کامل‌ترین راهنمای مقدار غذای سگ

کد خبر: 1158326
کامل‌ترین راهنمای مقدار غذای سگ

کامل‌ترین راهنمای مقدار غذای سگ

یکی از مهمترین مواردی‌که در سرپرستی سگ بسیار حائز اهمیت بوده و باید به آن توجه داشت مقدار غذا است.اگر از قبل یا به تازگی سرپرستی یک سگ را برعهده گرفته‌اید لازم است اطلاعات کامل و دقیقی در رابطه با نوع تغذیه او داشته باشید تا بتوانید با تهیه غذای سگ رویال کنین در مقدار مناسب، سلامت او را تضمین کنید. دادن غذای زیاد به سگ به مرور سبب ایجاد چاقی و بروز بیماری‌های مختلف در او خواهد شد و مقادیر کم غذا نیز باعث ضعف بدنی و اختلال در عملکرد صحیح سگ خواهد شد. ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم و به راه‌های انتخاب میزان غذای لازم برای سگ‌ها نیز اشاره کرده‌ایم. در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

مقدار غذا دادن به توله سگ

سن سگ از مهمترین معیارهای تعیین مقدار تغذیه او است. زیرا توله‌سگ‌ها نسبت به سگ‌های بالغ به مقدار و تنوع غذایی متفاوتی نیاز دارند و این به‌دلیل تفاوت‌های آناتومیکی و فیزیولوژیکی بدن سگ در سنین مختلف است. با توجه به این‌که توله سگ‌ها در حال رشد هستند و بدن آن‎‌ها دستخوش تغییرات می‌شود باید رژیم غذایی متفاوت از سگ‌های بالغ داشته باشند. علاوه بر این تفاوت‌های نژادی توله سگ‌ها را نیز باید مورد توجه قرار داد.

مقدار غذای توله سگ نژاد کوچک

یورکشایر، پامرانین و پودل مینیاتوری کوچک‌ترین نژادهای سگ هستند. توله‌های این نژادها در سن 2 ماهگی به 4 وعده غذا، در سنین 4-3 ماهگی به 3 وعده و در پایان ۶ ماهگی به 2 وعده غذا در طول روز نیاز دارند. این سگ‌ها پس از 1 سالگی لازم است غذای خشک و کنسروی سگ‌های بالغ مخصوص نژاد خود را مصرف کنند.

نتیجه‌گیری کلی که در مورد نحوه تغذیه سگ پس از به دنیا آمدن تا بلوغ او می‌توان گرفت بدین‌گونه است که توله سگ تازه متولد شده تا 45 روزگی به‌عبارتی تا سن 1.5 ماهگی و تا زمانی‌که شروع به دندان درآوردن کنند باید از شیر مادر خود تغذیه کنند. این بهترین غذا برای او است که روزی ۵ یا ۶ بار شیر را به حجمی معادل ۳۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر مصرف کند.

از سن 1.5 تا 3 ماهگی توله‌ها در کنار شیر مادر می‌توانند از غذاهای کمکی، غذای خانگی بسیار نرم مانند فیله مرغ آب‌پز و برنج پخته نرم و یا خرید غذای خشک سگ رویال کنین را در 3 وعده و معادل 125-70 گرم در روز مصرف کند. پس از سن 1 سالگی این سگ‌ها می‌توانند غذای مخصوص سگ‌های بالغ را در دو وعده مصرف کنند.

مقدار غذای خانگی سگ

غذای سگ‌های خانگی بر اساس معیارهای خاصی مشخص می‌شود که مهمترین آن وزن سگ شما است. هر مقدار از غذای سگ باید حاوی 30% پروتئین، 45% کربوهیدرات پیچیده و 25% چربی مفید باشد. برای درک بهتر این مطلب به مثال زیر توجه کنید.کالری روزانه موردنیاز برای یک سگ با وزنی معادل 2.5 کیلوگرم وزن؛ 185-235،  سگی  با وزن 10 کیلوگرم 650-515 و سگی با 40 کیلو وزن 1870-1450 کالری است.

6

مقدار غذای سگ بیمار

برخی از سگ‌های خانگی ممکن است از بیماری‌های خاص ژنتیکی رنج ببرند یا به‌دلایلی مختلف به بیماری مبتلا شده باشند. برای تعیین مقدار و نوع تغذیه این سگ‌ها باید به دامپزشک مراجعه کنید و بر اساس نوع بیماری و نیاز سگ نوع خاصی از غذا را در مقادیر مشخص به او بدهید. توجه داشته باشید تعیین نوع و میزان غذای سگ‌های بیمار نسبت به سگ‌های سالم تفاوت داشته و باید با حساسیت بیشتری مشخص شوند.

مقدار غذای سگ باردار

مقدار غذای سگ باردار در دوره‌های مختلف بارداری متفاوت است. تغذیه سگ‌های باردار نیز حساسیت زیادی دارد زیرا نوع و مقدار آن باید به‌گونه‌ای مشخص شود که علاوه بر این‌که مواد مورد نیاز بدن سگ مادر تامین شده و آن‌ها را در حد تعادل نگه‌دارد باید نیازهای تغذیه‌ای جنین‌های او را نیز براورده سازد تا بتواند توله‌های سالم و بدون هیچ مشکل و بیماری خاصی را به دنیا بیاورد. علاوه بر این موارد سگ باردار به‌دلیل شرایطی که دارد مرتبا در حال استراحت است و به همین دلیل نباید از غذاهای بسیار پرکالری او را تغذیه کنید تا چاق نشود و در معرض بیماری قرار نگیرد.

با توجه به این‌که در هفته پایانی یا روزهای آخری بارداری سگ مادر شیر تولید می‌کند می‌توانید برای افزایش مقدار شیر او از مکمل‌های غذایی و عصاره مرغ استفاده کنید. معمولا غذای سگ باردار در 4 وعده برای او سرو می‌شود اما این مقدار برای نژادهای مختلف سگ می‌تواند متفاوت باشد.

 

مقدار غذای سگ چاق

سگ‌های خانگی معمولا فعالیت بدنی کمتری نسبت به سگ‌های دیگر دارند. اگر نسبت به نوع غذا و خوراکی‌هایی که سگتان می‌خورد بی اعتنا باشید و در طول روز غذاهای پرکالری به او بدهید، نسبت به پیاده‌روی و ورزش و فعالیت روزانه او بی اهمیت باشید یا سگتان به بیماری خاصی مبتلا باشد، به زودی شاهد اضافه وزن و چاقی سگ خود خواهید بود. اگرچه سگ‌های چاق بسیار بامزه و دوست داشتنی باشند اما این را در نظر داشته باشید که این چاقی ممکن است زمینه‌ساز ایجاد بیماری‌های مختلف در او شود و سلامت سگ با خطر مواجه شود.

از این رو اگر سگتان در آستانه چاقی قرار دارد بهتر است رژیم غذایی و مقدار غذای او را تغییر داده و کنترل کنید. از دادن غذاهای پرکالری به سگ خودداری کنید. میان وعده‌های پرکالری مانند بیسکوئیت را از برنامه روزانه سگ حذف کنید و کرفس، هویج و فلفل دلمه‌ای را جایگزین آن کنید. برنامه مرتب پیاده‌روی و گشت و گذار را از جمله فعالیت‌های روزانه قرار دهید. با او بازی کنید و سگ را به داشتن فعالیت بیشتر تشویق کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که کاهش یک دفعه‌ای و خودسرانه غذای سگ امکان بیمار و ضعیف شدن سگ را به‌دنبال خواهد داشت. پس مراجعه به دامپزشک و تحت نظر بودن بهترین راه حل است.

7

نحوه تشخیص چاق یا لاغر بودن سگ

برای تشخیص چاقی و لاغری سگ می‌توانید به دامپزشک مراجعه کنید یا از روی نشانه‌های ظاهری آن را تشخیص دهید.اگر به یک سگ نگاه کنید و ستون فقرات یا مهره‌های پشتی او به خوبی قابل مشاهده باشند او بسیار لاغر است و دارای ضعف بدنی است.در صورتی که از پهلو به سگ نگاه کنید و عضلات شکمی و سینه‌ای سگ قابل مشاهده نباشد و به‌صورت یک‌دست باشد این سگ در دسته سگ‌های چاق قرار دارد که باید هرچه زودتر نسبت به کاهش وزن او اقدام شود. آسیب‌های بدنی در سگ‌های چق بسیار زیاد است و استخوان‌های او به دلیل تحمل وزن زیاد بسیار شکننده هستند.اما اگر سگ شما ستون و مهره‌های بدنیش با چشم قابل مشاهده نیست و با لمس قسمت پشتی او بتوانید مهره‌های سگ را لمس کنید و عضلات شکمی و سینه‌ای او مجزا هستند، وزن سگ شما ایده‌آل است و نگرانی بابت چاقی و لاغری او نداشته باشید.

نتیجه‌گیری

رعایت حد اعتدال در هرچیزی بهترین روش است. دادن غذا به سگ نیز اگر از همین قانون پیروی کند بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. دادن غذای بسیار کم و یا بسیار زیاد به سگ اشتباه بزرگی است. شما به عنوان سرپرست سگ باید بر اساس وزن، نژاد، سن و ویژگی‌های خاص بدنی سگ، رژیم غذایی مختص به او را با مشورت دامپزشک مشخص کنید. همچنین برنامه منظم فعالیت بدنی و پیاده روی و بازی را نیز فراموش نکنید تا بتوانید سگی سالم و با قدرت بدنی خوب را همراه داشته باشید.دادن غذای خشک یا کنسروی به سگتان نیز تماما به شما بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت غذای سگ رویال کنین و خرید انواع مختلف آن به سایت اینترنتی پت شاپ پی کی پت مراجعه کنید.

8

حجم غذای گلدن رتریور

سگ‌های گلدن رتریور به 1700-990 کالری دریافتی در طول روز نیاز دارند که می‌توانید از دو فنجان غذا در دو وعده غذایی در طول روز استفاده کنید. غذای آن‌ها باید حاوی مقادیر مشخصی از پروتئین، کربوهیدرات و امگا3 باشد. بهتر است در هنگام خرید، غذای مخصوص سگ‌های گلدن را برای او تهیه کنید در غیر این صورت سگ شما ممکن است دچار دیسپلازی، بیماری پوستی یا مشکلات دیگر شود. خرید و استفاده از غذای خشک یا کنسروی برای سگتان به بودجه شما و سلیقه غذایی سگتان بستگی دارد.

حجم غذای پاگ

میزان حجم غذای سگ‌های پاگ به سن آن‌ها بستگی دارد. توله‌هایی که به‌تازگی متولد شده‌اند لازم است در طول روز 6 بار از شیر مادر خود تغذیه کنند. از سن 2 ماهگی به بعد این تعداد وعده‌های غذایی به 4 وعده در روز و در زمان بلوغ به 1 الی 2 وعده غذا کاهش پیدا خواهد کرد. برای تعیین حجم و اندازه غذای سگ خود بهتر است به کیفیت و نوع مواد مغذی موجود در غذا توجه کنید.توجه داشته باشید که این سگ‌ها در معرض چاقی هستند که لازم است حجم غذای آن‌ها با دقت مشخص شود. غذای این نژاد سگ باید برای بهبود عملکرد مغز و چشم سگ سرشار از امگا3 باشد.

مقدار غذای سگ شیتزو

غذای سگ‌های شیتزو باید محتوی 25-20% پروتئین و 80% چربی مفید باشد. این رژیم غذایی باید با براساس وزن سگ مشخص شود. در هنگام تعیین رژیم غذایی سگ شیتزو به حساسیت سیستم گوارشی او دقت داشته باشید تا دچار بیماری نشود. با توجه به این‌که این نژاد سگ نیز مستعد اضافه وزن است در مقدار کالری غذایی او را مدنظر داشته باشید.

مقدار غذای سگ هاسکی

سگ‌های هاسکی از جمله سگ‌هایی هستند که نگرانی زیادی بابت تغذیه آن‌ها وجود ندارد. توله سگ‌های هاسکی به 6-4 وعده غذایی و سگ‌های هاسکی بالغ به 2 وعده غذا در روز نیاز دارند. با توجه به این‌که سگ هاسکی برای زندگی در مناطق سردسیر و قطبی بسیار سازگار هستند در صورت زندگی در مناطق گرمسیر با گرم شدن هوا بسیار کم خوراک می‌شوند.موز، بلوبری، انبه، سیب و پرتقال برای سگ‌های هاسکی بسیار مناسب هستند.

مقدار غذای سگ ژرمن

توله سگ‌های نژاد ژرمن به 6-4 وعده غذایی و سگ‌های هاسکی بالغ به 2 وعده غذا در روز نیاز دارند. غذای آن‌ها باید سرشار از پروتئین وگوشت باشد. از دادن یکباره غذای سگ به نژاد ژرمن خودداری کنید و آن را در وعده‌های غذایی متفاوت و با فاصله از هم در اختیار سگ قرار دهید.

مقدار غذای سگ پامرانین

مقدار غذای سگ‌های نژاد پامرانین 1 فنجان غذای مخصوص سگ پامرانیان به ازای 2.5 کیلو وزن و 2 فنجان برای 3 کیلو وزن بدنشان کافی است. میزان کالری دریافتی در توله‌سگ‎‌های این نژاد نسبت به سگ‌های بالغ باید بیشتر باشد. توجه داشته باشید برخی از سگ‌های پامرانین به شیر حساسیت دارند. اما هویج برای آن‌ها مفید است.

مقدار غذای سگ سرابی

توله سگ‌های نژاد سرابی که تازه متولد می‌شوند فقط باید در 6 وعده از شیر مادر تغذیه کنند. در بدو آغاز رشد دندان‌هایشان می‌توانید از غذاهای کمکی و نرم برای آن‌ها استفاده کنید. پس از بلوغ کامل در سن 1 سالگی می‌توانید از غذای مخصوص سگ سرابی بالغ به او بدهید. سن، وزن، عادات غذایی و میزان فعالیت روزانه سگ مشخص کننده حجم غذایی سگ است.

مقدار غذای سگ اشپیتز ژاپنی

توله‌سگ‌های اشپیتز ژاپنی در سنین مختلف خود به تعداد و مقدار خاصی از غذا نیاز دارند. 6 وعده مصرف شیر مادر تا 2 ماهگی، 3 وعده غذای مخصوص در سن 4 ماهگی، 2 وعده غذا در 8 ماهگی و 1 وعده غذا پس از بالغ شدن برای این نژاد سگ کافیست. سلیقه غذایی، میزان فعالیت و سن و وزن او را برای تعیین رژیم غذایی در نظر داشته باشید.

مقدار غذای سگ لابرادور

سگ‌های لابرادور پس از 2 ماهگی باید در طول روز 250-200 گرم غذا را در 4 وعده مصرف کنند. این مقدار در سن 3 ماهگی به 300-250 گرم غذا در روز و در 3 وعده و در 6 ماهگی در 2 وعده غذایی باید 450-350 گرم غذا را مصرف کنند.

چه مقدار غذای خشک باید به سگ بدهیم؟

9

چه مقدار غذای خشک باید به سگ بدهیم؟ این سوالی مشترک در بین تمامی سرپرستان انواع نژادهای مختلف سگ است. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید در این مقاله به دنبال پاسخ سوال خود باشید. بدین منظور لازم است از نژاد، سن و میزان فعالیت روزانه سگ خود را درنظر داشته باشید. برای خرید آنلاین انواع غذای خشک و کنسروی نژادهای مختلف سگ به پت شاپ آنلاین پی کی پت مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها