کد خبر : 23619 / /
/

یک کارشناس اقتصادی گفت: به‌نظر می‌رسد که دولت استراتژی ندارد. یعنی بزرگ‌ترین مشکل کشور این است که دولت با مشکلات اقتصادی برخورد هیئتی می‌کند و برخورد علمی ندارد. اصلا باید مطالعه شود و ببینند کالابرگ بهتر است یا یارانه‌.

یارانه‌ نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومانی از اردیبهشت به حساب خانوارها واریز می شود. یارانه نقدی آبان پرداخت می شود. یارانه نقدی از اردیبهشت 300 و 400 هزار تومانی شد. یارانه نقدی هر ماه در بیستم ماه پرداخت می شود.  پیش‌بینی می‌شود که یارانه نقدی آبان‌ماه هم بیستم همین ماه به حساب سرپرست خانوارها واریز شود.

یک کارشناس اقتصادی گفت: هنوز بعد از یک سال و نیم از فعالیت دولت، شاهد هستیم که دولت استراتژی مشخص برای کالابرگ و یارانه ندارد.

یک کارشناس اقتصادی گفت: به‌نظر می‌رسد که دولت استراتژی ندارد. یعنی بزرگ‌ترین مشکل کشور این است که دولت با مشکلات اقتصادی برخورد هیئتی می‌کند و برخورد علمی ندارد. اصلا باید مطالعه شود و ببینند کالابرگ بهتر است یا یارانه‌.

به نقل از خبرآنلاین، مهدی پازوکی با بیان این‌که ما هیچ مطالعه درستی در هیچ طرحی نداریم، عنوان کرد: برخورد با موضوعی مثل کالابرگ که مثل شعار نباید باشد و موضوع ساده‌ای نیست.

پازوکی با بیان این‌که بودجه 1402 در روزهای آینده به مجلس می‌رود، تصریح کرد: یارانه‌ها یا کالابرگ باید در بودجه دیده شده باشد. اگر قرار است یارانه‌ها بماند یا کالابرگ باشد، باید تکلیف این‌ها در بودجه مشخص شده باشد.

وی عنوان کرد: برای همین است که می‌گویم دولت با مسائل اقتصادی برخورد هیئتی دارد و این در حالی است که نیاز به اصلاح داریم.

این کارشناس اقتصادی افزود: ما در هنگام بودجه‌ریزی باید برنامه داشته باشیم و هنوز بعد از یک سال و نیم از فعالیت دولت، شاهد هستیم که اصلا استراتژی مشخص ندارد و دولت نمی‌داند چه می‌کند.

یارانه نقدی | اجرای کالا برگ در ابهام

قرار بود در شهریوری که گذشت، یارانه در شکل و شمایل جدید یعنی کالابرگ الکترونیک به دست مردم برسد، با این وجود  وعده پشت وعده شنیده شد، اما خبری از اجرا نبود. حالا در حالی‌که رسانه‌ها از خبر مهم خاندوزی درباره کالابرگ نوشته‌اند، دوره آزمایشی این طرح از روزهای آینده کلید می‌خورد و پس از آن باید منتظر ماند و دید برای اجرای کامل آن چه تصمیمی گرفته می‌شود. همین موضوع این احتمال را تقویت کرده که دولت که به گواه عده‌ای نه پول دارد و نه زیرساخت لازم را مهیا کرده، به انتظار بودجه نشسته تا در نهایت همان یارانه نقدی کماکان به‌عنوان میهمان پُر سروصدای اقتصاد خانوار ایرانی باقی بماند.

قرار بود اگر دولت ارز 4200 تومانی را که حواشی متعددی به دنبال داشت، کنار بگذارد مابه‌التفاوت آن را به صورت کالابرگ به مردم بدهد. همچنین، مجلس این نهاد را موظف کرد تا قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریورماه سال قبل برگردد. اما با اینکه دولتی‌ها زمان‌هایی را برای اجرای این طرح اعلام می‌کردند، زمزمه‌هایی از مجلس شنیده می‌شد که دولت اراده‌ای برای انجام آن ندارد. با اینحال، به تازگی احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد- با بیان این نکته که اجرای سیاست کالابرگ مشکلی در زمینه تامین مالی ندارد و با توجه به اینکه جمعیت زیادی از کشور را دربرمی‌گیرد، دولت باید از نظر زیرساخت فنی مطمئن می‌شد، گفت: «تغییر مدیریت در وزارت کار در اجرای این پروژه تأخیر انداخت، ولی وزارت کار اجرای آزمایشی دیگری را در یکی از استان‌های جنوبی در برنامه دارد و بعد برای اجرا در سراسر کشور اقدام خواهیم کرد. این دوره آزمایشی حداکثر تا یک ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن، نتیجه اعلام خواهد شد.»

یارانه نقدی | دولت برای اجرای کالابرگ پول ندارد

اما، در حالی خاندوزی خبر داده که دولت مشکلی در تامین مالی جهت اجرای کالابرگ ندارد که پیشتر گفت‌وگویی با جعفر قادری- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس- انجام دادیم که به صراحت اعلام کرد علت وقفه در اجرای کالابرگ این است که دولت پول ندارد. او در عین حال نسبت به نبود سازگاری میان برخی احکام و منابع بودجه کل کشور گلایه کرد و در این باره افزود: در طرح کالابرگ به موضوع بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ اشاره شده است، اما آیا منابع بودجه پاسخگو است؟ در این زمینه باید منابعی فراتر از بودجه پیش‌بینی شود.

یارانه نقدی | نبود زیرساخت؛ مانع اصلی اجرای کالابرگ

در سخنان خاندوزی به موضوع  نبود زیرساخت هم برمی‌خوریم که پیشتر بارها از زبان دولتمردان شنیده بودیم. در همین زمینه هم شهریورماه امسال، محمدرضا پورابراهیمی- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- با اشاره به اینکه دولت گزارشی از زیرساخت‌های پایگاه رفاه جامع ایرانیان به ما ارائه نداده است، این موضوع را یکی از موانع اجرای کالابرگ دانسته بود. ظاهرا اطلاعات اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص بوده است. پورابراهیمی همچنین به این نکته اشاره کرد که بیش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام ندادند و هیچ خط ارتباطی با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند.

یارانه نقدی ادامه می‌یابد؟

حالا، با توجه به اینکه وزیر اقتصاد بازهم اعلام کرده قرار است دوره آزمایشی اجرای کالابرگ به مدت یک ماه طول بکشد، این احتمال قوت گرفته که دولت به انتظار بودجه نشسته تا به سیاست اختصاص یارانه نقدی ادامه دهد. در این باره هم قادری- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس- به تجارت‌نیوز گفته بود که در صورت منتفی شدن کالابرگ، مجلس طرح حمایتی دیگری را پیشنهاد نمی‌کند و سیاست یارانه نقدی ادامه پیدا خواهد کرد. این در حالیست که چندی پیش در گزارشی با یک ضرب و تقسیم ساده به این نکته رسیدیم که الان ارزش یارانه نقدی به 100 هزار تومان رسیده و در عین حال این سفره مردم است که هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.