نحوه طراحی سایت به صورت قدم به قدم

کد خبر: 1163007
نحوه طراحی سایت به صورت قدم به قدم

 

 

ایجاد حضور در وب هرگز آسانتر از اکنون نبوده است، زیرا امروزه بیش از 200 میلیون وب سایت فعال در بستر اینترنت وجود دارد که بسیاری از آنها توسط افراد عادی مانند من و شما ایجاد شده اند. بله، ایجاد یک وب سایت دیگر یک فانتزی یا یک کار دشوار نیست که به متخصصان و برنامه نویسان مجرب نیاز داشته باشد. امروزه می توانید وب سایت خود را با استفاده از تعدادی ابزار که به طور خاص برای این کار در دسترس هستند ایجاد کنید.

داشتن وب سایت در اینترنت به یک امر ضروری تبدیل شده است. امروزه اکثر مردم به اینترنت متصل شده‌اند و قبل از پرداختن به آن، به عنوان منبع اطلاعاتی در مورد هر کسب‌وکار یا خدماتی به آن اعتماد می‌کنند. بنابراین، ضروری است که به فکر ایجاد وب سایت برای کسب و کار خود باشید تا حضور خود را در این دنیای دیجیتال تثبیت کنید.

این مقاله راهنمای جامع و مفصلی را برای یادگیری نحوه ایجاد یک وب سایت در اختیار شما قرار می دهد و تمامی گزینه ها و روش های موجود را که می توانید برای ساخت سایت خود به آنها تکیه کنید را با توضیح مهم ترین تفاوت های آنها به شما نشان می دهد.

اما پیش از هر چیز باید بدانیم که وب سایت چیست و نوع عملکرد آن به چه صورت است.

وب سایت چیست؟

وب سایت گروهی از صفحات وب مرتبط هستند که در رایانه ای به نام وب سرور که دائماً به اینترنت متصل است ذخیره یا میزبانی می شوند.

صفحات وب سایت به یکدیگر متصل شده اند و طرح مشترکی دارند. با استفاده از زبان نشانه گذاری فرامتن (HTML) کدگذاری شده اند و علاوه بر آن وب سایت ممکن است حاوی اسناد و فایل های اضافی مانند تصاویر، فیلم ها و غیره باشد.

هر وب سایت دارای یک آدرس IP و یک URL است که از طریق آن می توان به آن وب سایت دسترسی پیدا کرد که در آن آدرس در مرورگر وب تایپ می شود و وب سایت درخواستی توسط وب سرور ارائه می شود.

هر سایت باید حداقل یک صفحه اصلی داشته باشد که اولین صفحه ای است که هنگام تایپ آدرس این سایت توسط بازدیدکننده ظاهر می شود.

شایان ذکر است که دو نوع وب سایت اصلی وجود دارد، وب سایت ممکن است ایستا(ثابت) باشد و یا ممکن است پویا باشد. روشی که سرور اطلاعات مورد نیاز را برمی گرداند در هر نوع متفاوت است.

وب سایت ایستا

در این نوع وب سایت، صفحات وب توسط سرور به همان شکلی که هستند بازگردانده می شوند، جایی که صفحات سایت فایل های ثابتی هستند که از قبل با استفاده از زبان های ساده معروف به زبان های فرانت اند مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت ایجاد شده اند.

در این نوع وب سایت ها پردازش محتوایی در سطح سرور وجود ندارد، یعنی صفحات وب به سرعت همان طور که هست و بدون هیچ تغییری در سمت سرور و بدون هیچ گونه تعاملی با پایگاه های داده بازگردانده می شوند.

وب سایت پویا

در یک وب سایت پویا، صفحات وب پس از پردازش توسط سرور بازگردانده می شوند، صفحات در زمان اجرا با توجه به درخواست کاربر با کمک زبان های برنامه نویسی سمت سرور معروف به زبان های بک اند مانند PHP ایجاد و ساخته می شوند. آنها باید با استفاده از زبان هایی مانند SQL با پایگاه های داده تعامل داشته باشند تا اطلاعات درخواستی از آنها را دریافت کرده و در صفحه قرار دهند. در نهایت پس از تشکیل صفحه درخواستی با فرمت HTML به کاربر نمایش داده می شود.

راه های ایجاد وب سایت چیست؟

2

وقتی شخصی تصمیم به ایجاد یک وب سایت می‌گیرد، ممکن است تصمیمات زیادی در مورد آن وب سایت داشته باشد. شاید مهمترین تصمیم این باشد که از کدام روش برای ساخت این وب سایت استفاده کند.

در واقع روش‌های زیادی برای ایجاد یک وب‌سایت وجود دارد که این روش‌ها در سهولت استفاده، امکاناتی که ارائه می‌دهند و همچنین هزینه‌شان متفاوت است. برای کمک به شما در تصمیم گیری مناسب، در اینجا برجسته ترین این روش ها آورده شده است:

1- یک وب سایت اصولی از ابتدا ایجاد کنید.

کد نویسی دستی

3

ایجاد یک وب سایت از ابتدا (Code From Scratch) می تواند گزینه اول شما برای ایجاد یک وب سایت باشد. این روش به مهارت های برنامه نویسی و دانش اولیه زبان های برنامه نویسی وب نیاز دارد، خواه مربوط به فرانت اند یا بک اند باشد.

در این روش شما باید زبان HTML را یاد بگیرید تا عناصر اصلی صفحات وب سایت خود را ایجاد کنید، CSS را یاد بگیرید تا آن عناصر را متناسب با نام تجاری خود استایل دهی کنید، و جاوا اسکریپت را یاد بگیرید تا عملکردهای پیشرفته را به سایت خود اضافه کنید. همچنین باید یکی از زبان های بک اند مانند PHP، جاوا، سی شارپ و غیره را یاد بگیرید.

همچنین باید یاد بگیرید که چگونه پایگاه داده های مناسب برای سایت خود ایجاد کنید و چگونه آنها را به زبان های سفارشی مانند SQL پرس و جو کنید تا داده ها را از آنها دریافت کنید و در صفحات وب نمایش دهید. و اگر می خواهید هر تغییری در سایت خود ایجاد کنید، هر چقدر هم ساده باشد، باید کد فایل های سایت را مستقیماً تغییر دهید.

روش برنامه نویسی وب سایت با برنامه نویسی خاص و سفارشی سازی آن از ابتدا با توجه به نیاز شما ممکن است ایده آل باشد، مخصوصا برای سایت هایی که نیاز به طراحی و نیازهای سفارشی دارند، اما همانطور که می بینید کار آسانی نیست و زمان و تلاش می خواهد تا آن را یاد بگیرید و سایت خود را از طریق آن بسازید.

البته می‌توانید یک توسعه‌دهنده وب استخدام کنید تا با توجه به نیازهای خاص شما، سایتتان را از ابتدا برنامه‌نویسی و طراحی کند، اما هزینه توسعه یک سایت از ابتدا نسبت به سایر گزینه‌ها گران‌تر است.

اگر مهارت کدنویسی ندارید و زمان کافی برای یادگیری ساخت، اصلاح و نگهداری سایت از ابتدا ندارید و نمی خواهید یک توسعه دهنده وب سایت استخدام کنید و هزینه های زیادی برای توسعه و نگهداری سایت بپردازید، می توانید به گزینه های موجود دیگری نگاه کنید که به شما امکان می دهد یک وب سایت را راحت تر و با هزینه کمتری نسبت به برنامه نویسی خصوصی بسازید.

۲- با استفاده از سیستم مدیریت محتوا یک وب سایت ایجاد کنید

4

سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) نرم‌افزارهایی هستند که به شما امکان می‌دهند وب‌سایت‌هایی را بدون نیاز به کدنویسی، از ابتدا ایجاد و مدیریت کنید.

سیستم‌های مدیریت محتوا به مبتدیان این امکان را می‌دهند که به راحتی یک وب‌سایت ایجاد کنند، محتوا را به آن اضافه کنند، آن را مدیریت کنند، آن را تغییر دهند و آن را منتشر کنند، همه اینها در رابط‌هایی با کاربری آسان و بدون یک خط کدنویسی انجام می شوند.

همچنین سیستم های مدیریت محتوا به شما این امکان را می دهند که ظاهر سایت خود را سفارشی سازی کنید و عملکردهایی را که می توان در سایت انجام داد از طریق قالب ها و پلاگین های نرم افزاری یا واحدهای نرم افزاری آماده ای که می توانید مستقیماً بدون نیاز به برنامه ریزی خودتان در سایت خود استفاده کنید، گسترش دهید.

برخی از سیستم های مدیریت محتوا متن باز(Open Source) هستند و به همین دلیل در این سیستم ها می توانید به تمام کدهای خود سیستم یا برای افزونه ها و قالب های خارجی دسترسی داشته باشید و آن ها را بر اساس نیاز خود تغییر دهید.

امروزه صدها سیستم مدیریت محتوا در دسترس هستند، اما توصیه می کنیم از سیستم های ایمن و منبع باز استفاده کنید. شاید شاخص ترین آنها وردپرس باشد که یکی از معروف ترین سیستم مدیریت محتوای متن باز در جهان است که برای اولین بار در سال 2003 راه اندازی شد و امروزه بیش از یک سوم سایت های اینترنتی جهان توسط این CMS ایجاد شده اند.

سیستم مدیریت محتوای فوق با زبان PHP برای مدیریت محتوای وب نوشته شده است و از سیستم های مدیریت پایگاه داده MySQL / MariaDB برای ذخیره و مدیریت محتوا استفاده می کند. لازم به ذکر است که سیستم های مدیریت محتوا دیگری نیز به زبان های مختلف مانند Asp.Net، پایتون، جاوا یا جاوا اسکریپت نوشته شده اند و نحوه راه اندازی سیستم و برخورد با محتوا با توجه به زبان مورد استفاده متفاوت است.

به طور مثال ناپ کامرس یکی از قدرتمندترین سیستم های فروشگاه ساز در جهان محسوب می شود که با زبان برنامه نویسی Asp.Net نوشته شده است.

به طور مثال شرکت ناپ شاپ که یکی از وب سایت های مطرح در کشور ایران برای ساخت سایت فروشگاهی می باشد؛ با استفاده از سیستم فروشگاه ساز ناپ کامرس ساخته شده است. شاید دلیل انتخاب آن این است که این سیستم منبع باز و رایگان می باشد که امکان ایجاد یک وب سایت را به راحتی فراهم می کند، علاوه بر آن انعطاف پذیر و قابل تنظیم است و همچنین شامل هزاران قالب و افزونه است که کار سایت را گسترش می دهد و پشتیبانی فنی متمایز دارد. و به‌روزرسانی‌های دوره‌ای را برای بهبود عملکرد و رفع حفره‌های امنیتی در آن دریافت می‌کند و بیشتر از همه با نیازهای سایت مطابقت دارد.

بنابراین می توان این گونه بیان کرد که سیستم های مدیریت محتوا شاهد محبوبیت فزاینده ای هستند، زیرا امروزه میلیون ها وب سایت در اینترنت وجود دارند که با یکی از سیستم های مدیریت محتوا ایجاد شده اند. و دلیل آن این است که این سیستم ها شما را قادر می سازند تا وب سایت های حرفه ای را به راحتی، سریع و با هزینه های قابل قبولی ایجاد کنید و نیازی به داشتن دانش فنی نداشته باشید، اگرچه دانش فنی در زبان های برنامه نویسی وب کمکی به سفارشی سازی پیشرفته سایت در خود سیستم مدیریت محتوا است.

اگر یک سیستم مدیریت محتوا متناسب با نیاز شما است و می توانید آن را مطابق با نیازهای وب سایت خود سفارشی سازی کنید، ترجیحاً برای صرفه جویی در وقت و تلاش می توانید از آن استفاده کنید، در غیر این صورت می توانید به گزینه قبلی اعتماد کرده و سایت خود را از ابتدا کدنویسی کنید.

نتیجه گیری روش های طراحی سایت

نتیجه گیری

آنلاین بودن و داشتن یک وب سایت برای هر کسب و کار کوچک و بزرگ و حتی برای عموم مردم  تبدیل به یک امر ضروری شده است. اگر قصد ایجاد یک وب سایت را دارید، امیدواریم این مقاله به سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشد و تمامی گزینه های ممکن را به شما نشان داده باشد.

همانطور که مشاهده کردید، هیچ پاسخ ثابت و یکپارچه ای برای این سوال وجود ندارد زیرا روش ها و ابزارهای مختلفی برای ایجاد یک وب سایت وجود دارد. اما مهمترین مرحله ای که باید انجام دهید این است که شیوه یا روشی را که برای ایجاد سایتی که به بهترین وجه با نیازها و بودجه شما مطابقت دارد انتخاب کنید و سپس با مراحل عملی برای ساخت سایت شروع کنید.

منبع: وبسایت https://nopshop.ir

 

برچسب ها : طراحی-سایت,وب_سایت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها