کد خبر : 27186 / /
/

سهام عدالت | ارزش سهام عدالت | ارزش امروز سهام عدالت

مژده به کسانی که تاحالا سهام عدالت نگرفته اند| جزئیات اختصاص سهام عدالت ۱۰ میلیون تومانی جاماندگان | چه کسانی مشمول این سهام عدالت می شوند؟

16 سال از اعطای سهام عدالت می گذرد؛ سهامی که در سال های اخیر با توجه به رشد قیمت و البته سودی که به دارندگانش داده باعث شده متقاضیان زیادی داشته باشد.

مژده به کسانی که تاحالا سهام عدالت نگرفته اند| جزئیات اختصاص سهام عدالت ۱۰ میلیون تومانی جاماندگان | چه کسانی مشمول این سهام عدالت می شوند؟

مشاور رئیس ‌سازمان بورس در امور سهام عدالت از دو‌برابر شدن سود این سهام خبر داد و گفت: بررسی پرداخت سود سهام عدالت طی دو مرحله در حال انجام است.جاماندگان دریافت سهام عدالت منتظر اعلام خبر رسمی از سوی دولت و مجلس هستند تا بتوانند برگه های سهام عدالت خود را دریافت کنند.برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسیدآخرین اخبار سهام عدالت را با هم در سایت خبر آزاد می خوانیم.

خراسان نوشت: 16 سال از اعطای سهام عدالت می گذرد؛ سهامی که در سال های اخیر با توجه به رشد قیمت و البته سودی که به دارندگانش داده باعث شده متقاضیان زیادی داشته باشد.

طی چند سال اخیر چندین بار وعده داده شده به حدود 20 میلیون نفری که مشمول دریافت سهام می شوند ولی از دریافت آن جامانده اند سهام عدالت داده شود اما هر بار به دلیلی این اتفاق رخ نداده تا این که روز گذشته سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت از تصویب هیئت وزیران برای واگذاری بخشی از سهام دولت در برخی از بانک ها و شرکت های دولتی به افراد فاقد سهام عدالت که تحت پوشش سازمان های حمایتی کمیته امداد، بهزیستی و مجموعه ایثارگران، هستند، خبر داد. طبق این مصوبه به چه تعدادی سهام عدالت داده می شود؟ و چند نفر دیگر در نوبت دریافت سهام عدالت خواهند بود؟ اگر شما از جاماندگان دریافت سهام عدالت در سال 1385 هستید و می خواهید بدانید که چه زمانی سهام عدالت دریافت می کنید، با ما همراه باشید.

از کی بحث جاماندگان سهام عدالت داغ شد؟

با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۹۹ و قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت داغ شد. درحالی که طبق آمار، حدود ۴۹ میلیون و 100 هزار نفر سهام عدالت دریافت کرده اند اما همواره صدای اعتراض عده ای به گوش می‌رسد که چرا با وجود این که جزو دهک های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند؟ دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان این که مشمول جدیدی پذیرفته شود، وجود ندارد. هرچند که مجلس نشینان هر از گاهی دوباره برگه وعده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را رو می‌کردند؛ با این حال و هرچند که سقوط آزاد بازار سرمایه باعث کاهش ارزش واقعی سهام عدالت شد و اکنون نیز امکان فروش این سهام آن طور که باید و شاید وجود ندارد اما سهام عدالت همچنان از ارج و قرب نیفتاده و افراد زیادی خواهان آن هستند و حالا قرار است به بخشی از جاماندگان سهام عدالت داده شود که در ادامه به آن پرداخته ایم.

سهام عدالت

20میلیون جامانده سهام عدالت

طبق گفته های علی اکبر حیدری ،سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، به طور کلی جاماندگان سهام عدالت به دو گروه تقسیم می شوند.

گروه اول، گروهی هستند که در بازه زمانی توزیع سهام عدالت بین سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ مشمول دریافت سهام عدالت بودند و شناسایی شدند اما موفق به ثبت نام نهایی نشدند که با احتساب افرادی که دعوتنامه دریافت نکرده اند، حدود چهار میلیون نفر هستند.

گروه دوم هم افرادی هستند که توسط وزارت کار دولت قبل به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شده و سهام عدالت دریافت نکرده اند. در بین این افراد مشمولان نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی و کارگران فصلی و ساختمانی نیز قرار دارند. تعداد گروه دوم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است.

کدام بخش از جاماندگان سهام عدالت می گیرند؟

بر اساس، مصوبه هیئت وزیران در جلسه چهارشنبه (ششم مهرماه ۱۴۰۱) وزارت اقتصاد مکلف شد از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت مخابرات ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اقدام کند. پس اگر شما تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی هستید و تاکنون از قافله سهامداران عدالت جا مانده اید به زودی صاحب سهام می شوید البته این نکته را فراموش نکنید که به هیچ عنوان لازم نیست به جایی برای ثبت نام مراجعه کنید چون خود سازمان خصوصی سازی، اطلاعات شما را دارد. با این حال بد نیست بدانید طبق گفته های رئیس سازمان خصوصی سازی تعداد جاماندگان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر هستند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم تحت پوشش کمیته امداد هستند.

سهام عدالت

تکلیف بقیه جاماندگان سهام عدالت چیست؟

طبق گفته های رئیس سازمان خصوصی سازی در این مرحله حدود 3 میلیون و 338 هزار نفر سهام عدالت دریافت می کنند در حالی که حدود 16 میلیون و 700 هزار نفر دیگر از دریافت سهام عدالت جامانده اند. درباره این افراد هم رئیس سازمان خصوصی سازی گفته: «مطابق تبصره ۳ ماده ۳۴ اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ باید با همکاری وزارت رفاه و طبق سازو کاری که پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط بر اساس دهک بندی شناسایی شوند؛ بنابراین، مرحله بعد دو دهک ابتدایی هستند که باید تا پایان سال سهام عدالت به آن‌ها تخصیص پیدا کند. این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد که ممکن است تا چند ماه آینده زمان ببرد.» پس همچنان آن دسته از افراد جامانده ای که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند باید منتظر دریافت سهام بمانند.

ارزش سهام عدالت جاماندگان

بر اساس مصوبه روز گذشته هیئت وزیران، مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولان معادل حداکثر 10 میلیون تومان با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است. افراد مشمول این تصویب نامه، توسط نهادهای ذی ربط شناسایی و معرفی خواهند شد و احراز تخصیص ندادن سهام عدالت به آنان (در مقطع واگذاری سال ۱۳۸۵) برعهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود. سازمان خصوصی سازی هم مکلف شد از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار و تسویه وجوه، برای انتقال سهام به کد سهامداری هر یک از مشمولان اقدام کند. البته تازه سهام دار شده ها باید بدانند که سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در وثیقه سازمان خصوصی سازی قرار خواهد گرفت و آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله‌ای (طی ۳ سال به نسبت مساوی) انجام خواهد شد. همچنین سهامداران می‌توانند پس از پایان سال پنجم برای تسویه پیش از موعد و آزادسازی سهام خود اقدام کنند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.