چگونه فال حافظ بگیریم؟

کد خبر: 1155682
چگونه فال حافظ بگیریم؟

 

بی‌شک دیوان حافظ از درخشان‌ترین آثار ادبی موجود در تاریخ ایران است که میان ایرانیان محبوبیت ویژه‌ای نیز دارد. حافظ در اکثر ابیات خود به عشق و درس اخلاق اشاره کرده و همین موضوع سبب رواج آن میان مردم به خصوص در شب یلدا شده است. در این شبها سوالی برای اکثر مردم پیش می آید. چگونه فال حافظ بگیریم؟ برای آموزش گرفتن فال حافظ باید با مراحل و نحوه انجام آن‌ها آشنا شوید.

چگونه  به شکلی صحیح فال حافظ بگیریم؟

دیوان حافظ از معروف‌ترین آثار ادبی به جا مانده در کشور به حساب ‌می‌آید. به طوری که که گرفتن فال حافظ از این دیوان از شیوه‌های رایج فال گیری در ایران محسوب می‌شود که بسیاری ایرانیان به آن اعتقاد داشته و در شب‌های ویژه‌ای مانند شب یلدا و لحظه تحویل سال که جمع خانوادگی برپا است به واسطه بزرگان فامیل گرفته می‌شود. بسیاری از مردم به این موضوع علاقه دارند که با تفعل زدن به حافظ کورسویی از امید را برای گره‌های زندگی خود پیدا کنند. اما لازم است بدانید گرفتن فال حافظ نیز مانند انجام هرکار دیگری دارای آداب و رسومی است که باید براساس آن پیش رفت.

نیت کردن

همه ما برای انجام هرکاری نیت می‌کنیم. نیت کردن ابتدایی‌ترین بخش آموزش گرفتن فال حافظ است اما نیت نباید چیز واضحی باشد. همه ما از این موضوع با خبر هستیم که اگر کسی پولی برای خرید خانه داشته باشد و نخرد. حتما حماقت کرده است. لازم است نیت مشخص نباشد ولی از ته قلب مورد باور شما باشد تا زمانی که در قلب و ذهن خود به آن فکر می‌کنید نیت مشخص شود.

فاتحه فرستادن

پس از نیت کردن نوبت به فاتحه است. گیرنده فال باید برای گشایش گره کار خود فاتحه‌ای را نثار روح حافظ کند. بعضی افراد نیز نذر می‌کنند؛ به طور مثال اگر این فال گره کار آنها را باز کند به مزار شیخ حافظ شمع یا نبات برده و بین حاضران قسمت می‌کنند. برای گرفتن فال حافظ فرستادن فاتحه به روح آن امری واجب است.

قسم دادن حافظ

معمولا پس از نیت و فرستادن فاتحه باید حافظ را قسم دهیم. قسم دادن نیز یکی دیگر از مراحل گرفتن فال است. برای قسم خوردن معمولا از بیت «ای خواجه حافظ شیرازی، تو که دانی هر رازی، آینده ما را خوب بنوازی» استفاده می‌کنند اما می‌توان لا‌ به لای این بیت چیزهای هم قافیه دیگری را نیز قرار داد. به طور مثال برخی افراد دوست و رفیق خواجه حافظ را نیز به میان می‌آورند و می‌گویند: «به حق یارت، آن شاه غازی» اما در اثر موارد نیز افراد داستان عاشقانه شده و پای عشق حافظ را به میان می‌آورند و می‌گویند: «به شاخ نباتت که به او می‌نازی» که شما نیز می‌توانید از این موارد برای قسم استفاده کنید.

سرکتاب باز کردن

پس از انجام مراحل بالا کتاب دیوان حافظ کامل را به دست بگیرید و انگشت خود را از سر کتاب برروی ورقه‌های کاغذ بچرخانید و به شکل کاملا شانسی یکی از صفحه‌ها را انتخاب کنید و کتاب را باز کنید؛ صفحه باز شده فال حافظ شما است.

فال شما چگونه خواهد بود؟

براساس سنت دیرینه، از میان دو صفحه که انگشت میان آن دو گذاشته شده باید صفحه انتخاب شود. زیرا غزل بالایی صفحه راست نمایش دهنده فال شما است. در صورتی که غزل در ابتدای صفحه نباشد باید به سراغ ابتدای آن رفت. به طور کلی تنها یک یا چند بیت مرتبط با نیت شما وجود دارد که شما باید آن را پیدا کنید. یکی از نکاتی که به واسطه برخی از مفسرین به گوش رسیده این است که اولین بیت غزل بعد شاهد و تائید کننده فال شما خواهد بود.

چطور فال حافظ خود را تفسیر کنیم؟

یکی دیگر از مراحل آموزش گرفتن فال حافظ، تفسیر صحیح آن است. اشعار حافظ جز باشکوه‌ترین اشعار ادبیات فارسی هستند که حتی با گذشت زمان نیز توسط بسیاری از افراد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گیرد. از دلایل اصلی آن نیز چند وجهی بودن کلام حافظ است که اجازه تفسیر و معنایابی واحد را برای این اشعار دشوار کرده است.

البته لازم است بدانید تفسیر فال حافظ با کمک مفهوم برخی از کلمات، قافیه‌ها، ردیف‌ها و دیگر عناصر اشعار صورت می‌گیرد که بسیاری از حافظ شناسان نیز تفال‌های دیوان حافظ شیرازی را به این شکل تفسیر می‌کنند. اما ممکن است با چنین تفاسیری عموم مردم با ادبیات آشنایی چندانی نداشته باشند و این موضوع برای آن‌ ها سخت باشد. بنابراین اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که فال حافظ خود را باز می‌کنید و توانایی تفسیر آن را ندارید؛ می‌توانید برای تفسیر فال خود از دیگران کمک بگیرید.

2

همچنین باید به این موضوع توجه داشت که غزل‌های حافظ دارای چند معنی متفاوت هستند و پذیرش خوب یا بد بودن آن وابسته به شرایط روحی و عاطفی فرد صاحب فال است. بنابراین بهترین تفسیرکننده فال حافظ خود فرد نیت کننده است. فرد نیت کننده می‌تواند هر بیت از غزل که بیشتر با شرایط فعلی او سازگار است را به عنوان تعبیر فال خود در نظر داشته باشد.

اولین فال حافظ در چه زمانی و چگونه گرفته شده است؟

فال حافظ از جمله فال‌هایی است که ایرانیان اعتقاد ویژه‌ای به آن دارند و همین موضوع سبب شده تا در مناسبت‌های مختلف مانند اعیاد، شادی‌ها به دیوان حافظ روی آورند. در ‌خصوص اولین بار فال حافظ  گرفتن اطلاعات به گونه‌ای است که ساعاتی پس از مرگ او اتفاق افتاده است. به طوری که در داستان‌ها آمده پس از فوت حافظ عده‌ای با دفن کردن او در قبرستان مصلی مخالف بودند و برای اینکه این مشکل حل شود؛ اشعار حافظ را درون سبدی ریختند و کودکی یکی از اشعار را از این میان انتخاب کرد و بدین ترتیب اولین فال گیری صورت گرفت.

همچنین در آن روز به خصوص به حافظ لقب لسان الغیب را نیز دادند زیرا با انتخاب غزل شماره ۸۲ خود به طرز عجیب و غیرقابل باوری پاسخ آن جماعت ریاکار را داد.

با آموزش گرفتن فال حافظ، شیرینی تعبیر آن را دوچندان کنید

‌در این مقاله در خصوص موضوع  چگونه فال حافظ بگیریم  با شما گفتگو کردیم و شما را قدم به قدم برای گرفتن فال آماده کردیم تا به بهترین شکل از فال حافظ استفاده کرده و کورسوی امید را به مشکلات خود روانه کنید. برای گرفتن فال حافظ بهتر است در کنار آداب و رسوم ذکر شده دیوان را در دست چپ خود قرار دهید و با خلوص نیت با دست راست کتاب را باز کنید. آداب و سنت متفاوتی برای گرفتن فال حافظ ذکر شده که ما سعی بر آن داشتیم تا مرسوم‌ترین آن را برای شما بازگو کنیم. امید است اطلاعات ذکر شده برای شما مفید بوده و حافظ یاری‌گر شما در مشکلات باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها