شرایط معافیت برای سربازان فراری! (مشمول غایب)

کد خبر: 1110642

بسیاری از افراد این روزها به دنبال راهی برای معافیت از خدمت سربازی هستند. در قانون هم برای شرایط خاص، راه های بسیاری در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن می توان از خدمت سربازی معاف شد. اما بسیاری هم جزء سربازان فراری هستند که نمی دانند شرایط خدمت سربازی آنها به چه شکل خواهد بود و اینکه آیا اصلا معافیت برای سربازان فراری به آنها تعلق می گیرد یا خیر. در پاسخ به این افراد باید گفت معافیت برای سربازان فراری، در شرایط خاصی صورت می گیرد. به همین دلیل در اینجا قصد داریم به بررسی شرایط موجود برای معافیت این دسته از افراد بپردازیم.

برای سربازان فراری مانند دیگر سربازان، راه های بسیاری برای معافیت از سربازی وجود دارد. سوالات بسیاری در این زمینه وجود دارد که ممکن است شما را به این مطلب هدایت کرده باشد. سوالاتی همچون اینکه آیا اصلا چیزی تحت عنوان معافیت برای سربازان فراری وجود دارد؟ آیا امکان معافیت برای این افراد وجود دارد؟ معافیت سربازان فراری متاهل به چه شکل خواهد بود؟ آیا امکان دریافت معافیت پزشکی برای سربازان فراری هم وجود دارد؟ شرایط معافیت پزشکی به شکل است؟ آیا می توان اقدام به خرید خدمت سربازی برای سربازان فراری کرد؟ در این مطلب به بررسی قوانین موجود در این زمینه و شرایطی که ممکن است در آینده، امکان معافیت برای سربازان فراری را ایجاد کند؛ خواهیم پرداخت.

چه کسانی سرباز فراری محسوب می شوند؟

در ابتدا باید بگوییم که چه کسانی سرباز فراری محسوب می شوند تا بعد بتوانیم معافیت برای سربازان فراری، نحوه و شرایط معافیت پزشکی برای این افراد را بررسی کنیم.

به طور کلی افراد مشمول خدمت سربازی که برای اعزام به سربازی، اقدام نکنند؛ غایب محسوب می شوند و کسانی که در حین انجام خدمت سربازی، غیبت می کنند؛ سرباز غایب محسوب می شوند. در صورتی که این غیبت تداوم یابد، فرد مشمول، سرباز فراری محسوب خواهد شد.

براساس قانون، سربازی که بیش از 15 روز در دوران خدمت، غیبت کند و دلیل قابل توجهی برای آن نداشته باشد؛ سرباز فراری محسوب می شود. حال که مشخص شد چه کسانی جزء سربازان فراری محسوب می شوند؛ به بررسی موارد معافیت برای سربازان فراری خواهیم پرداخت.

آیا امکان معافیت برای سربازان فراری وجود دارد؟

کسانی که سرباز فراری محسوب می شوند؛ به مانند سربازان غایب، از دریافت بسیاری خدمات اجتماعی محروم می شوند و در نتیجه ناچار هستند یا خود را به نظام وظیفه معرفی کنند و یا راهی برای معافیت خود بیابند. معافیت برای سربازان فراری، دو حالت را شامل می شود که به شکل زیر است:

·معافیت سربازان فراری بالای هشت سال

اولین حالت، معافیت برای سربازان فراری با بیش از 8 سال غیبت است. با توجه به قانون، کسانی که بیش از 8 سال از فرار خدمتشان گذشته باشد؛ می توانند با پرداخت جریمه نقدی، کارت معافیت خود را دریافت کنند.

·معافیت مشمولین بالای 50 سال

دومین حالت، کسانی را شامل می شود که بیش از 50 سال سن دارند. براساس قانون، کسانی که بیش از 50 سال سن دارند؛ از انجام خدمت سربازی معاف می شوند.

لازم به ذکر است که جریمه ریالی و خرید خدمت سربازی برای سربازان فراری تا پایان سال 97 امکان پذیر بوده و پس از آن دیگر امکان خرید خدمت سربازی وجود ندارد. با این حال می توان به اجرای دوباره این قانون امید داشت؛ چرا که طرح جدید نمایندگان مجلس برای تعیین تکلیف مشمولان غایب خدمت سربازی، به مجلس راه پیدا کرده است و ممکن است مجددا امکان خرید خدمت برای سربازان فراری ایجاد شود.

آیا سربازان فراری می‌توانند معافیت پزشکی بگیرند؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای سربازان فراری ایجاد شود؛ این است که آیا آنها هم می توانند معافیت پزشکی دریافت کنند؟ باید گفت بله، حتی در صورتی که مشمول مورد نظر، سرباز فراری باشد؛ می تواند از معافیت های پزشکی استفاده کند؛ چرا که گذراندن دوره خدمت سربازی، نیاز به آمادگی های جسمی و روحی مناسب دارد و نداشتن این آمادگی ها و توانایی لازم برای انجام خدمت سربازی؛ یکی از شرایط معافیت برای سربازان فراری محسوب می شود.

به عنوان مثال در صورتی که سرباز فراری دچار مشکلات چشمی و بینایی شده باشد و شرایط مشخص شده در قانون را داشته باشد؛ حتی با وجود فراری بودن، می تواند از معافیت پزشکی چشم، استفاده کند. این موضوع برای سایر انواع معافیت پزشکی هم وجود دارد و اگر فردی مبتلا به بیماری های مربوط به مشکلات شنوایی، حرکتی، قلبی و هر یک از بیماری ها در لیست معافیت های پزشکی باشد؛ می تواند کارت معافیت خود را دریافت کند.

معافیت سربازان فراری متاهل

باید گفت قوانین مربوط به سربازان فراری متاهل، همانند سایر سربازان فراری است؛ با این حال به دلیل متاهل بودن، شرایط بهتری در طول خدمت سربازی، برای آنها در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در صورتی که فرد متاهل، دارای فرزند باشد؛ به ازای هر فرزند می تواند از 3 ماه کسری خدمت استفاده کند و یا می تواند از مرخصی های بیشتری در زمان خدمت استفاده کند.

با این حال در مورد معافیت، فرقی با دیگر سربازان نخواهد داشت و این افراد هم نمی توانند از انجام خدمت سربازی معاف شوند و در حال حاضر تنها راه هایی که برای معافیت از خدمت سربازی، وجود دارد؛ معافیت پزشکی، کفالت، تحصیلی و ... می باشد.

خرید خدمت سربازان فراری

سوالی که ممکن است برایتان ایجاد شود این است که آیا سربازان فراری میتوانند خدمت را بخرند؟ در پاسخ باید گفت همانطور که پیشتر گفته شد؛ این امکان برای سربازان فراری با بیش از 8 سال غیبت، امکان پذیر بوده ولی در حال حاضر امکان خرید خدمت سربازی وجود ندارد و باید منتظر قوانین جدید در این زمینه باشیم که در مجلس در حال پیگیری هستند.

در پایان باید گفت با وجود اینکه قانون جریمه ریالی فرار از خدمت سربازی و خرید آن تا پایان سال 97 اجرا می شد و پس از آن دیگر امکان معافیت برای سربازان فراری از این طریق وجود ندارد؛ باید گفت امکان اینکه چنین قانونی مجددا اجرا شود؛ هم وجود دارد.

اما همانطور که گفته شد؛ این فقط یک احتمال است و از آنجا که شما از زمان اجرا و یا اینکه اصلا اجرا می شود یا خیر خبر ندارید؛ بهتر است به دنبال دیگر راه ها برای معافیت از سربازی باشید. شما می توانید برای آگاهی از شرایط معافیت سربازی و یا اطلاع از هر موضوع دیگری، به شجرنیوز مراجعه کنید. شجرنیوز، یک پایگاه جامع خبری است که به جریان سالم اخبار و اطلاعات در جامعه معتقد است و می توانید به راحتی به مطالب منتشر شده در آن اطمینان کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها