سرلشکر باقری: نیرو‌های مسلح تا پایان بحران در کنار مردم خواهند بود‌

کد خبر: 934635

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: روزانه یک گزارش از وضعیت خوزستان تدوین به محضر مقام معظم رهبری و مقامات کشور ارائه می‌شود.

سرلشکر باقری: نیرو‌های مسلح تا پایان بحران در کنار مردم خواهند بود‌

خبرگزاری تسنیم: سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان اظهار داشت: وظیفه اصلی و ذاتی نیروی مسلح دفاع از کشور در برابر تهدیدات هوایی، زمینی، دریایی و برقراری امنیت کشور است و ورود نیرو‌های مسلح برای کمک به دولت در مقابله با بلا‌های طبیعی و مسائل توسعه کشور یک امر فرعی محسوب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر کشور درگیر جنگ نیست و نیرو‌های مسلح با تمام توان برای مقابله با سیلاب ورود می‌کنند، اما در اصل به این معنا‌ست که دولت و کشور باید این آمادگی را داشته باشند تا در همه مواقع بتواند حداکثر وظیفه را خود برعهده بگیرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه گفت: البته قانون اساسی، نیرو‌های مسلح را موظف می‌کند در هنگام صلح تا حدی که به توان و آمادگی دفاعی آسیبی وارد نشود به دولت در اینگونه مسائل کمک کنند و براساس وظیفه و اخلاقی که برعهده دارند در چنین موارد ورود می‌کنند و پیشگام هستند.

باقری تصریح کرد: تلفات جانی و خسارات حداقلی در سیلاب خوزستان نشان دهنده موفقیت اقدامات انجام شده در این استان است و در کنار مشکلاتی که سیل ایجاد کرده نعمت بزرگی که بعد از سال‌ها خشکسالی حاصل شده و خیرات زیادی برای سال جدید خواهد داشت که امید است سالی بدون کم آبی و گرد و غبار را داشته باشیم.

وی بیان کرد: هر چه در مسئله پیش‌بینی‌های علمی و پیشگیری‌های همه جانبه سرمایه‌گذاری کنیم از خسارات و مشکلات کشور در حوادث کاسته می‌شود.

باقری تصریح کرد: در سوم فروردین سال جاری مقام معظم رهبری دستور مکتوب به نیرو‌های مسلح صادر کردند که امکانات لازم را به مناطق سیل‌زده گسیل و بسیج کنند و در جلسه گزارش‌گیری روز ۱۳ فروردین دستوری برای توجه نیرو‌های مسلح به استان خوزستان صادر کردند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان این که بیش از ۳۰ هزار نفر از نیرو‌های مسلح در خوزستان درگیر ماموریت هستند، افزود: حدود ۷۵ فروند قایق و بیش از ۳۳۰ دستگاه مهندسی سنگین و ۴۳۰ دستگاه خودرو سنگین و یک هزار دستگاه خودرو سبک برای مقابله با سیل به خوزستان گسیل شدند و تا پایان بحران در کنار مردم و مسئولان خواهند بود.

باقری عنوان کرد: در حوادث گذشته تجربه داشته‌ایم و باید از حادثه سیل خوزستان تجربیات زیادی بگیریم و آن‌ها را تدوین و استفاده کنیم و اجازه ندهیم چنین حوادث مجدد تکرار شود.

وی در ادامه بیان کرد: نیرو‌های مسلح در جریان سیلاب اخیر با وحدت سعی کردند حضور چشمگیر داشته باشند و تلاش هم افزایی را در استان به عمل آوردند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: روزانه یک گزارش از خوزستان تدوین می‌شود و به محضر مقام معظم رهبری و مقامات کشور ارائه می‌شود.

باقری گفت: در استان خوزستان تاکنون اخطار تخلیه برای شهر‌های سوسنگرد، بستان، کوت سیدنعیم، شهرستان دشت آزادگان، رفیع، هویزه، بخش غربی ال‌هایی و حمیدیه صادر شده است. همچنین ۱۱۰ روستا نیز در حوضه‌های کرخه، دز و کارون در فهرست روستا‌های درمعرض خطر سیلاب اعلام شده و تخلیه شده‌اند.

وی در پایان عنوان کرد: در پی طغیان رودخانه‌های کرخه و دز، روستا‌های بخش مرکزی اهواز، روستا‌های بخش شعیبیه و بخشی از شهر گوریه شوشتر، بخش شاوور شوش تاکنون زیرآب رفته اند و سیلاب به سمت پایین دست در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه در حاشیه کرخه و کارون و باوی در حاشیه رودخانه کارون حرکت می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اعزام کارکنان مرکز آموزش تکاوران نیروی زمینی گفت: روز گذشته به مرکز آموزش تکاوران نیروی زمینی ارتش دستور حرکت به سمت لرستان را دادیم تا تیم‌های تازه نفس و پر انرژی وارد منطقه شوند و کار امدادرسانی و لایروبی با سرعت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: یگان‌های مرکز آموزش تکاوران نیروی زمینی ساعاتی قبل با تجهیزات مورد نیاز از تهران به سمت لرستان حرکت کردند و فردا صبح به مناطق مختلف تزریق می‌شوند تا روند لایروبی منازل و معابر سرعت بیشتری پیدا کند.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه ۷۰ درصد از شهر پلدختر زیر گل و لای ناشی از جاری شدن سیلاب قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: منطقه غربی و قسمتی از منطقه شرقی شهر پلدختر که ارتفاع گل‌ولای در بخش‌ها از آن به دو تا سه متر هم رسیده، به ارتش محول شده است. از سه روز قبل کارکنان ارتش به صورت شبانه روزی در حال کار و تلاش هستند و تاکنون هم روند لایروبی با سرعت خوبی صورت گرفته است.

امیر سرتیپ نعمتی یادآور شد: راه اصلی از جمله خیابان مطهری شمالی باز و قابل تردد شده است. با ادامه این روند و ظرف دو روز آینده وضعیت بهبود پیدا می‌کنند.

جانشین فرمانده نیروزی زمینی ارتش با اشاره به ساخت مجدد پل خیابان هفت تیر در شهر پلدختر با طولی بالغ بر ۵۰ متر از سوی کارکنان ارتش، گفت: دو روز قبل سازه‌های این پل از بروجرد وارد پلدختر شد و کارکنان ارتش به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند. با اتمام راه‌اندازی این پل، تردد به سمت شرق و غرب شهر وضعیت بهتری خواهد داشت و کار امدادرسانی و لایروبی در سمت غرب پل دختر وضعیت روان‌تری پیدا می‌کند.

وی درباره اتمام راه‌اندازی این پل ارتباطی، تاکید کرد: همه تجهیزات فراهم شده و سازه اصلی پل انجام شده است و پیشرفت محسوسی در اجرای این پروژه داشتیم که حاصل کار شبانه روزی و بدون وقفه کارکنان ارتش است. این پل نیازمند استحکامات لازم و قطعات زیادی است تا در آینده مشکلی به وجود نیاید. قول دادیم این پل را ظرف ۴۸ ساعت راه اندازی کنیم که ان‌شاء الله با نظارت و تلاش شبانه روزی کارشناسان و متخصصان در همین مدت زمان به پایان می‌رسد و روند امدادرسانی تسریع می‌یابد.

امیر سرتیپ نوذر نعمتی همچنین به استقرار پایگاه ثابت ارتش در شهر پلدختر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: فرمانده قرارگاه غرب، مسئولیت تقسیم نیروها در بخش‌های مختلف را بر عهده گرفته و ارشد نظامی ارتش در استان فارس هم هماهنگی‌های لازم با مسئولان شهری و استانی و امور مربوط به امدادرسانی در پلدختر را انجام می‌دهد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین درباره راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در پلدختر گفت: روز گذشته ۲۴۰۰ نفر از هموطنان به این بیمارستان مراجعه کردند و از امکانات رادیولوژی، آزمایش و دیگر خدمات بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در شهر معمولان نیز، یادآور شد: بیمارستان صحرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش هم وارد منطقه شد و این بیمارستان در معمولان مستقر می‌شود. این بیمارستان انواع و اقسام تجهیزات لازم برای خدمات رسانی را در اختیار دارد که دیروز از پلدختر عازم معمولان شد.

امیر سرتیپ نعمتی به ادامه روند امدادرسانی به روستاهای صعب العبور شهرستان پلدختر اشاره کرد و افزود: در چندین منطقه، تیپ ۶۵ نوهد با قایق روند امدادرسانی را در روستاها پیش می‌برند. بالگردهای هوانیروز نیز به صورت هوایی جابه‌جایی نفرات و تجهیزات ادارات آب، گاز و برق را در مناطق صعب‌العبور انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: امدادرسانی و انجام امور اورژانسی در زمینه‌های مختلفی برای کمک‌رسانی به مردم در حال انجام است تا مردم در منازل تخریب نشده مستقر شوند و وضعیت بهبود یابد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره تأمین اقلام مورد نیاز نیز خاطرنشان کرد: تأمین اقلام در روستاهایی که راه ارتباطی ندارند، توسط ارتش صورت گرفته است.

وی افزود: بلافاصله پس از ورود اقلام موردنیاز و اهدایی مردم به خرم آباد، روند توزیع و امدادرسانی انجام می‌شود. بخشی از اقلام هم در پادگان‌های ارتش تأمین و از طریق پایگاه ارتش در پل دختر و معمولان توزیع می‌شود.

ارسال دو کیلومتر دیوار بتنی و ۳۵ تن اقلام امدادی به مناطق سیل زده

۳۵ تن انواع مختلف اقلام امدادی و دو کیلومتر دیوار بتنی به همراه آشپزخانه و سرویس بهداشتی سیار، توسط نیروی هوایی ارتش به مناطق سیل زده خوزستان و لرستان ارسال شد.

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی ارتش، در راستای تسریع روند امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل خوزستان، مقدار ۳۵ تن انواع اقلام امدادی شامل پتو، چادر، بسته‌های غذایی و بهداشتی توسط یک فروند هواپیمای ایلوشین در پایگاه شکاری شهید دوران شیراز بارگیری و ارسال شد.

همچنین سه دستگاه تریلر حاوی سرویس‌های بهداشتی سیار و یک دستگاه بیل مکانیکی برای امدادرسانی به سیل زدگان به استان‌های خوزستان و لرستان توسط پشتیبانی ستاد نیروی هوایی ارتش ارسال شد.

گفتنی است؛ دو کیلومتر دیوار بتنی به منظور ساخت سیل بند، آشپزخانه سیار و کمک‌های کارکنان نیروی هوایی ارتش نیز از طریق پایگاه شکاری شهید وحدتی دزفول به مناطق سیل زده خوزستان ارسال شد.

جزئیات اقدامات مردم یاری ارتش در معمولان و پلدختر فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ پیاده نیروی زمینی ارتش آخرین اقدامات ارتش در امدارسانی به مردم معمولان و پلدختر را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم مراد خوش کنار، فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ پیاده نیروی زمینی ارتش، درباره آخرین اقدامات عملیاتی قرارگاه لشکر ۸۴ پیاده نیروی زمینی در سیل اخیر لرستان گفت: این قرارگاه پس از موج دوم بارش‌ها با تمام امکانات وارد عمل شده و یگان‌های ما در مناطق پلدختر، معمولان و نورآباد و روستا‌های اطراف این مناطق با استفاده از امکانات بالگردی و امکانات مهندسی مشغول امدادرسانی هستند.

وی افزود: ما در طول این مدت در قرارگاه مستقر در پلدختر به سرعت اقدام به لایروبی معابر و منازل مردم کردیم. سه روز از آغاز لایروبی این مناطق می‌گذرد و تعدادی از نیرو‌های پایور و وظیفه را برای لایروبی منازل مسکونی در اختیار خانواده‌های سیل‌زده قرار دادیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ پیاده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: اقدامات پاکسازی کوچه‌ها و خیابان‌های مناطق سیل‌زده با استفاده از امکانات مهندسی ارتش نظیر لودر و کمپرسی در حال انجام است و امیدواریم تا با این اقدامات حالت عادی به شهر پلدختر بازگردد.

امیر خوش کنار درباره اقدامات قرارگاه متبوع خود در زمینه تامین موادغذایی و مواد زیستی و نیازمندی‌های عمومی مردم اذعان کرد: ما در زمینه تامین نیاز‌های مردم اقدامات خوبی انجام دادیم. این اقدامات شامل تامین غذای گرم مردم از طریق دایر کردن آشپزخانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما در روستای چم مهر، کمپ احداث کرده و کارکنان تیپ ۶۵ نوهد با استفاده از امکانات شناوری در حال جابجایی نفرات هستند. همچنین بیش از ۸۰ دستگاه ادوات مهندسی ارتش در لرستان مشغول خدمت رسانی بوده و دو گروه مهندسی ارتش با وظایف پل گذاری و ادوات سنگین مشغول به کار هستند. از سوی دیگر هوانیروز هم با تمام توان خود در حال خدمت رسانی به مردم سیل زده است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ پیاده نیروی زمینی ارتش عنوان کرد: اکنون در پلدختر گروه مهندسی ما در حال بازسازی پل اصلی پلدختر است که در آینده نزدیک افتتاح می‌شود. همچنین مواد غذایی، امکانات درمانی و بهداری اعزامی به این مناطق، از طریق نیرو‌های ما از خرم آباد تا پلدختر همراهی می‌شود.

وی افزود: در معمولان قرارگاه مردم یاری تشکیل دادیم و امدادرسانی از این طریق تسریع شده است. ما برای برقراری مجدد امکانات رفاهی و شهری نظیر آب و برق در تلاش هستیم و امکانات موردنیاز را با بالگرد به این مناطق ارسال می‌کنیم. نفربر‌های ارتش در شهر‌های نورآباد، معمولان، چگنی و پلدختر برای بازگشایی راه‌ها در اختیار فرمانداری‌ها قرار گرفته اند.

امیر خوش کنار درباره جلسه فرماندهان نظامی با سرلشکر باقری عنوان کرد: سرلشکر باقری بر ادامه همکاری برای رفع مشکلات مردم و تسریع در امدادرسانی تاکید داشتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها