سردار دهقان: با ائتلافی که علیه ایران باشد مقابله می‌کنیم

کد خبر: 952128

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: یقینا اجازه نخواهیم داد که ائتلافی در منطقه ما بر علیه ما به اصطلاح ایجاد وضعیت کند ما حتما این وضعیت را تحمل نخواهیم کرد.

سردار دهقان: با ائتلافی که علیه ایران باشد مقابله می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در گفت و گویی با شبکه سی بی اس در باره توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس و تبعات بعد از آن گفت: اولا ما این اقدام را یک راهزنی دریایی از طرف انگلیسی‌ها تلقی می‌کنیم؛ ثانیا از نظر ما انگلستان امروز به عنوان یک پادوی محلی و منطقه‌ای برای آمریکا مشغول ایفای نقش در منطقه غرب آسیاست. همچنین در جریان این ماجرا ثابت شد که دیگر ادعای غروب نکردن خورشید در بریتانیای کبیر اعتباری ندارد و آن‌ها امروز بیشتر بریتانیای صغیر هستند که برای تامین منافع آمریکایی‌ها اقدام می‌کنند.

وی افزود: در ماجرای مزبور، کشتی ما ربوده شد، در نتیجه ملت ما حق خودش را دنبال کرد و دادگاه جبل‌الطارق هم به نفع ما رای داد و کشتی ما آزاد شد؛ از طرفی دیگر آمریکایی‌ها به شکل جدی به آن دادگاه فشار وارد کردند تا مانع آزادی کشتی ما شوند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنم که در سوال شما تصریح شد مقصد کشتی ربوده شده ما سوریه بوده که حتما اینطور نیست اما از آنجاییکه آمریکایی‌ها به دنبال مدرک سازی و پیشبرد رویکرد خصمانه علیه ملت ما هستند، این ادعا را مطرح کردند. آن‌ها بدون دلیل نفت‌کش ما را گرفته بودند و رها کردند؛ ما هم اگر چرایی عملکرد کشتی متخلف انگلیسی برایمان روشن شود، قطعا اقدام مقتضی را انجام می‌دهیم.

سردار دهقان درباره واکنش‌ ایران به تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس، تصریح کرد: خود همین حضور آ‌مریکایی‌ها و دعوت از دیگران برای پیوستن به ائتلاف مورد اشاره نوعی ایجاد تشنج و ارتقا سطح تنش در منطقه است؛ در طول تاریخ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها کشوری که امنیت خلیج فارس و تردد شناورهای کشور‌های مختلف از تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین کرده جمهوری اسلامی ایران بوده و ما هیچ وقت عامل و زمینه ساز تشنج نبوده‌ایم؛ ثانیا کشورهای زیادی برای پیوستن به ائتلاف مورد اشاره به آمریکایی‌ها پاسخ مثبت ندادند؛ اینکه اسرائیل می‌آید در این وضعیت، پاسخ مثبت می‌دهد و اعلام می‌کند که به این ائتلاف می‌پیوندد خودش سوال است که آیا چنین اتفاقی خواهد افتاد یا نه؟ شاید بتوانیم اینطور بگوییم که این ائتلاف در کنار سایر ائتلاف‌هایی که در منطقه در گذشته شکل گرفت و همه آن‌ها به شکست انجامید یقینا قبل از اینکه شکل بگیرد خود به خود شکست خورده متولد شده است.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ادامه داد: از نظر ما تشکیل هر نوع ائتلافی در منطقه خارج از مشارکت کشور‌های منطقه، تنش زا است لذا هر کسی که به این ائتلاف بپیوندد از نظر ما اقدامی خصمانه بر علیه جمهوری اسلامی انجام داده و به طور طبیعی ما حق خودمان می‌دانیم که با این ائتلاف مقابله کنیم و یقینا اجازه نخواهیم داد که ائتلافی در منطقه ما بر علیه ما به اصطلاح ایجاد وضعیت کند ما حتما این وضعیت را تحمل نخواهیم کرد و این هم تنها سپاه پاسداران نیست که بخواهد مقابله کند؛ جمهوری اسلامی ایران عزم و اراده قاطعی دارد همه سیاسیون ما، همه اعضا، همه گروه‌ها از رهبری تا مردم عادی کوچه و بازار یکپارچه و متحد و با عزم راسخی مقابل این توطئه آمریکایی‌ها خواهند ایستاد و ما اجازه نخواهیم داد آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها منطقه را به تشنج بکشند. باید به این نکته نیز اشاره کنم که به هر حال لابی صهیونیست در آمریکا و کاخ سفید حاکم است؛ آنها در حال تشویق آمریکا به تشکیل ائتلاف در منطقه ما هستند. سردار دهقان تاکید کرد: ما قبلا هم گفتیم که در هیچ شرایطی ما آغاز کننده هیچ جنگی در منطقه نخواهیم بود اما این را هم به همگان گفتیم که مهم نیست که چه کسی شلیک کند و کسی که اولین بمب را پرتاب کند یقینا دامنه نزاع و درگیری کل منطقه را در یک وضعیت غیر قابل قبولی فرو خواهد برد. وی در پاسخ به خبرنگار شبکه سی بی اس درباره ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران و ادعاهای ترامپ درباره لغو حمله نظامی به ایران عنوان کرد: من از شما سوال می‌کنم اگر یک دزد، مسلحانه به منزل شما حمله کرد و خواست تمام دارایی شما را با خودش ببرد؛ در ضمن شما را هم مورد سوقصد قرار بدهد آیا می‌نشینید و تشویقش می‌کنید؟ هواپیمای آمریکایی به مرز هوایی ایران تجاوز کرد و از مرز ما عبور کرد؛ حداقل سه بار به او اخطار داده شد و این هواپیما با مراکز فرماندهی خودش هم مرتب در تماس بود و پیام‌های این مرکز را دریافت می‌کرد؛ ولی کماکان به اقدامات خودش ادامه داد و به طور طبیعی مورد هدف قرار گرفت؛ هر متجاوزی به مرزهای ما همین وضعیت برایش پیش خواهد آمد و این هم یک امر طبیعی است، چون آن‌ها وضعیت فوق‌العاده را بر علیه ما ایجاد کردند لذا ما نمی‌توانیم تصور کنیم که هواپیمای آنها مثلا آمده یک احوالپرسی از ما کند و برود؛ آن چیزی که در این رابطه قطعی است آن است که پهپاد آمریکایی‌ها با هدف خصمانه به مرز ما تجاوز کرده و پس از بی توجهی به اخطارهای صادره از جانب ما، مورد هدف قرار گرفته است.

سردار دهقان ادامه داد: این که ترامپ اعلام کرده که من ده دقیقه تا جنگ فاصله داشتم و به این سبب که افرادی کشته نشوند حمله را متوقف کردم بیشتر به یک شوخی و یک مزاح از جانب یک جاهل قداره‌کش شبیه است؛ از نظر سردمداران آمریکا، بشریت در مقابل منافع آمریکا هیچ ارزشی ندارد؛ آمریکایی‌ها در لیبی و عراق و افغانستان و یمن جنایت می‌کنند و آدم می‌کشند؛ آمریکایی‌ها تا به امروز در دنیا هر کاری خواستند علیه هر ملتی انجام دادند؛ اما یک ملت در مقابل آن‌ها ایستاده آن هم ملت ماست؛ اگر آقای ترامپ تصور می‌کرد می‌تواند اقدامی انجام دهد که پیامد آن را کنترل کند بی‌تردید اقدام می‌کرد؛ امروز ترامپ قادر نیست در فضای اداری و مدیریت کشور امریکا ایجاد رفاه کند؛ فقط بخش‌های تندرو اداره سیاسی آمریکا که بولتون و پمپئو را شامل می‌شود به دنبال این هستند که یک وضعیت جنگی بر علیه ما در منطقه ایجاد کنند؛ کسانی که در آمریکا صاحب عقل و تجربه هستند به هیچ عنوان از جنگ با ایران استقبال نمی‌کنند.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به تحریم ایران از سوی آمریکا خاطر نشان کرد: ترامپ خیلی دنبال این نیست که بخواهد دولت و حاکمیت ایران را تحت فشار قرار دهد بلکه به دنبال این است که شرایط را برای زیست مردم ایران سخت کند و فکر می‌کند اگر این وضعیت را ادامه دهد و هر چه فشار را زیادتر کند بین مردم و حکومت ایجاد شکاف می‌شود؛ مردم به خیابان می‌ریزند؛ اعتراضات خیابانی شکل می‌گیرد، آشوب فراگیری به وجود خواهد آمد و از این منظر آن‌ها زمینه مداخله برای خودشان فراهم می‌آورند.

وی ادامه : این بحث مال امروز نیست آمریکایی‌ها انتظارشان بر این بود سه سال قبل در کشور ما یک آشوب فراگیری شکل بگیرد که اعلام کردند که چنین اتفاقی خواهد افتاد؛ انتظارشان بر این بود در سال گذشته و در اوایل امسال و بخصوص دهه فجر انقلاب ما چهل سالگی خود را نبیند؛ این نیتی است که آمریکایی داشتند و دارند؛ آن‌ها دنبال براندازی نظام ما هستند و اساسا چیزی به عنوان مردم ایران برایشان موضوعیت ندارد. آن‌ها برای سرنگونی نظام ابایی هم ندارند همه مردم را مثل هیروشیما و ناکازاکی با بمب هسته‌ای بزنند. «برگر» وزیر دفاع پیشین آمریکا در زمان تجاوز صدام به ایران گفت ما دلمان می‌خواهد یک ایرانی هم زنده نباشد؛ اینکه شما می‌بینید دارو به سبب تحریم‌های آمریکا به یک کودک نمی‌رسد و او زجر می‌کشد گواهی بر این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند بر زیست عمومی مردم ما تاثیر سوء بگذارند تا مردم از نظام فاصله بگیرند. سردار دهقان اظهار داشت: البته این اقدامات آمریکایی‌ها نتیجه معکوس دارد؛ امروز اتحاد و یکپارچگی مردم و انسجام مسئولین سیاسی ما در اوج است؛ حالا ممکن است یک جوانی هم بگوید قصد ترک وطن را دارد که این هم می‌تواند ناشی از تبلیغات اغواگرایانه آمریکایی‌ها باشد؛ البته کسی هم مانع آنها نمی‌شود. اما این جوانان مساوی با همه جوانان کشور ما نیستند؛ شما خیل جوانانی را ببینید که برای خدمت رسانی و سازندگی به مناطق محروم می روند و یا در مراسم اربعین شرکت می‌کنند؛ به هر ترتیب هر فرد در جامعه ما می ‌تواند هر طور فکر کند و برای آینده زندگی خود تصمیم بگیرد؛ در هیچ جای دنیا آزادی بیان، آزادی فعالیت سیاسی و آزادی اجتماعی مثل کشور ما برقرار نیست؛ در حالی که به دروغ تبلیغ می‌شود که آزادی‌ها در جامعه ما محدود است.

وی درباره مذاکره ایران با آمریکا گفت:‌ اولا ما به حسن نیت ترامپ به شدت مظنون هستیم. وقتی ما یک مذاکرات طولانی مدت با طرف‌های آمریکایی انجام دادیم و با کشور‌های اروپایی به یک اجماعی رسیدیم و توافق برجام با تایید شورای امنیت سازمان ملل حاصل شد، ترامپ، آمریکا را از آن خارج کرد و اکنون به دنبال اخذ امتیازات بیشتر از ماست. از سویی دیگر شان اخلاقی رئیس جمهور ما فراتر از این است که با یک انسان این چنانی مثل ترامپ بخواهد مذاکره کند، چون برای او هویت مستقلی قائل نیستیم. یک گانگستری است که تصور می‌کند با بلوف و گنده‌گویی می‌تواند هر کاری در دنیا بکند. به همین دلیل قابل اطمینان نیست. اگر ما بدانیم طرف آمریکایی نمی‌خواهد امتیازگیری کند بخواهد بنشیند واقعیت‌ها را بپذیرد و بخواهد بیاید ببیند که واقع مسئله چیست و آن را حل کند ما همواره آماده‌ایم مذاکره کنیم. سردار دهقان ادامه داد:‌ مذاکره فی نفسه خوب یا بد نیست، ولی این که طرف مذاکره کننده کیست این بسیار برای ما مهم است ما با احترام می‌گوییم ترامپ را قابل مذاکره نمی‌دانیم. چون ما ایشان را فردی نمی‌دانیم که بخواهد قولی بدهد و به قولش بایستد و عمل کند. یک تاجری است که فقط دلش می‌خواهد بچاپد و دَلگی کند و جیب مردم را تخلیه کند و همه را از این زاویه نگاه می‌کند. هدف ترامپ از مذاکره امتیاز گرفتن است و ما اهل امتیاز دادن نیستیم. باید در یک فرصت برابر آن هم با احترام، البته نه با ترامپ، مذاکره صورت گیرد. ما با ترامپ تحت هیچ شرایطی ملاقات نخواهیم کرد، چون ما او را بدقول و غیرقابل اطمینان و مذبذب می‌دانیم. باز هم تاکید می‌کنم ما ترامپ را غیر قابل اطمینان می‌دانیم و معتقدیم او بیشتر دنبال یک بهره‌برداری داخلی برای کمپین تبلیغاتی انتخابات 2020 آمریکا است تا اینکه دنبال حل مسئله با ایران باشد.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح آمریکا گفت: باید اثبات کند که دیگر خصومتی با ملت ما ندارد؛ اموال و دارایی‌های ما توسط آمریکا ضبط شده است؛ آمریکا همه جا در دنیا بر علیه ما کار می‌کند، تمام ابزار‌های حقوقی و سیاسی را علیه ما به کار می‌گیرد، دانشمندان ما را ترور کردند و بیشتر شهروندان ایرانی در آمریکا و در مناطق مختلف به دلیل احکام دادگاه‌های آمریکایی در بند و گرفتار هستند. آمریکایی‌ها هنوز هم رسما اعلام می‌کنند می‌خواهند در ایران اقدام به براندازی نظام ما کنند. خب می‌شود با یک دشمن مسلح و کم عقل مذاکره کرد؟ قطعا خیر.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها