اعمال استانداردهای دوگانه در موضوع حقوق بشر توسط اروپایی‌ها

کد خبر: 1236798

اروپایی‌ها در نگاه کلان‌تر با استانداردهای دوگانه در موضوع حقوق بشر و دموکراسی رفتار دارند و سعی دارند چارچوب‌های لیبرال دموکراسی خصوصاً در زمینه اقتصادی را رعایت کنند.

اعمال استانداردهای دوگانه در موضوع حقوق بشر توسط اروپایی‌ها

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا پیرامون تحولات فرانسه با بیان اینکه ریشه تحولات دو هفته فرانسه فراتر از سیاست‌های دولت مکرون است گفت: در چهره‌ای از فرانسه بر اساس دموکراسی، اعتراضات و اعتصابات به رسمیت شناخته می‌شود.

وی افزود: در چهره دیگری از فرانسه که کمتر دیده می‌شود به تاریخ استعماری فرانسه باز می‌گردد.

کارشناس مسائل اروپا اظهار کرد: در همان سال‌های فرانسه با شعار برابری و برادری شاهد استعمار میلیون‌ها نفر آفریقایی و آسیایی بودیم و جنایاتی که سربازان فرانسوی در الجزایر کردند داعش انجام نداده است.

وی با اشاره به اینکه در دوره سارکوزی از استعمار مردم آفریقا به‌عنوان دوره افتخار یاد می‌شود افزود: پس از استقلال مستعمره‌های فرانسه به‌عنوان نیروی کار افرادی عازم فرانسه شدند.

مکی ادامه داد: این نیروی کار ارزان نقش مهمی در توسعه چند دهه فرانسه داشته است؛ ولی سبک زندگی مهاجرین و نوع مواجهه فرانسوی‌ها با مهاجرین باعث به حاشیه رفتن مهاجرین آفریقایی شد.

وی افزود: فرانسه دارای پرشمارترین کشور دارای مهاجر است و وقتی مهاجرین وارد فرانسه شدند در حومه شهرهای بزرگی مانند مارسی، لیون و پاریس طبقه‌ای به‌عنوان مهاجران شکل گرفت.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: به همان اندازه حضور در حاشیه مورد تبعیض و آسیب‌های نژادپرستی قرار می‌گرفتند و همچنان رگه‌های تبعیض نژادی در ساختار اقتصادی و اجتماعی فرانسه وجود دارد.

وی افزود: مهاجرین به‌عنوان شهروند درجه دوم هستند و از موهبت‌های برابری و برادری که شعار داده شد برخوردار نیستند.

مکی خاطرنشان کرد: در مسئولیت‌ها و ساختارهای سیاسی و امنیتی فرانسه آفریقایی‌تبار و مهاجرین دیده می‌شوند؛ اما این نشانه پایان تبعیض با اکثریت مهاجرین در این کشورها نیست؛ لذا خشونت و نارضایتی در شهرهای بزرگ را شاهد هستیم.

وی افزود: بخش عمده‌ای از خشم و نارضایتی که در فرانسه بروز داشته است ناشی از خشونت پلیس فرانسه با مهاجرین است و در دو سال گذشته حدود ۱۳ جوان مهاجر توسط پلیس فرانسه کشته شده است.

کارشناس مسائل اروپا بیان کرد: در ظاهر قوانین مدنی و ضدتروریستی فرانسه مشکلی ندارد؛ ولی مشکل اینجا است پلیس فرانسه این قانون را با تبعیض‌های زیاد اجرایی می‌کند و هر جوان مهاجر که اغلب مسلمان هستند متهم محسوب می‌شوند و باید خودشان را تبرئه کنند.

وی افزود: همین چالش مهاجرین و مهاجر تبارهای فرانسه به شکاف اجتماعی در جامعه فرانسه منجر شده است به همین دلیل نباید شاهد باشیم وعده‌های کنترل بحران محقق شود.

مکی گفت: نوع مواجهه کشورها با پدیده مهاجرت می‌کنند متفاوت است و در اتحادیه اروپا تبدیل به مسئله‌ای برای همه شده است و فرانسه ازاین‌جهت مهم شده است که بیشترین چالش را با مهاجرین دارد.

وی با اشاره به اینکه ترکیه، یونان و ایتالیا به دلیل اینکه دروازه ورود مهاجرین به اروپا هستند افزود: موج مهاجرت در سال ۲۰۱۵ به سمت اروپا سیاست مهاجرتی اروپایی‌ها را فروپاشید؛ هر مهاجری که وارد کشور اروپایی می‌شود در این کشور باید ثبت شود؛ اما وقتی موج مهاجرت در منطقه سوریه و عراق به اروپا راه افتاد ایتالیا و یونان با ظرفیت محدود انتقاد جدی به اعضای اتحادیه اروپا داشتند.

کارشناس مسائل اروپا اظهار کرد: چگونگی کنترل مهاجرین به عنصر اصلی در سیاست خارجی تبدیل شده است؛ در دوره گذشته آلمان مذاکراتی با ترکیه صورت گرفت و قرار شد ترکیه در اردوگاه‌های خودش بتواند کنترل‌های مرزی را تشدید کند و ترکیه از این سیاست به‌عنوان ابزار در برابر غرب استفاده کرده است.

وی افزود: با این اهداف مذاکراتی میان کشورهای اروپایی با کشورهای جنوب اروپا و شمال آفریقا انجام شد تا در برابر مهاجرت به سمت اروپا ایستادگی شود؛ ولی این سیاست شکست خورد.

مکی ادامه داد: اروپایی‌ها در نگاه کلان‌تر با استانداردهای دوگانه در موضوع حقوق بشر و دموکراسی رفتار دارند و سعی دارند چارچوب‌های لیبرال دموکراسی خصوصاً در زمینه اقتصادی را رعایت کنند.

وی افزود: در عرصه خارجی تنها چیزی که برایشان مهم است منافع خواهد بود و اگر حقوق بشر و ابزارهای سیاسی کمک‌کننده منافع آنها باشد همراه این سیاست‌ها هستند در غیر این صورت نادیده گرفته می‌شود؛ نوع رفتار غربی در مورد تحولات یمن طی ده سال گذشته مثال این موضوع است.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: اروپایی‌ها تلاش دارند شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنند، اعلام کردند افرادی که در راستای آشوب و ناآرامی از فضای مجازی استفاده کنند رصد می‌شوند.

وی افزود: در سال ۲۰۰۵ سه هفته زمان برد که ناآرامی‌ها به تمام نقاط فرانسه کشیده شود؛ اما در تحولات اخیر فرانسه به مدت یک هفته میزان آسیب و ناآرامی‌ها به‌واسطه فضای مجازی بسیار بالاتر بود که این جوانان ناراضی را به هم پیوند داده بود.

مکی بیان کرد: جریان راست افراطی علی‌رغم جریان چپ فرانسه روی موج ناآرامی‌ها سوار شده است و خواستار سرکوب علیه مهاجرین شده است و این شکاف اجتماعی فرانسه را تشدید می‌کند.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها