چرا به استخر ها کلر اضافه می کنند؟

کد خبر: 1163341
چرا به استخر ها کلر اضافه می کنند؟

 

 

در این مقاله شما را با کاربردهای مهم و اساسی کلر در ساخت استخر و نگهداری استخر آشنا شویم و با روش آن آشنا می شویم. پس با ما همراه باشید یکی از عناصر شیمیایی گروه هالوژن جدول مندلیف «کلر» نام دارد. کلر را می توان یکی از عناصر واکنش پذیر این زمین دانست. واکنش این هالوژن به این صورت است که اگر یک سلول زنده را در نزدیکی آن قرار دهیم، به دلیل خواص کلر، سلول زنده دچار اختلال می شود و این اختلال در نهایت می تواند منجر به مرگ سلول شود. کلر معمولاً به صورت گاز یا هیپوکلریت کلسیم به آب اضافه می شود.

برای حفظ سلامت آب و تمیز کردن و شفاف سازی آب استخر به آب استخر کلر اضافه می کنند که به آن «کلر درمانی استخر» می گویند. کلرزنی یکی از قدیمی ترین و رایج ترین روش های ضدعفونی و تصفیه آب است. یکی از دلایل اصلی استفاده از کلر این است که پس از افزودن کلر به آب، مدت زیادی در آب باقی می ماند و به راحتی می تواند آلودگی های ثانویه ناشی از آب را از بین برده و پاک کند. به طور کلی وجود کلر کافی در آب برای فیلتر کردن آب حوض ضروری است.

 

کلر موجود در استخرها می تواند از رشد و ظهور انگل ها و باکتری ها جلوگیری کرده و از شناگران در برابر مشکلات پوستی محافظت کند. بدون شک اگر کلر به عنوان ضدعفونی کننده به آب استخر اضافه نمی شد، به زودی شاهد رشد جلبک های سیاه و سبز در آب، دیواره ها و حتی کف استخر بودیم.

 

کلر برای استخرهای شنا

5

کلر ضد عفونی کننده استخر، همان عنصر کلر است که به صورت قرص کلر، پودرهایی مانند پودر کلر سلوکس و یا به صورت مایع به آب استخر اضافه می شود. این مواد در واقع ترکیبات کلری هستند که به صورت هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت کلسیم، گاز کلر یا دی کلرو ایزوسیانورات به آب استخر اضافه می شوند.

 

این مواد با حل شدن در آب استخر اسید هیپوکلرو آزاد می کنند. این ماده خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و باعث می شود میکروارگانیسم های موجود در آب به راحتی از بین بروند. اما همانطور که می دانید گاز کلر بسیار سمی است و استنشاق آن برای انسان خطرناک است. بنابراین نحوه استفاده و میزان کلر موجود در ضدعفونی کننده استخر باید همیشه کنترل شده و در حد مطلوب نگهداری شود.

فرآیند کلرزنی

6

فرآیند افزودن کلر به آب استخر را فرآیند کلرزنی استخر می گویند. این فرآیند یکی از مهم ترین و اساسی ترین روش های ضد عفونی آب و حذف میکروارگانیسم های بیماری زا از آن است. با این حال باید بدانید که استفاده از این روش ضدعفونی مشکلاتی دارد.

 

به عنوان مثال، برخی از میکروارگانیسم ها در برابر کلر مقاوم هستند. از آن جمله می توان به Cryptosporidium parvum و Giardia lambia اشاره کرد.

 

همچنین واکنش کلر ضدعفونی کننده استخر باعث تشکیل محصولات جانبی ضدعفونی یا DBP می شود که در برخی موارد می تواند بسیار خطرناک باشد. در استخرهای سرپوشیده که تهویه مناسبی ندارند، این مواد از طریق کلر منجر به مشکلات تنفسی می شوند.

 

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی کلر استخر در سال های اخیر، بیش از 100 نوع از این محصولات جانبی ضد عفونی در نمونه آب استخر مشاهده شده است.

 

شکل گیری و توزیع هر یک از این محصولات جانبی ضد عفونی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به منبع آب، غلظت یون برم، دوز کلر، دما، کلر آزاد باقیمانده یا FRC، کل کربن آلی یا TOC، PH و نیتروژن کل یا TN اشاره کرد.

 

مهمترین عامل در DBP کلر باقیمانده آزاد یا FRC است. مقدار توصیه شده FRC برای ایمن نگه داشتن شناگران در استخرهای سرپوشیده بین 0.8 تا 2 میلی گرم در لیتر و برای استخرهای روباز بین 0.8 تا 3 میلی گرم در لیتر است.

 

عوامل مهم برای میزان کلر در استخر

 

در این میان وجود عوامل خاصی می تواند بر میزان کلر موجود در استخر تاثیر بگذارد. آنها به شرح زیر تعریف می شوند:

 

افزایش PH آب استخر قدرت ضدعفونی کنندگی را کاهش می دهد. به همین دلیل کنترل PH آب استخر در محدوده کمتر از 7.6 می تواند اثربخشی خود را حفظ کند.

 

در صورت استفاده از تثبیت کننده ها در آب استخر، دوز کلر در استخر باید افزایش یابد.

 

برای بهبود ایمنی استخر، استخرها باید مجهز به سیستم فیلتراسیون برای تولید آب تمیز باشند. لازم به ذکر است که در صورت فیلتر شدن آب، فرآیند گندزدایی برای آن آسان شده و محصولات جانبی کمتری منتشر می شود.

 

نحوه کلرزنی آب استخر

 

برای ضد عفونی کردن آب استخر، کلر استخر را به صورت قرص، گرانول، مایع یا پودر به آب اضافه می کنند. بسته به نوع کلر مورد استفاده، فرآیند کلرزنی به روش های مختلفی انجام می شود. به عنوان مثال، فرم پودری باید به صورت دستی به آب اضافه شود. بنابراین استفاده از کلر استخر به صورت پودر کاری بسیار زمان بر است.

 

اما معمولا استفاده از قرص های کلر استخر آسان تر است. برای استفاده از این قرص از سبد قرص کلر موجود در استخر کمک گرفته می شود. این سبد روی آب استخر شناور می ماند. البته استفاده از این روش توصیه نمی شود. بهترین راه برای استفاده از قرص کلر استخر این است که قرص ها را در سبدی در ورودی استخر قرار دهید.

 

همچنین استفاده از کلریناتورهای اتوماتیک سریعترین و بهترین راه برای ضدعفونی آب استخر می باشد. البته لازم به ذکر است که این روش نسبت به روش های دیگر هزینه بیشتری دارد.

 

بوی کلر در استخر

 

به طور کلی اگر استخر به درستی کلر شود، میزان کلر آن زیاد نخواهد بود و نباید بوی کلر در هوا احساس شود. اما این مشکل برای استخرها اجتناب ناپذیر است. زیرا با وجود رعایت مقدار مناسب کلر برای آب استخر، بوی کلر به دلیل وجود ترکیبات کلروآمینی احساس خواهد شد. هنگامی که کلر با ترکیبات آمینی که از طریق بزاق و عرق در آب آزاد می شوند ترکیب می شود، کلرامین ها تشکیل می شوند. بو در استخرها ناشی از این ماده است.

 

البته استفاده از شوک کلر یا سوپر کلر تنها روشی است که پیوند بین این دو ماده را قطع می کند و طبیعتا بوی کلر بسیار کمتر می شود.

حد مصرف

 

با توجه به عواملی که در بالا ذکر کردیم، میزان کلر مصرفی برای ضدعفونی استخر متفاوت خواهد بود. بنابراین مقدار دقیق کلر استخر باید پس از بررسی نتایج آزمایش آب و پس از مشورت با متخصص محاسبه شود. به طور کلی میزان مجاز کلر در استخر بین 1 تا 3 پی پی ام است. این مقدار باید به صورت هفتگی با استفاده از کیت های مخصوص اندازه گیری شود.

 

خرید کلر از سایت آبی دریا

اگر به دنبال خرید کلر و شفاف کننده استخر با کیفیت و قیمت مناسب هستید، آبی دریا می تواند مرجع مناسبی برای شما باشد. آبی دریا کیفیت تمامی مواد شیمیایی ارائه شده را تضمین می کند و شما می توانید با خیالی آسوده مواد شیمیایی مورد نظر خود را از این فروشگاه خریداری کنید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها