هر آنچه که باید قبل از خرید بلبرینگ بدانیم

کد خبر: 1155764
هر آنچه که باید قبل از خرید بلبرینگ بدانیم

 

از اهالی صنعت که باشید، آشنایی قطعات صنعتی متفاوت جز جدایی‌ناپذیر از پیشه شما خواهند بود. باید با کاراییشان، نحوه عملکرد، انواع آنها، برترین برندهای تولید کننده قطعه، نحوه تعویض و نگهداری آنها آشنا باشید. از همه مهم‌تر باید بتوانید سطح کیفیت و بازده قطعه را تشخیص دهید، چرا که خرید یک قطعۀ نامناسب علاوه بر هزینه تعویض همان قطعه هزینه‌های جانبی دیگری همچون خرابی کل دستگاه و قطعات مرتبط، توقف کار خط تولید و ...را ایجاد می‌کند. در این نوشته سعی کرده‌ایم اطلاعات خلاصه‌ای از بلبرینگ‌ها و نحوه انتخاب آنها ارائه دهیم تا شما را در خرید بلبرینگ مناسب همراهی کنیم.

 

بلبرینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

بُلبِرینگ یا بال‌بِرینگ به(Ball bearing) یا یاتاقان توپی گونه‌ای از چرخنده از خانواده یاتاقان‌ها هستند که کاربرد وسیعی در ابزارهای مختلف مانند هر چیزی که می‌چرخد و دیسک‌های سخت رایانه و اسکیت‌ها و صنایع بزرگ و خودروها و موتورها و … دارند. بلبرینگ‌ها می‌توانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در جاهایی به کار می‌روند که بار به نسبت کوچک باشد. در یک بلبرینگ بار از لایه خارجی به گوی‌ها اعمال می‌شود و از آنجا فشار به لایه داخلی منتقل می‌شود. با توجه به کروی‌بودن گوی‌ها، نقطه تماسشان با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود، (تماس به‌صورت خطی یا نقطه ای) در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند؛ از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گوی‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن‌ها شود، در اینگونه موارد می‌توان از یاتاقان‌های غلطکی یا یاتاقان‌های غلطکی مخروطی‌شکل استفاده کرد. گونه خاصی از بلبرینگ‌ها، بلبرینگ‌های محوری نام دارند که برای سرعت‌های پایین در نظر گرفته شده‌اند و نمی‌توانند بارهای محوری شدید را تحمل کنند و از نمونه‌های کاربردهای آن‌ها می‌توان به کاربردشان در میزهای گردان اشاره کرد.

انواع مختلف بلبرینگ‌هایی که در حال حاضر در بازار ارائه می‌شوند

  • بلبرینگ‌های شیار عمیق
  • بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای
  • بلبرینگ‌های کف‌گرد
  • بلبرینگ‌های خود تنظیم
  • بلبرینگ‌های ایگرگ (این نوع بلبرینگ‌ها درواقع، نوع تغییر شکل یافته بلبرینگ‌های شیار عمیق هستند.)

 

چه نوع بلبرینگی برای ما کار ما مناسب است؟

 

هر کدام از انواع بلبرینگ ‌هایی که در بخش قبلی برشمردیم، مزایا و معایبی دارند که اگر با توجه به نوع کاربردشان انتخاب شوند، این معایب به حداقل میزان خود می‌رسند. در انتخاب نوع بلبرینگ بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

  • نوع باری که بلبرینگ توانایی حملش را دارد (شعاعی و محوری)
  • میزان چرخش و یا توانایی چرخش با سرعت بالا

 

  • توانایی حمل بارهای شعاعی

بلبرینگ تماس زاویه‌ای و خودتنظیم توانایی خوبی در تحمل بارهای شعاعی دارند، بلبرینگ شیارعمیق توانایی متوسطی در هر دوجهت دارد و می‌توان گفت بلبرینگ کف‌گرد مورد خوبی برای ارائه این قابلیت نیست.

 

  • توانایی حمل بارهای محوری

بلبرینگ‌های خودتنظیم در این مورد بسیار ضعیف عمل می‌کنند. اما بلبرینگ‌های دیگر تقریبا عملکرد متوسطی دارند. هرچند تماس‌زاویه‌ای و کف‌گرد فقط در یک جهت امکان تحمل بارهای محوری را دارند.

 

  • توانایی چرخش با سرعت بالا

بلبرینگ شیار عمیق توانایی بسیار بالایی در چرخش با سرعت بالا دارد، بلبرینگ کف‌گرد اصلا چنین توانایی ندارد و تماس‌زاویه‌ای‌ها و خود تنظیم‌ها، متوسط عمل می‌کنند.

 

چگونه بلبرینگ استاندارد بخریم؟

اما تنها شناخت انواع بلبرینگ‌ها به انتخابی مناسب منجر نمی‌شود. پس چگونه کالایی استاندارد انتخاب کنیم؟ تنها موردی که به ما در شناخت قطعات کمک می‌کند تجربه مفید در کار با آنها طی سالیان و خلال کارهای گوناگون است، حال یا باید این تجربه را خودمان به‌دست بیاوریم و یا از تجربه متخصصان صنعت کمک بگیریم. گروه صنعتی پارس‌خورشید از شرکت‌های پیشرو در زمینه تامین و واردات قطعات و تجهیزات صنعتی، تسمه و ... است. این شرکت سرویس سودمندی ارائه می‌دهد که حلال چنین مشکلاتی است و برای فعالان صنعت در خرید و انتخاب قطعه صنعتی مناسب راه‌گشاست. واحد فنی پارس‌خورشید، با همکاری متخصصان فنی و مهندسان آماده ارائه مشاوره تخصصی در زمینه خرید تجهیزات صنعتی علی‌الخصوص بلبرینگ هستند.

چه کار کنیم تا زمان تعویض بلبرینگ‌ها را به تعویق بیندازیم؟

2

بلبرینگ‌ها قطعاتی مصرفی به‌حساب می‌آیند در تولید آنها از ساچمه استفاده می‌شود. پس علاوه بر اینکه نیاز به روغن‌کاری دارند اگر طولانی مدت کار کنند مستهلک نیز می‌شوند و باید تعویض شوند. البته از عوامل اصلی کاهش طول عمر بلبرینگ‌ها انجام ندادن گریس‌کاری است. اگر فیلم روغن یا گریس در قسمتی از این قطعه خیلی نازک شود باعث می‌شود تا سطح ساچمه با رینگ ساییده شود و در نتیجه باعث خورده شدن سطح رینگ و آسیب به سطح ساچمه شود. وقتی قطر ساچمه بلبرینگ کم شود بازده کار کم می‌شود و یا گاهی حتی می‌شکند.

سرویس و نگهداری بلبرینگ‌ها، امری حیاتی است که با دانستن مواردی که ذکر شد و همین‌طور عواملی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، می‌توانیم به موقع از بروز هرگونه مشکلی در روند عملکرد آنها جلوگیری کنیم.

  • اندازه باری که بلبرینگ می‌تواند تحمل کند، بیشتر از مقدار پیش‌بینی شده نیست، اگر بیشتر باشد، قطعا در خرابی زودرس بلبرینگ دخیل خواهد بود.
  • روان‌کاری، گریس‌کاری با توجه به وجود ساچمه‌ها از مهم‌ترین فاکتورهای سرویس و نگهداری بلبرینگ‌ها هستند که باید درست و دقیق صورت پذیرند.
  • نوع بلبرینگ مناسب با توجه به کاربرد مورد نظر، نحوه نصب و طرز کارکردن درست با آن از مواردی است که شانس طولانی‌تر کردن عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.
  • آب‌بندی بلبرینگ‌ها باید اصولی، علمی و موثر انجام شود.
  • لقی داخلی بلبرینگ‌ها باید به شکل فنص و تخصصی اندازه‌گیری شود و دقت شود که از آن میزان کمتر نباشد.

در کنار تمام مواردی که ذکر کردیم، باز هم رسیدگی و بررسی همیشگی بلبرینگ‌ها باید در دستور کار کارشناسان قرار بگیرد و اگر مواردی همچون: پوسته‌پوسته شدن، ایجاد حفره در قطعه، ساییده شدن، ترک خوردن، لب‌پر شدن، دندانه‌دندانه شدن، خزش، ایجاد حفره الکتریکی، گیرپاژ کردن، خراب شدن قفسه، زنگ‌زدگی، خورده‌شدن، تغییر رنگ‌، لکه روی قطعه مشاهده شود باید سریعا بلبرینگ تعویض شود تا خرابی بیشتر به‌بار نیاورد.

 

مرور موارد بالا و به یادداشتن همه آنها در زمان خرید و انتخاب قطعه مناسب ممکن است ساده نباشد، قبل‌تر از شرکت پارس‌خورشید و سرویس ارائه مشاوره فنی آنها صحبت کردیم. این شرکت از سال 1393 فعالیتش را آغاز کرده است و با برترین برندهای تولیدکننده قطعات صنعتی همکاری دارد. پارس‌خورشید در زمینه تامین و واردات بلبرینگ نیز بسیار فعال است. کیفیت محصولاتی که پارس‌خورشید ارائه می‌دهد در سطح استاندارد جهانی است و بسته‌بندی و ارسال محصولات نیز طبق نیاز مشتری در سریع‎ترین زمان ممکن و به‌راحتی صورت می‌پذیرد.

پارس‌خورشید تامین‌کننده و واردکننده انواع مختلف بلبرینگ‌ها به شرح زیر است:

  • بلبرینگ کف‌گرد
  • بلبرینگ خودتنظیم
  • بلبرینگ تماس زاویه‌ای
  • بلبرینگ شیار قوی

لزوم دریافت خدمات پس از فروش بلبرینگ‌ها

 با توجه به اینکه بلبرینگ‌ها قطعاتی مصرفی و قابل تعویض هستند و همان‌طور که گفته شد، کوچکترین بی‌احتیاطی در انتخاب و استفاده از آنها مجموعۀ شما را متحمل هزینه‌های گزافی می‌کند، لزوم دریافت خدمات پس از فروش در خرید بلبرینگ‌ها بیش از پیش نمایان می‌شود. یکی دیگر از خدماتی که پارس‌خورشید خود را در قبال انجام آن برای خریداران بلبرینگ موظف می‌داند، خدمات پس از فروش است. حتما هنگام دریافت مشاوره فنی خرید بلبرینگ از متخصصان پارس‌خورشید در این باره سوال کنید تا بدانید از چه امتیازاتی می‌توانید بهره‌مند شوید.

استعلام قیمت بلبرینگ

بلبرینگ‌ها نیز مانند تمام قطعات صنعتی توسط شرکت‌های متخلف با برندها و مشخصات فنی متفاوت ارائه می‌شوند. این تفاوت‌ها در کیفیت، برند، نحوه تحویل و بسته‌بندی کالا و همین‌طور خدمات پس از فروش آن باعث می‌شود این قطعه با قیمت‌های متفاوتی در بازار ارائه شود. شرکت پارس‌خورشید همواره سعی بر آن دارد که ضمن تضمین کیفیت محصولات، آنها را با بهترین قیمت ممکن ارائه دهد.

 

به‌طور کلی، در خرید قطعات صنعتی، مانند تجهیزات برق صنعتی، تسمه، زنجیرهای صنعتی و .... بهتر است از نظر کارشناسان فنی بهره ببریم و پس از تحقیق کافی نسبت به خرید بلبرینگ مناسب با توجه به مواردی که در این نوشته ذکر شد اقدام کنیم.

گروه صنعتی پارس‌خورشید در بخش تجهیزات برق صنعتی، انواع کلیدهای حرارتی، کلیدهای مینیاتوری، کابل‌های نسور، کابل فرمان، سیم و کابل فشار قوی و ضعیف، سیم وکابل‌های آلومینیومی و مسی، تجهیزات ارتینگ و .... را ارائه می‌کند.

در بخش تسمه نیز محصولاتی همچون شیاری، دندانه‌ای، تسمه های انتقال نیرو (پروانه) و V Belt  تامین می‌شود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها