آشنایی با انواع مته دریل؛ راهنمای خرید مته با تضمین کیفیت

کد خبر: 1131688

خرید مته

مته ها ابزارهای برشی مفیدی هستند که برای همه؛ از یک فرد فنی آماتور گرفته تا صنعتگران حرفه ای مفید است. با این حال، برای اطمینان از حفظ سلامت موادی که قصد سوراخ کردن آن را دارید، ضروری است که از مته صحیح استفاده کنید. به منظور ایجاد حفره در مواد مختلف از مته های مختلف استفاده می شود. ابزار مورد استفاده برای سوراخ کردن، مته نامیده می شود و به ماشینی که مته به کمک آن حرکت می کند دریل گفته می شود.

مته یکی از مهم ترین لوازم جانبی در هر کارگاه است و تقریباً در هر پروژه ای مورد نیاز است؛ اما تا زمانی که متوجه نشده باشید می خواهید از چه مته ای برای کار خود استفاده کنید، نمی توانید استفاده کارآمد را از مته خود داشته باشید. مته ها در انواع مختلف و در اندازه های مختلف تولید می شوند و هر کدام برای مصارف خاصی طراحی شده اند. همراه ما باشید تا به معرفی انواع مته دریل بپردازیم و خرید مته را برای شما آسان سازیم. ویکی پدیای فارسی به طور کامل در خصوص مته ها توضیح داده است که می توانید با کلیک بر روی نام ویکی پدیا به اطلاعات بیشتر دست یابید.

مواد مورد استفاده در ساخت مته ها

مته انواع مختلفی دارد. برای کمک به درک بهتر آنها، ابتدا در مورد انواع مته بحث خواهیم کرد:

مته ها با توجه به نوع کارایی از مواد مختلفی ساخته می شوند. استفاده از مواد مناسب در ساخت مته کارایی شما را افزایش می دهد و از هدر رفت سرمایه جلوگیری می کند. در حالی که تقریباً همه مته ها به دلیل اهمیت سختی آن از فلز ساخته شده اند، تفاوت در ترکیب فلز است. در ادامه برخی از مواد رایج مورد استفاده در ساخت مته ها آورده شده است.

مته HSS

فولاد پر سرعت (HSS) یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده در ساخت مته ها است که برای سوراخ کردن چوب، پلاستیک و فلزات نرم مناسب است. مته های فولادی پر سرعت از فولاد کربنی با افزودنی های کروم و وانادیوم ساخته می شوند.

مته کبالت

به لطف استحکام ساختاری بسیار زیاد کبالت، مته‌های کبالت به ویژه در حفاری فولاد ضد زنگ و سایر مواد سخت کارایی دارند. آلیاژهای کبالت توانایی بالایی در تحمل گرما و مقاومت دارند. گاهی اوقات، این مته ها از آلیاژ کبالت و HSS تشکیل می شوند. چنین آلیاژی مته ای را برای شما تضمین می کند که تقریباً از هر سطحی عبور کند.

مته نوک کاربید

کاربیدها یکی از قوی ترین مواد روی کره زمین هستند. در واقع، برخی از کاربیدها برای سخت ترین ماده شناخته شده برای بشر، با الماس رقابت می کنند. هنگامی که کربن با فلز ترکیب می شود، کاربید تشکیل می شوند. با این حال، کاربید بسیار گران است. در نتیجه، ساختن یک قطعه کامل از این ماده امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل است که سازندگان ترجیح می دهند فقط نوک مته آن را از کاربید بسازند. مته با نوک کاربید معمولاً برای حفاری سنگ تراشی، کاشی و بتن استفاده می شود. البته انواعی نیز وجود دارند که تماما از کاربید ساخته شده اند.

انواع مته

مته ها برای سوراخ کردن مواد مختلف ساخته می شوند که این مواد می توانند شامل انواع مختلفی از چوب، فلز، پلاستیک، کاشی و سرامیک، چینی و بتن باشند. انواع مختلفی از مته برای سوراخ کاری فولاد، آلومینیوم، مس، چدن، ورق فلز، فایبرگلاس، آجر، کفپوش وینیل و غیره نیز در دسترس هستند که در ادامه به انواع متداول مته می پردازیم.

مته آهن و آهن کبالت

مته آهن کبالت

مته آهن و آهن کبالت که به عنوان مته های HSS نیز شناخته می شوند، شبیه به پیچ هستند و از محبوب ترین مته ها  به شمار می روند. آنها معمولاً برای ایجاد سوراخ های کوچک روی چوب و دیوار استفاده می شوند. طراحی منحصر به فرد آنها اجازه می دهد تا گرد و غبار را در حین کار از سوراخ خارج کنند. مته آهن برای سوراخ کاری روزمره چوب، فلز و پلاستیک ایده آل است. آنها معمولاً دارای یک ساقه استوانه‌ای هستند اما برخی از آنها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که دارای ساقه شش‌ضلعی باشند. این ساقه به ابزارهایی مانند پیچ گوشتی شارژی و دریل های چکشی اجازه می دهد تا کارهای کوچک حفاری را انجام دهند.

مته الماسه

مته الماسه نوعی مته است که برای ایجاد سوراخ در آجر، سنگ یا بتن از آنها استفاده می شود. به دلیل ماهیت سخت این مواد، به سرعت فرسوده می شوند و شما نیاز به تعویض مکرر آنها خواهید داشت. این تکه های نوک کاربید در دریل های چکشی برای سوراخ کردن آجر، بتن و سنگ استفاده می شود. برخی از مته های الماسه دارای یک ساقه شش ضلعی (به جای ساق استوانه ای) برای جلوگیری از لغزش مته ها در سه نظام زمانی که مته بارهای قابل توجهی را تجربه می کند دارند. مته الماسه در حین استفاده به سرعت گرم می‌شود و می‌تواند نوک مته را ذوب کند. برای پایین نگه داشتن دمای مته، باید به طور منظم مته را بیرون بکشید و با سرعت متناسب با آن کار کنید.

مته چوب

مته‌ چوب اختصاصا برای سوراخ کردن چوب ضخیم و خشک استفاده می‌شود. به لطف طراحی خلاقانه آنها، لازم نیست هنگام سوراخ کردن فشار زیادی وارد کنید. مته های چوب دارای نوک پیچ دار هستند که سوراخ را برای مابقی مته باز می کنند و در نتیجه سوراخ‌ها به طرز باورنکردنی تمیز و دقیق هستند. مته چوب می تونند سوراخ های بسیار بزرگ را به راحتی حفر کند و فقط برای حفاری در چوب های ضخیم، سخت و خشک طراحی شده است.

مته مخروطی

مته مخروطی

این مته ها به خاطر نوک آن‌ها که شبیه به یک سری پله‌های هرمی شکل است، به نام مته مخروطی نامگذاری شده‌اند. اینها همان چیزی هستند که متخصصان برای سوراخ کردن ورق فلز از آن استفاده می‌کنند. طراحی پلکانی آنها به شما امکان می دهد سوراخ هایی با قطرهای متفاوت ایجاد کنید. مته های مخروطی به دلیل تطبیق پذیری خود مشهور هستند.

این طراحی به شما امکان می دهد فقط یک مته بخرید و به سوراخ هایی با اندازه های متعدد دست پیدا کنید. آنها برای ایجاد سوراخ در مواد نرم و نازک و برای بزرگ کردن سوراخ‌هایی که قبلاً ایجاد شده‌اند. آنها به طور کلی دارای یک پوشش تیتانیوم نیترید هستند تا گرمای آنها را کاهش دهد و آنها را به خوبی روانکاری کند.

مته گازور

مته گازور

مته گازور یک نوع مته بسیار تخصصی است که معمولاً برای نصب لولاهای مخفی (معمولاً با قطر 26 یا 35 میلی‌متر) استفاده می‌شود. آنها می‌توانند سوراخ‌هایی با قطر زیاد در چوب ایجاد کنند و طراحی کف صاف آنها به کاربران امکان می‌دهد تا از قطعه چوب کوتاهی عبور کنند. دو نوع مته گازور وجود دارد - آنهایی که دارای لبه پیوسته هستند و آنهایی که دارای لبه دندانه دار هستند. مته های گازور لبه پیوسته، لبه‌های بسیار تمیزی از خود به جا می‌گذارند و برای سوراخ‌های کوچک‌تر بهترین هستند، در حالی که لبه دندانه دار سوراخ‌های نسبتا ناهمواری ایجاد می‌کنند اما برای سوراخ‌های بزرگ‌تر (قطر بیش از ۲۵ میلی‌متر) بهتر هستند و ماندگاری بیشتری دارند.

این نوع مته ها همان نوعی هستند که هنگام ایجاد سوراخ های صاف و تمیز در چوب استفاده می کنید. مته گازور همچنین دارای یک نوک نوک تیز است تا امکان قرارگیری آسان مته را فراهم کند.

مته خزینه

مته های خزینه، ابزار برش همه کاره هستند که به شما امکان می‌دهند سوراخ‌هایی بدون حالت لغزنده را روی چوب ایجاد کنید. این مته ها ساخته شده از آلیاژ سخت فلزات سخت هستند و برای سوراخ کاری اولیه راحت و جلوگیری از لغزندگی به کار می روند. این نوع مته ها دارای لبه های تیغ تیز جهت تسهیل در سوراخکاری بر سطح موردنظر هستند و مناسب برای سوراخ کردن چوب،MDF ، PVC، لمینت و به طور کلی صنعت چوب و کابینت کاری هستند.

مته گردبر

گردبر آهن

مته های گردبر مته هایی هستند که به شما امکان می دهند سوراخ های بزرگی مانند سوراخ های چشمی در را ایجاد کنید. این نوع مته ها ساخته شده از آلیاژ فلزات ترکیب شده عمدتا با عنصر کبالت هستند چرا که آلیاژ ترکیبی فولاد همراه کبالت جهت سخت شدن گردبر برای برشکاری راحت فلرات با عمر بالا و مقاومت زیاد به کار می رود. این نوع مته با لبه های تیز و پلیسه گیر برای برش انواع فلزات مناسب است. گردبر آهن معروف ترین و پرکاربردترین نوع مته گردبری است که در بازار استفاده میشود. 

حال که با انواع مته و کاربردهای آنها آشنا شدیم، بد نیست که با چالش خرید مته نیز روبرو شویم. به دلیل وجود مغازه ها و فروشگاه های اینترنتی نامعتبر و ارائه مته های بی کیفیت با قیمت بالا، خرید مته به چالشی دشوار برای مشتریان تبدیل شده است و باعث افزایش هزینه ها و خرابی کار صورت گرفته و همچنین دستگاه های استفاده کننده از مته شده است.

برای اینکه این چالش را برطرف کنیم، یکی از معتبرترین فروشگاه های ارائه دهنده مته و متعلقات آن را به شما معرفی می کنیم. فروشگاه اینترنتی شهر مته، دفتر مرکزی واقع در میدان حسن آباد تهران، کلیه محصولات مرتبط با مته را با کیفیت بالا و نازلترین قیمت بدون واسطه از طریق واردات یا تولید برخی از کالاها در داخل کشور به مشتریان عرضه می نماید. امکان برگشت کالا در صورت معیوب بودن بدون قید و شرط فراهم شده است تا خرید از این فروشگاه تسهیل و با اطمینان کامل انجام شود. ضمن اینکه در این فروشگاه کیفیت های متفاوت انواع مته را می توانید انتخاب کنید. کافیست نام شهر مته را در گوگل جستجو و وارد سایت این مجموعه شوید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها