چرا گیاه سانسوریا خم می‌شود؟ علت افتادگی برگ سانسوریا چیست؟

کد خبر: 1165889
چرا گیاه سانسوریا خم می‌شود؟ علت افتادگی برگ سانسوریا چیست؟

 

گیاه سانسوریا (گیاه ماری یا گیاه زبان مادر شوهر) یکی از گیاهان آپارتمانی جذابی است که امروزه در اکثر خانه وجود دارد. علت این امر نیز فواید و خواص بسیار (snake plant benefits)  این گیاه جذاب و زیبا باشد. این گیاه نیز همانند سایر گیاهان آپارتمانی بیماری ها و آفات خاص خودش را دارد که یکی از آن‌ها خم شدن و یا افتادگی برگ سانسوریا است.

برگ‌های گیاه زبان مادر شوهر ممکن است به دلایل مختلف خم شوند، آویزان شوند یا بریزند. شما باید عوامل مؤثر بر کج شدن برگ سانسوریا را درک کنید تا بتوانید قبل از اینکه خیلی دیر شود به آن‌ها بپردازید. از جمله مواردی که می‌توانند باعث افتادگی برگ سانسوریا شوند می‌توان به سایز گلدان و آبیاری نامناسب، سرمازدگی، نور کم،  آفات و بیماری ها اشاره نمود.  

چرا برگ سانسوریا کج می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد عوامل مختلفی می‌تواند باعث خم شدن و افتادگی برگ‌های سانسوریا شوند. در این ادامه ما به برخی از مهم‌تری عوامل تأثیرگذار بر کج شدن برگ سانسوریا  می‌پردازیم.  

علت اول خم شدن سانسوریا : آبیاری بیش از و پوسیدگی ریشه

آبیاری بیش از هم می‌تواند یک از علت‌های خم شدن و افتادگی برگ سانسوریا باشد. این گیاه به خشکی مقاوم است و نیازی به آبیاری زیادی ندارند. اما، از سوی دیگر، این ساکولنت مقاوم، در اثر آبیاری بیش از حد از آب می‌میرد. در صورت مرطوب شدن بیش از حد خاک، ریشه گیاه آسیب می‌بیند و همین امر مانع جذب مواد مغذی و آب شود. به همین دلیل گیاه ماری پژمرده شده و برگ‌های آن خم می‌شود. این امر منجر به پژمردگی و در نهایت ریزش برگ‌ها می‌شود.

علائم زیر می‌توانند نشان‌دهنده آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه در گیاه زبان ماد شوره باشد :

  • برگ های گیاه سانسوریا زرد می‌شوند
  • برگ ها پژمرده و قهوه‌ای می‌شوند.
  • ریشه ها خیس و قهوه‌ای می‌شوند.
  • کپک در خاک رشد می‌کند.

یکی از نکات مهم برای سالم نگه‌داشتن گیاهان آپارتمانی استفاده از خاک مناسب است. خاک مناسب یکی از عوامل تعیین‌کننده در میزان جذب و حفظ رطوبت گیاهان است. با توجه به آنکه  ریشه گیاه زبان مادر شوهر نباید مدت طولانی در معرض رطوبت قرار گیرند، بهتر است برای این گیاهان از خاک هایی با زهکشی مناسب استفاده نمود. در صورت علاقه‌مندی به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع خاک های مناسب گیاهان آپارتمانی، می‌توانید مقاله « best soil for indoor plants »  را در وب‌سایت Floristkid مطالعه نمایید.

18

علت دوم کج شدن برگ سانسوریا : مناسب نبودن سایز گلدان

اگر برگ‌های گیاه سانسوریای شما خم می‌شوند، یکی از  مهمترین علت‌های آن می‌تواند کوچک بودن گلدان گیاه باشد. در این حالت ریشه ها بیش از حد متراکم و شلوغ می‌شوند. اگرچه کوچک بودن گلدان می‌تواند یکی از علت‌های اصلی افتادگی برگ سانسوریا باشد، اما با این وجود لازم است که قبل از تغییر گلدان اطمینان حاصل کنید که مشکل از سایز گلدان است.

اگر علت اصلی سایز گلدان نباشد و شما گیاه سانسوریا را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید، این احتمال وجود دارد که گیاه شما در برابر آبیاری آسیب‌پذیرتر شود. در واقع در یک گلدان بزرگتر احتمال باقی ماندن آب به مدت طولانی در خاک گلدان بیشتر است که این امر می‌تواند موجب پوسیدگی ریشه های گیاه شود ( در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با گلدان های ویژه سانسوریا، مقاله « گلدان مناسب گیاه سانسوریا » را در وب‌سایت مثلث آنلاین مطالعه نمایید).  

حال برای اینکه مطمئن شوید که علت افتادگی برگ سانسوریا از سایز گلدان است می‌توانید موارد زیر را قبل از تعویض گلدان چک کنید. هر کدام از این موارد می‌تواند نشانه لزوم تعویض گلدان باشد:

  •  آب گلدان بعد از آبیاری به سرعت تخلیه می‌شود. این امر می‌تواند به دلیل ازدیاد ریشه و نبود خاک کافی در گلدان باشد.
  • ریشه های گیاه از سوراخ زیر گلدان بیرون بزند.
  • گلدان به راحتی واژگون شود.
  • گیاه پاجوش های زیادی داشته باشد.
  • کناره‌های گلدان برآمده، ترک‌خورده یا ترکیده است.
  • توپ ریشه متراکم و درهم است.

علت سوم افتادگی برگ سانسوریا : نبود نور کافی

زبان مادر شوهر از نور خورشید لذت می‌برد. با این حال، طیف گسترده‌ای از سطوح نور، از نور مستقیم تا سایه کامل را تحمل می‌کند. در صورتی که گیاه ماری بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد ، سوختگی برگ‌ها رخ می‌دهد.

از سوی دیگر، کمبود نور نیز می‌تواند به برگ‌های گیاه سانسوریا آسیب بزند در نتیجه رشد کم شده و برگ‌های گیاه در جهت منبع نور خم می‌شوند. در عین حال، کمبود نور می‌تواند باعث رنگ رفتگی سانسوریا به ویژه گونه‌های ابلق آن شود. 

علت چهارم خم شدن برگ سانسوریا : تنش دمایی، سرما و یا یخبندان

گیاهان زبان مادر شوهر تا حد متوسطی نسبت به گرما مقاوم هستند. آن‌ها در دمای 21 تا 32 درجه سانتی‌گراد رشد می‌کنند. دمای بالاتر باعث تجمع گرما در محیط رشد می‌شود و باعث آسیب ریشه می‌گردد. همچنین این گرمای بالا باعث تسریع از دست رفتن رطوبت از طریق تبخیر و تعرق می‌شود. در نتیجه، برگ‌ها پژمرده، شل و خم می‌شوند.

متأسفانه گیاهان سانسوریا در برابر سرما و یخبندان تحمل کمی دارند. دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد می‌تواند باعث مرگ این گیاه شود. به طور کلی می‌توان گفت که سرما و گرمای بیش از حد می‌تواند باعث خم شدن برگ گیاه ماری شود.

19

علت پنجم افتادگی سانسوریا : آفت و بیماری ها

شپشک‌های آردآلود، کنه‌های عنکبوتی، تریپس، شته‌ها و سایر حشرات رایج می‌توانند گیاهان ماری را آلوده کنند. این آفات اغلب شیره برگ‌ها را می‌خورند یا می‌مکند. اگر آلودگی به اندازه کافی شدید باشد، مایعات و بافت حیاتی برگ گیاه از بین می‌رود و این امر  باعث پژمرده شدن و خمیدگی برگ سانسوریا می‌شود. علاوه بر این،  این آفات می‌توانند گیاه زبان مادر شوهر را ضعیف کرده و آن را مستعد بیماری نماید.

در صورت مشاهده آفات بر روی گیاه خود از سموم مجاز و ارگانیک برای از بین بردن آن‌ها استفاده نمایید تا از پژمردگی و خمیدگی گیاه سانسوریا جلوگیری شود.

چگونه گیاه برگ گیاه سانسوریا خم شده را درمان کنیم؟

به صورت تجربی می‌توان گفت که معمولاً برگ‌های بیرونی سانسوریا تمایل به خم شدن یا افتادن  بیشتری دارند و برگ های میانی به صورت عمودی باقی می مانند. در نتیجه، اگر برگ‌های خم شده گیاه شما کم هستند و فکر می‌کنید که به سلامت گیاه شما آسیب نمی‌رسد، می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

اما اگر تعداد آن‌ها بیشتر است می‌توانید از چوب و یا لوازم نگه‌دارنده برای صاف نگه‌داشتن برگ‌های خمیده استفاده نمایید. همچنین می‌توانید آن‌ها را با یک ریسمان به ساقه وسطی متصل کنید تا صاف بایستند.

 

منبع: gardenforindoor.com

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها