هرآنچه لازم است از دستگاه برش لیزری فلزات بدانید.

کد خبر: 1117109

برای بسیاری از مردم نام لیزر یادآور قلم ‌های کوچکی است که پرتویی از آن خارج می‌ شود که میتوان با آن سرگرم شد.

laser_fiber_novin_talk_laser

 اما درحقیقت تکنولوژی لیزر کاربرد وسیعی در دستگاه‌ لیزر صنعتی دارد. این دستگاه ‌ها ابزار های مفیدی هستند که در مقیاس صنعتی برای برش و در مواردی جوش قطعات بزرگ و کوچک استفاده می‌شوند. دستگاه های لیزر در چندین صنعت از جمله صنایع خودروسازی، صنایع برق و فلزات اولیه، صنعت هوا فضا و به‌ طورخلاصه هر صنعتی که نیاز به پرداخت فلزات و غیر فلزات دارد بکار برده می‌شود.

۳ ویژگی اصلی پرتوی دستگاه های لیزر که سبب وجه تمایز و کارکرد مفید می شود آنست که تک ‌رنگ، همدوس و هم‌ جهت هستند. این ویژگی ها سبب شده است که این دستگاه ها امکان برخی از کاربر دهای خاص را فراهم آورند.

انواع دستگاه لیزر صنعتی

دستگاه ‌های لیزر صنعتی کارکرد های متفاوتی را عرضه می‌کنند. این ماشین آلات صنعتی جوشکاری صنعتی و حکاکی بر روی انواع متریال و از همه مهم‌ تر امکان برش لیزری فلزات و غیر فلزات را فراهم می‌آورد.

برش لیزری بر روی انواع متریال با هدف تولید است که عمدتاً برای برش و حکاکی مواد مسطح انجام می‌شود. برش‌های لیزری با استفاده از دستگاه برش لیزری فلزات و غیر فلزات به گونه ‌ای نازک یا متمرکز جهت سوراخ کردن و برش الگو های مشخصی که توسط طراحان برنامه ‌ریزی ‌شده است بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد.

انواع دستگاه برش لیزری

دستگاه لیزر فلزات نام دستگاهی است که توان خروجی لیزر در آن بسیار بالاست، به‌ گونه ‌ای که قدرت کافی برای برش انواع فلزات زیر را دارد:

 استیل، فولاد، آلومینیوم، برنج، مس، ورق‌های گالوانیزه، آهن و ده ها نوع فلز دیگر.

برش لیزری فلزات به دلیل قدرت، دقت، برش تمیز و ظریف و تولید سریع ‌تر در مقایسه با روش سنتی برش فلز در بخش وسیعی از صنایع کارکرد دارد و محبوبیت آن روز به‌ روز در حال افزایش است.

کاربرد و مزایای دستگاه برش لیزر فلزات

برش فلز توسط دستگاه لیزر مزایای زیادی دارد که برخی از آن‌ها به ‌شرح زیر است:

  • حرارت و ورودی کم روی فلز
  • تغییر شکل ناچیز روی لبه‌ ها
  • سرعت بالای برش با کیفیت عالی
  • قابل اعمال روی انواع فلزات
  • مقرون ‌به ‌صرفه، دقیق
  • افزایش بازده تولید
  • نیروی کار کمتر
  • هزینه نگهداری پایین

به طور کلی میتوان گفت دستگاه برش لیزر فلزات ماشین ‌های نمونه ‌سازی سریعی هستند و بدون این‌ که به‌ مرور دچار افت کیفیت شوند می ‌توانند نمونه ‌های ارزان، تولید کنند.

انواع دستگاه لیزر فلزات

تفاوت بین انواع دستگاه برش لیزری در فلزات به نوع لیزر به‌ کار رفته در آن وابسته‌ است. عموماً با سه نوع لیزر زیر می‌توان برش فلز انجام داد.

لیزر های CO2، لیزر نئودیمیم و لیزر فایبر.

اگرچه دستگاه های لیزر ساختار یکسانی دارند و این نوع لیزر به ‌کار رفته در آن است که سبب تفاوت آن ‌ها می شود، اما باید در نظر داشت که هر نوع لیزر دارای محدوده قدرت خاصی است که می‌ توان از هر کدام برای برش یک متریال خاص با ضخامتی معین استفاده کرد.

  • لیزرهای :CO2

از مخلوط گاز های الکتریکی تولید می‌ شود و جزء رایج ‌ترین دستگاه‌ های برش لیزر است. نسبتاً ارزان و کار آمد بوده و طیف وسیعی از مواد را برش می ‌دهند. این نوع از لیزر جهت مواد غیر فلزی گزینه مناسب‌ تری هستند.

  • لیزر های نئودیمیم:

این لیزر با طول ‌موج بسیار کمتر نسبت ‌به CO2 شدت بالاتری دارد، بنابراین می‌ توان گفت برای متریال ضخیم‌ تر و سخت ‌تر بسیار خوب عمل می ‌کنند. به دلیل قدرت بالای آن، قطعات دستگاه زودتر از سایر ماشین ‌ها فرسوده می ‌شوند و نیاز به تعویض دارند. مواد مناسب آن فلزات، پلاستیک و برخی از سرامیک ‌ها است.

  • لیزر فایبر:

و البته نسل نوین دستگاه ‌های لیزری فلز با نام فایبر مجموعه ‌ای از انواع کارکرد را در اختیار می‌گذارد. تعدادی از مزایای تکنولوژی لیزر فایبر عبارتند از:

  • منبع لیزر در این دستگاه پایدار و غیر متحرک است همین امر سبب می ‌شود سال ‌ها بدون نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد دوام بیاورد.
  • طول موج‌ های به ‌کار رفته در آن قابل تنظیم و کوچک است به ‌گونه ‌ای که ضخامت برش نسبت ‌به CO2 کوچک ‌تر است، به‌ همین میزان توان و چگالی انرژی لیزر در آن بسیار زیاد است به ‌گونه‌ ای که می‌تواند برش عمقی مناسب ‌تر و نازک‌ تری داشته باشد.
  • فلزات ضخیم‌ تر را با سرعت بیشتری برش می‌دهد.
  • هزینه تعمیر و نگهداری در آن‌ ها بسیار کم است و امکان فرسودگی و خرابی نیز در آن ناچیز است.
  • برای واحد های تولیدی و صنعتی بسیار مناسب است.

ساختار دستگاه لیزر فلزات

 لیزر از یک تیوب دستگاه که  عمل تشکیل و تشدید لیزر را انجام می‌دهد سرچشمه می‌گیرد .پرتو های نور پس ‌از هم‌ جهت شدن در سیستمی از آینه‌ ها در دستگاه به هد ماشین رسیده و از طریق یک عدسی متمرکز، به دسته ‌ای نازک از پرتو های پر توان با چگالی بالای انرژی، محدود می‌شود. این پرتو به سمت مواد پرتاب شده وعمل برش را شکل می دهد. هد دستگاه در یک ناحیه مستطیلی که میز کار نام دارد با حرکت در جهت  XYالگوی برش را اجرا می‌کند.

دستگاه برش لیزری غیر فلزات

دستگاه لیزر غیر فلزات نام دستگاه‌ هایی است که توان انجام برش و حکاکی بر روی انواع متریال غیر فلزی از جمله: پارچه، چرم، پلاستیک، اکریلیک، کاغذ، مقوا و نمد، چوب، سنگ، پلکسی و ... را دارد. اساس تکنولوژی به ‌کار رفته در آن براساس لیزر CO2 است. دستگاه برش لیزری CO2 در حال‌ حاضر مزیت بزرگی در برش مواد غیرفلزی دارد و کاربرد گسترده آن در اکثر صنایع سبب محبوبیت آن شده‌ است. توان لیزر در آن پایدار است و نرخ تبدیل انرژی آن %۲۵ گزارش شده‌ است در کل می‌توان این دستگاه را جزء دستگاه لیزر با توان خروجی بالا در نظر گرفت.

مزایای دستگاه لیزر غیر فلزات

 ویژگی ‌های اصلی دستگاه لیزر غیر فلزات مصرف برق پایین پرتو لیزر با کیفیت خوب و توان لیزر بالا است.

نقطه کانونی دقیق‌، درز برش بسیار صاف، راندمان تولید بالا، کیفیت برش در کنار افزایش سرعت تولید تنها گوشه ای از خصوصیات بارز آن است. این دستگاه لیزر گزینه ‌ای مقرون‌ به‌ صرفه است. کار با آن به دلیل اینکه نیازی به تنظیم مسیر نور ندارید بسیار آسان است و هزینه نگهداری و هزینه جاری بسیار پایینی دارد.

 به‌طورکلی کاربرد های برش لیزری در صنعت در طی سال‌ های اخیر به دلیل مزایای بی ‌شمار این فناوری به‌طور پیوسته افزایش ‌یافته است.

 کاملاً کارآمد و مقرون ‌به‌صرفه است امکان برش بیشتر مواد ازجمله فلزات، چوب، چرم پلاستیک، کاغذ و بسیاری موارد دیگر را دارد.

اما مزایای کلی این ماشین آلات صنعتی بهره‌ وری بالا، سرعت برش و عمق نفوذ در هر دستگاه‌ برش لیزری هستند.

سرعت حداقل ۱۰ متر در دقیقه عدد بسیار خوبی برای واحد های تولیدی است، در حالی‌ که در روش سنتی سرعت برش بین ۴/۱ متر و حداکثر تا ۲ متر در دقیقه است. از آنجایی‌که برش لیزری یک فرآیند غیر تماسی است هزینه‌ های ثابت کمتری دارد.

خروجی حرارت کم، انتشار گرما در ماده کم است، به‌ گونه‌ ای که مناطق مجاور به دلیل سرعت عبور لیزر تغییر شکل نداده و آسیب نمی ‌بینند. دقت و ظرافت بالا سبب شده برای ساخت و پردازش  انواع کالا و تجهیزات دقیق پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. لبه‌ های تمیز در قطعه و آمادگی آن برای مراحل بعدی مونتاژ و جوشکاری در فرآیند ساخت، به افزایش روند تولید کمک می‌کند.

دستگاه لیزر صنعتی

عزیزانی که قصد خرید انواع دستگاه لیزر صنعتی اعم از دستگاه برش لیزر فلزات و دستگاه برش لیزر غیر فلزات را دارند اطلاعات گفته ‌شده در مطلب بالا ممکن است نتواند به تمامی سوالاتتان پاسخ دهد. لذا برای گرفتن مشاوره تخصصی در خصوص انواع دستگاه لیزر صنعتی با ما در تماس باشید.

 شرکت نوین تاک لیزر با مجموعه ای کامل از انواع ماشین ‌آلات لیزر صنعتی  به ‌روز و مدرن و با تکیه ‌بر دانش متخصصین خود آماده همکاری با صنعتگران و تولید کنندگان گرامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی این شرکت به آدرس اینترنتی https://ntjet.com/ مراجعه نمایید.

 

 

۳

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها