سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران کیست؟

کد خبر: 1161017
سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران کیست؟

 

اسکوچیچ حالا دو سال و نیم است که روی نیمکت تیم ملی نشسته. اخبار شایعه‌ها همیشه داغ بوده‌اند اما مرد کروات امروز بیش از همیشه جایگاهش را در معرض خطر می‌بیند. جام جهانی قطر از اواخر آبان آغاز می‌شود و ایران باید به‌ مصاف آمریکا و انگلیس و ولز برود.

تحت هدایت چه کسی؟ شاید کارلوس کیروش!

سرمربی جدید تیم ملی کیست؟

 

پس از باخت ایران در بازی دوستانه برابر الجزایر، نام‌هایی همچون کارلوس کیروش و جواد نکونام برای جانشینی دراگان اسکوچیچ مطرح شده‌اند. فدراسیونی که یک بازی دوستانه‌ی معمولی نمی‌تواند تدارک ببیند، قاعدتا مربی بزرگی را هم نمی‌تواند استخدام کند.

شما می توانید برای خرید لباس تیم ملی ایران 2022 از این لینک اقدام کنید.

ما در جام جهانی سه بازی سخت داریم و هدفمان صعود است. مروری بر جام جهانی قبلی کنید. ما در گروه اسپانیا و پرتغال و مراکش تا آستانه‌ی صعود پیش رفتیم. ایران تحت هدایت کیروش در دو جام جهانی برابر سه تیم بزرگ دنیا بازی کرد و سه نمایش پایاپای را برجا گذاشت. ما این‌بار با یکی دیگر از قدرت‌های روز فوتبال دنیا بازی داریم: انگلیس.

اولین بازی تیم ملی در جام جهانی برابر انگلیس است. آنها با ترنت الکساندر آرنولد، دکلن رایس، میسون مونت و هری کین برابر ما خواهند ایستاد. سرمربی تیم ملی کار سختی برای چیدن نفرات برابر آنها دارد. تیم ما اگر ستاره‌ای هم داشته باشد، در خط عقب زمین کاملا بی‌مهره است. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به‌دقت تاکتیکی پیش برویم. کسب امتیاز از این بازی (احتمالا) برای صعود ما لازم خواهد بود. آیا دراگان اسکوچیچ از پسش برخواهد آمد؟

4

آیا کارلوس کیروش سرمربی جدید تیم ملی است؟

 

سرمربی جدید تیم ملی کیست؟

دراگان اسکوچیچ کار سرمربی‌گری را از یک تیم کوچک در کرواسی آغاز کرد: ریه‌کا. او یک فصل سرمربی این تیم بود و آنها را قهرمان جام حذفی کرد. فصل بعد لیوبلیانا را به اولین قهرمانی‌اش در جام حذفی اسلوونی رساند و در چهل سالگی راهی خاورمیانه شد. اسکوچیچ دو سال را در کویت و عربستان سپری کرد و سپس پنج سال را در فوتبال باشگاهی ایران گذراند. سرمربی ٥٣ ساله‌ی تیم ملی منتظر بزرگترین رویداد زندگی خود است: جام جهانی قطر!

اسکوچیچ ما را بدون دردسر به جام جهانی رساند. اما آیا در دیدار تاکتیکی برابر انگلیس حرفی برای گفتن دارد؟

ما با او عراق، امارات و سوریه را در هر شش بازی مقدماتی جام جهانی شکست دادیم و بالاتر از کره جنوبی در صدر جدول گروه ایستادیم. ما جمعه چهار آذر برابر ولز قرار می‌گیریم و سه‌شنبه هشت آذر برابر آمریکا. جالب است که بازی تاریخی برابر استرالیا را هم در روز هشت آذر برگزار کرده بودیم. آیا یک جشن ملی دیگر در راه است؟

نگاهی به نفرات تحت اختیار اسکوچیچ بیاندازیم. ما عابدزاده و بیرانوند را برای پست دروازه بان داریم. زوج قلب خط دفاعمان می‌تواند از بین مجید حسینی، شجاع خلیل زاده، حسین کنعانی زادگان و امید نورافکن باشد. صادق محرمی در جناح راست خط دفاعی به میدان خواهد رفت و در جناح چپ هم یکی از بین احسان حاج صفی، میلاد محمدی و وحید امیری.

در خط هافبک اسکوچیچ احتمالا به زوج محبوبش اعتماد خواهد کرد: سعید عزت اللهی و احمد نوراللهی. سامان قدوس در هفده بازی فصل گذشته‌ی لیگ جزیره به میدان رفته و بیرون گذاشتنش منطقی نیست. هرچند علی قلی زاده هم به شرط اتخاذ تاکتیک درست می‌تواند نفر سوم خط هافبک باشد.

ترکیب خط حمله تیم ملی اما کاملا فیکس است: مهدی طارمی، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش.

5

ترکیب ایده‌آل می‌تواند این باشد:

عابدزاده

میلاد محمدی - مجید حسینی - حسین کنعانی زادگان - صادق محرمی

سعید عزت اللهی - احمد نوراللهی - سامان قدوس

سردار آزمون - مهدی طارمی - علیرضا جهانبخش

 

 

جواد نکونام گزینه مطرح برای جانشینی اسکوچیچ

سرمربی جدید تیم ملی چه کسیست؟

اگر بنا باشد دراگان اسکوچیچ به رویای قطر دست نیابد، سه گزینه برای سرمربی جدید تیم ملی مطرح است: کارلوس کیروش، جواد نکونام و یحیی گل محمدی!

کارلوس کیروش بعد از جدایی از تیم ملی فوتبال ایران دو سال ناموفق را با تیم ملی کلمبیا و مصر تجربه کرد. هیچ‌یک از این دو تیم در جام جهانی قطر حاضر نخواهند بود. او در دو جام جهانی قبلی در کسوت سرمربی تیم ملی ایران عملکردی موفق برجا گذاشت. آیا مرد پرتغالی به تیم ملی باز خواهد گشت تا کار ناتمام خود را تمام کند؟ آیا کیروش شب‌ها خواب صعود از گروه با ایران را می‌بیند؟

نکونام چطور؟ او سه فصل موفق را با فولاد سپری کرده و قهرمان جام حذفی هم شده. تیم نکونام در لیگ قهرمانان آسیا هم عملکرد خوبی به‌ثبت رسانده. شاگرد کیروش سرمربی جدید تیم ملی خواهد بود؟ در فاصله‌ی کمتر از پنج ماه تا شروع جام جهانی؟ کارهای عجیب از ایرانی‌ها بعید نیست.

تنها گزینه‌ی مورد تصور دیگر برای سرمربی جدید تیم ملی یحیی گل محمدی است. کارنامه‌ی یحیی از نکونام پربارتر است: دو قهرمانی جام حذفی، دو قهرمانی لیگ، یک نایب قهرمانی آسیا. اما او ده سال هم از نکونام بزرگتر است. تجربه‌ی بیشتری دارد اما پتانسیل کمتری.

چه اسکوچیچ، چه یحیی، چه نکونام و چه کیروش، تیم ملی ایران چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه برای اجرای یک تاکتیک مشخص راهی میدان شود. پیش از همه برای بازی برابر انگلیس.

مساله‌ی حیاتی تاکتیک

تیم ملی انگلیس با سه هافبک، دو بال کناری و یک مهاجم برابر ما قرار خواهد گرفت. آنها سعی خواهند کرد میانه‌ی میدان را مال خود کنند و هم از کناره‌ها و هم از عمق برنامه‌ی نفوذی داشته باشند. آنها هری کین را در نوک پیکان خط حمله دارند و خط هافبک بسیار قدرتمندی هم در اختیار دارند. در خطوط کناری نیز بازیکنان زهرداری برای تیم ملی انگلیس به میدان می‌روند. همه‌ی اینها یعنی ما شانس خیلی زیادی نخواهیم داشت.

ما در نبرد تاکتیکی با انگلیس نیاز داریم که سه هافبک نزدیک به‌ هم را در نیمه‌ی خودی داشته باشیم. دو دفاع کناری ما باید عملیات پرسینگ را به‌انجام برسانند و به بازیکنان صاحب توپ حریف فشار بیاورند. برنامه‌ی ما باید این باشد که به انگلیسی‌ها اجازه‌ی پیشروی ندهیم. حداقل دو نفر از سه نفر خط حمله‌ی ما باید در کار دفاعی عقب زمین مشارکت کنند. هدف ما باید تمرکز بر حفظ انسجام دفاعی و انتقال سریع توپ از دفاع به حمله باشد.

سعید عزت اللهی و احمد نوراللهی خطیرترین وظایف تاکتیکی را در این بازی برعهده خواهند داشت. آنها باید در هماهنگی کامل با مدافعین کار دفاع را پیش ببرند و موقعیت یارهای هجومی در زمین را هم تنظیم کنند. یک فرار به‌موقع از سردار آزمون می‌تواند به معنای قرارگیری در فرصت گلزنی باشد. هوشمند عمل کردن تنها راه رسیدن به چنین موقعیتی‌ست.

در فوتبال روز دنیا، تاکتیک حرف اول را می‌زند و ستارگان روی نیمکت می‌نشینند.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها