علت ایجاد زخم و خونریزی بعد از کاشت مو چیست ؟

کد خبر: 1132248

خونریزی و زخم بعد از کاشت مو

کاشت مو، راه حلی موثر و دائمی در درمان ریزش مو برای آن دسته از افرادی است که علی رغم دنبال کردن درمان های پزشکی مانند مصرف دارو یا استفاده از محلول های موضعی به نتایج دلخواه نرسیده اند. روند جراحی کاشت مو به این صورت است که فولیکول ها از نواحی کناره ها یا پشت سر که ناحیه اهدایی یا بانک مو نام دارند، گرفته می شوند و به قسمت های طاس سر یا ناحیه گیرنده، پیوند زده می شوند. توجه داشته باشید که ناحیه اهدایی باید دارای موهای ضخیم و با کیفیت باشد تا امکان برداشت فولیکول های سالم و حاصل شدن نتایج ایده آل فراهم گردد.

عوارض کاشت مو

کاشت مو امروزه با استفاده از تکنیک هایی انجام می شود که باعث شده این روش درمانی به یکی از ایمن ترین و کم تهاجمی ترین روش ها تبدیل گردد. با این حال، کاشت مو هم چنان یک روش جراحی در نظر گرفته می شود که شامل بی حسی و ایجاد برش های بسیار ریز در ناحیه درمان است و به همین خاطر، احتمال بروز یک سری عوارض بعد از جراحی وجود دارد. اما نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که، تمام این عوارض موقتی و جزئی از روند ترمیم و بهبودی هستند و به راحتی کنترل و درمان می شوند.

از آن جایی که جهت انجام این روش، نیاز است برش ها و سوراخ هایی در ناحیه اهدایی و گیرنده ایجاد شود کاملا طبیعی است که یک سری عوارض احتمالی مانند خونریزی، زخم، دلمه و پوسته در این نواحی مشاهده شود. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی علت و راه های کاهش این قبیل عوارض بپردازیم.

زخم بعد از کاشت مو

تکنیک هایی که امروزه برای کاشت مو، مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای طراحی شده اند که کمترین میزان زخم و آسیب را به همراه داشته باشند و به هر حال، کاملا طبیعی است که برداشت و انتقال گرافت ها از طریق ایجاد برش و سوراخ با زخم همراه باشد. میزان و شدت بروز زخم به عواملی مانند نوع پوست سر، تکنیک جراحی و هم چنین رعایت مراقبت های بعد از جراحی بستگی دارد و این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که کاشت مو توسط پزشک ماهر و باتجربه انجام شود، احتمال بروز این قبیل عوارض به حداقل خواهد رسید.

میزان زخم در دو تکنیک FUT (برداشت نواری شکل فولیکول ها) و FUE (برداشت تکی فولیکول ها) متفاوت است، به گونه ای که در FUE که سوراخ های ریزی در ناحیه اهدایی زده می شود، زخم ها در حد یک میلی متر خواهند بود، تعداد زخم ها نیز به تعداد فولیکول های برداشت شده بستگی دارد و طبیعی است که زخم ها با سرعت بیشتری، بهبود می یابند. اما در روش FUT، زخمی که ایجاد می شود به وسعت نوار ایجاد شده بستگی دارد و بدیهی است که مدت بیشتری طول می کشد تا زخم بهبود پیدا کند.

مراقبت از زخم بعد از کاشت مو

مراقبت هایی که در درمان زخم بعد از کاشت مو باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

  • از دستکاری یا کندن زخم ها باید خودداری شود.
  • توصیه می شود تا حد امکان از قرارگرفتن زیر نور خورشید یا محیط های آلوده خودداری شود، چرا که می توانند احتمال خونریزی و عفونت زخم ها را افزایش دهند.
  • رژیم غذایی باید سالم و حاوی انواعی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن و زینک باشد تا روند بهبود زخم ها سرعت بخشیده شود.
  • تمام داروها به خصوص آنتی بیوتیک ها و به منظور پیشگیری از عفونت زخم ها باید مصرف شوند.

خونریزی بعد از کاشت مو

کاشت مو یک روش جراحی است و مشاهده خونریزی بعد از آن، کاملا طبیعی است اما اگر خونریزی شدید باشد، حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد و این نکته را در نظر داشته باشید که میزان خونریزی بعد از کاشت مو، به روند خونرسانی و خالص بودن خون فرد بستگی دارد. به همین خاطر، مواردی از قبیل مشکلات مربوط به انعقاد خون یا مصرف داروهای رقیق کننده خون باید قبل از جراحی مورد بررسی قرار بگیرد. توصیه می شود مصرف این قبیل داروها، یک هفته قبل از انجام کاشت و یک هفته بعد از آن قطع شود، چرا که احتمال خونریزی را افزایش می دهند.

خونریزی بعد از کاشت مو یکی از عوارض موقتی این روش جراحی است و جای نگرانی وجود ندارد، چرا که نهایتا طی دو هفته برطرف می شود به علاوه این که، ناحیه اهدایی نیز طی چند روز به طور کاملا طبیعی، بهبود پیدا می کند. خون خشک شده ای که در نواحی جراحی تشکیل می شود، بعد از چند روز می ریزد و به مرور شاهد بهبود زخم ها خواهیم بود. نکته ای که افراد بعد از کاشت مو باید در نظر داشته باشند این است که مشاهده مواردی از قبیل خونریزی، جزئی از روند طبیعی دوره نقاهت و ترمیم است.

زخم بعد از کاشت مو

کنترل خونریزی بعد از کاشت مو

رعایت نکات و مراقبت های زیر می تواند به کاهش یا کنترل خونریزی بعد از جراحی کمک کند:

  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین و نوافن و یا هر گونه فعالیتی که باعث جابجا شدن موهای کاشته شده می شود باید خودداری شود.
  • انجام هر گونه ورزش به مدت حداقل دو هفته، ممنوع است چرا که تمرینات بدنی، باعث تحریک خونرسانی به پوست سر می شوند.
  • در صورت مشاهده دلمه یا لخته خون در ناحیه جراحی، از کندن و دستکاری آن ها باید خودداری شود.
  • در صورت استفاده از کمپرس یخ، آن را روی پیشانی قرار دهید و از گذاشتن کمپرس بر روی پوست سر و ناحیه جراحی، خودداری شود.

دلمه های بعد از کاشت مو

دلمه های بعد از کاشت مو از جمله مواردی است که بسیاری از افراد چند روز بعد از جراحی و در ناحیه اهدایی و گیرنده با آن روبرو می شوند. در واقع، دلمه لایه ای است که در طول روند ترمیم زخم و بر روی پوست آسیب دیده یا برش و در پی انعقاد خون، ترشح و پوست مرده تشکیل می شود و از آن جایی که برش ها و سوراخ های ایجاد شده بر روی پوست سر نوعی زخم محسوب می شوند، کاملا طبیعی است که یک تا دو روز بعد از جراحی، دلمه هایی در این نواحی دیده شود. بنابراین، در صورت مشاهده دلمه در ناحیه فولیکول های کاشته شده، نگران نشوید و بدانید که روند ترمیم و بهبودی، به خوبی در حال طی شدن است.

دلمه ها محکم به پوست سر می چسبند و می توانند منجر به بروز علائمی مانند خارش و قرمزی شوند و افراد در صدد کندن یا برداشت آن ها خواهند بود، اما توصیه ما این است که اجازه دهید دلمه ها در زمان مناسب بریزند و مطمئین باشید در صورتی که تمام مراقبت های گفته شده به خوبی رعایت شوند، شاهد برطرف شدن دلمه ها طی نهایتا ده روز تا دو هفته خواهید بود.

مراقبت از دلمه ها بعد از کاشت مو

برخی مراقبت هایی که در زمان تشکیل دلمه ها باید رعایت شوند، عبارتند از:

  • چند روز اول جراحی بسیار مهم است و توصیه می شود از دست زدن یا خاراندن پوست سر و دلمه ها جدا خودداری شود تا علاوه بر پیشگیری از بروز عفونت، امکان ترمیم زخم و رفع پوسته و دلمه ها فراهم گردد.
  • نحوه شستشوی سر بعد از کاشت مو بسیار مهم است و بعد از سه روز، فرد می تواند پوست سر خود را با استفاده از شامپوهای فاقد مواد شیمیایی بشوید، به گونه ای که فشار دوش ملایم باشد تا آسیبی به گرافت ها وارد نشود و جابجا نشوند.
  • هنگام ماساژ دادن سر یا استعمال لوسیون و شامپو، مراقب باشید ناخن ها تماسی با دلمه ها نداشته باشند.
  • مرطوب نگه داشتن پوست سر و استفاده از اسپری های مرطوب کننده می تواند به تسریع بهبود دلمه ها کمک کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها