هفتمین نشست از سلسله نشست‌های هفتگی راه پیشرفت برگزار شد + تصاویر

کد خبر: 1152759

سلسله نشست های هفتگی راه پیشرفت به همت جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در تهران برگزار شد. به گزارش معاونت رسانه و فضای مجازی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، هفتمین نشست هفتگی از سلسله نشست‌های راه پیشرفت با عنوان "نگاهی به اندیشه و رهبری حضرت آیت الله خامنه ای از نیمه خرداد ۱۳۶۸ " با حضور دکتر مصطفی غفاری مدیر اندیشکده اندیشه و عمل و مولف کتاب از نیمه خرداد برگزار شد.

هفتمین نشست از سلسله نشست‌های  هفتگی راه پیشرفت برگزار شد + تصاویر

دکتر غفاری در ابتدا با طرح این سوال که نقش رهبری چیست و چه انتظاراتی نسبت به این نقش وجود دارد به تبیین مفهوم رهبری پرداختند و عنوان کردند در دوره دوره معاصر بجز نهضت تنباکو و نهضت مشروطه اول، نقش رهبری را تجربه نکردیم اما در دوره جمهوری اسلامی فرصتی است تا در مورد آن که تبدیل به واقعیت علمی بیرونی شده است نظریه ورزی کنیم‌. وی افزود همه دغدغه امام خمینی در کتاب ولایت فقیه این است که اولا مسلمان جامعه باشیم  ثانیا تحقق اسلام یا حاکمیت اسلام است.

دکتر غفاری عنوان کرد.

برای تحلیل درست درباره ورود رهبری به برخی از مسائل نظام، سه نکته باید مورد توجه قرار قرار بگیرد:

۱) کشش مردم و جامعه

۲) حمایت منطقی از کنش مسئولان

۳) ضعف در بازنمایی بعضی از کنش‌های راهبردی و ویژه ایشان؛ مانند تاسیس صندوق توسعه ملی که کنش تعیین‌کننده از طرف رهبری در دهه هشتاد بود.

مولف کتاب از نیمه خرداد عنوان کرد: روند رشد جامعه به نحوی است که ممکن است رهبری آگاهانه و به تدریج میزان ورودش به مسائل نظام را کاهش بدهد و به جای آن به ساختارهای رسمی اداری کشور نقش بیشتری بدهد. در نقطه مقابل، اینکه انتظار داشته باشیم همه مشکلات کشور را رهبری حل کند، نشان‌دهنده این است که سیستم خوب کار نمی‌کند.

photo_2022-06-08_00-12-37

وی افزود یکی از مهم‌ترین اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای تاسیس نهادی بنام دفتر رهبری است؛ چون رهبری از نظر مدیریت امور کلان ارزشی در کشور صرفا نمی‌تواند قائم یه یک نفر باشد بلکه باید با ساز و کار مناسب اداری و دیوانسالاری سالم متناسب کار کند که این امر می‌تواند با بازنگری قانون اساسی در متن آن قرار بگیرد.

دکتر غفاری در پایان عنوان کرد هیچ‌گونه تناقضی بین حکمرانی نو و نواصولگرایی وجود ندارد بلکه این دو مکمل همدیگر هستند. سیاستمدار خوب با ایده خوب که انتظارات مردم را جوابگو باشد، شناخته می‌شود. حکمرانی امری وابسته به زمان است و مردم تا یک سطحی برای اصلاح نظام حکمرانی و بهبود امور زمان می‌دهند. اکنون که دکتر قالیباف ایده حکمرانی نو را مطرح کرده - که کاملا همسو و مکمل نقش و طرح رهبری برای اداره کشور است - پشتیبانی شده و در راستای این ایده باید تولید فکر، تشریح، تبیین، اقدام و کار کنیم تا این طرح موثر مورد غفلت قرار نگیرد یا ناقص نماند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها