صالحی خطاب به همتای چینی: تاخیرها در پروژه راکتور اراک را جبران کنید

کد خبر: 976393

رئیس سازمان انرژی اتمی از چین خواست که تاخیرهای ایجاد شده در پروژه راکتور اراک را جبران کند و گفت: اگر این پروژه با کارشکنی آمریکا و کوتاهی اروپا به سرانجام نرسد، ممکن است ایران به طراحی قبلی راکتور بازگردد.

صالحی خطاب به همتای چینی: تاخیرها در پروژه راکتور اراک را جبران کنید

خبرگزاری فارس: علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در سمینار بین‌المللی امنیت هسته‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین به سر می‌برد، عصر امروز (دوشنبه) ۲۱ بهمن ماه، با رئیس سازمان انرژی اتمی چین دیدار و در خصوص همکاری‌های دوجانبه به ویژه پروژه بازطراحی و نوسازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (خنداب) مذاکره کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی چین در این دیدار با تاکید بر تداوم حمایت همه جانبه کشورش از برجام، پیشرفت‌های حاصله در زمینه پروژه بازطراحی را علیرغم کارشکنی‌های آمریکا، رضایتبخش توصیف کرد.

وی در عین حال متذکر شد که برای مقابله با سیاست‌های یکجانبه آمریکا، باید طرف‌های دیگر در برجام از جمله اروپایی‌ها نیز با جدیت بیشتری به انجام این پروژه کمک برسانند.

رئیس سازمان انرژی اتمی چین با انتقاد از این سیاست‌های یکجانبه علیه کشورهای مختلف از جمله ایران و چین، این رفتارها را ناپسند برشمرده و از ایران خواست تا در برخورد با سیاست‌های آمریکا همچنان تلاش‌های خود را بر محور گفتگو و تعامل با کشورهای متعهد به برجام ادامه دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات چین در پروژه بازطراحی و همچنین روابط خوب سیاسی بین دو کشور بر اهمیت به پایان رساندن هر چه زودتر این پروژه مهم تاکید کرد و از طرف چینی خواست تا نسبت به جبران تأخیرهای ایجاد شده اقدام کند.

وی با یادآوری قطعنامه سازمان ملل که پیشرفت پروژه را مستقل از هرگونه آینده‌ای برای برجام در نظر گرفته است، از رئیس سازمان انرژی اتمی چین خواست تا در تعامل با شرکت‌های طرف قرارداد با پروژه بر این موضوع تأکید و نسبت به نهایی کردن موضوعات همکاری‌ها و قراردادها اقدام کنند.

صالحی همچنین تاکید کرد: چنانچه این پروژه با کارشکنی آمریکا و کوتاهی اروپا به سرانجام نرسد، ممکن است ایران ناگزیر از بازگشت به طراحی قبلی پروژه راکتور آب سنگین خنداب اراک شود.

در پایان دو طرف بر عزم و اراده کشورهای خود در رابطه با تسریع اقدامات و اتمام هر چه سریعتر این پروژه مهم تاکید کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها