوب مصوبات کنگره آمریکا، دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانه هسته ای وضع شده بودند، هنور مرتفع نشده اند، چرا که خزانه داری آمریکا به اروپایی ها ابلاغ کرده در صورتی که منافع حاصل از تراکنش های بانکی به اشخاص باقی مانده در لیست تحریم ها باقی بماند آنها را جریمه خواهد کرد و به همین سبب بانک های اصلی اروپایی از ترس رسیدن بخشی از منافع پول های جابجا شده به بخش های تحت تحریم و در پی آن جریمه های احتمالی آمریکا همچنان حاضر به انجام جابجایی های مالی و بانکی برای ما نیستند!
کل تجارت خارجی ایران تحت نظارت خزانه داری آمریکا است
رفع تحریم فروش نفت خام هم در حالتی صورت گرفته است که بخش زیادی از وجوه آن همچنان در حساب هایی که مسدود هستند بلوکه می شود و آن بخشی که استفاده می شود هم باید از کانال سازمان کنترل دارایی های خارجی آمریکا (OFAC) عبور کند و این یعنی کل تجارت خارجی کشور تحت مونیتورینگ خزانه داری آمریکا قرار گرفته است! این را هم لازم است که رئیس جمهور محترم بگوید این مونیتورینگ سبب شده که اولا ایران امکان خرید اقلام و تجهیزات حساس برای بخش های دفاعی و حوزه های پیشرفته علم و فن آوری را نداشته باشد، چون آمریکایی ها موافقت نمی کنند! و تنها از کسانی می تواند خرید کند که آمریکایی ها توصیه یا موافقت کنند! این را هم رئیس دولت راستگویان صادقانه بفرمایند که به سبب این نوع از مونیتورینگ بسیاری از شرکت های مهم در جهان دیگر با ایران همکاری نمی کنند و عطای معامله با ایران را به لقای فشارهای بعدی آمریکا می بخشند!
همچنین شرکتی مانند توتال تاکنون وارد قرارداد عملیاتی با ایران نشده است، چون می ترسد ترامپ تعلیق تحریم های مذکور را تمدید نکند و لذا ظرف سه تا چهار ماه تحریم هایی که آقای روحانی به رفع آنها افتخار می کند، برگردند!
مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران!
اگر از مسئله رفع ناقص و غیر قابل اعتماد تحریم های به اصطلاح هسته ای بگذریم، موضوع بعدی سایر تحریم هاست! در شرایطی موضوع مذاکره برای رفع سایر تحریم ها را مطرح می‌شود که خود به خوبی می داند این تحریم ها عبارتند از: برنامه موشکی ایران، مسئله به اصطلاح تروریسم که همان موضوع پشتیبانی جمهوری اسلامی از جریان های مقاومت در کشورهای منطقه است و موضوع ادعایی غربی ها مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران!
حالا رئیس جمهور منتخب توضیح دهد که به فرض اجازه و همکاری رهبری و ارکان نظام و مردم، بر سر چه موضوعاتی می خواهند مذاکره کنند تا تحریم های غیر هسته ای نیز رفع شود؟! آیا می خواهد بر سر محدود کردن برنامه موشکی کشور با آمریکایی ها مذاکره کند؟ یعنی همانگونه که آنها خواسته اند، بپذیرد که برد موشکها کاهش یابد! یا باز طبق درخواست آنها تعداد موشک ها محدود شود و روی سکوهای پرتاب دستگاه های GPS برای امکان ردیابی آنی نصب شود؟ به راستی رئیس جمهور وقتی می گوید درخصوص رفع سایر تحریم ها هم می شود مذاکره کرد به چنین کارهایی فکر می کنند؟ آن هم در شرایطی که تنها یک روز بعد از موفقیت ایشان در جلب آراء مردم، آمریکایی ها قرارداد 110 میلیارد دلاری با عربستان برای تسلیح این کشور علیه ایران امضا می کند؟! یا نکند در خصوص تحریم های مربوط به تروریسم، به فکر پایان حمایت از سوریه و عراق و لبنان است؟ آن وقت توضیحی دارند برای شرایطی که مقابله با داعش به مرزهای کشور و حتی درون استان های مرزی برسد؟ اینکه وی در مناظرات و سخنرانی های خود به موضوع زمین گیر کردن داعش در عراق و سوریه اشاره می کردند و با افتخار دستاورد سپاه قدس را به نام دولت یازدهم می نویسد با این رویکرد تطابق و هماهنگی دارد؟
آیا دولت دوازدهم قرار است در خصوص رفع تحریم های حقوق بشری به درخواست غربی ها، قانون مجازات اسلامی را تعطیل کند؟! شاید هم به این می اندیشند که پیش قراولان بی نظمی و ناامنی جامعه را آزاد بگذارند تا فاکتورهای حقوق بشری غرب را کسب و تحریم های منطبق با آن را رفع کنند؟!
دولتی که هنوز نتوانسته اولین وعده خود یعنی لغو تحریم های هسته ای را به طور کامل به سرانجام برساند با چه پشتوانه عملیاتی از رفع تحریم در دیگر حوزه ها سخن می گوید؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها