فوت ۱۰ داروساز به‌علت ابتلا به کرونا

کد خبر: 1020267

رئیس مجمع داروسازان ایران از تولید 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل خبرداد.

فوت ۱۰ داروساز به‌علت ابتلا به کرونا

خبرگزاری فارس: حجت‌الله یزدان‌شناس عصر امروز در نشست خبری هیأت مدیره انجمن داروسازی آذربایجان‌شرقی با خبرنگاران اظهار داشت: 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و تنها سه درصد داروها وارداتی هستند،

وی اضافه کرد: بیشتر داروهای شیمی درمانی هستند اما همین سه درصد 30 درصد ارز وارداتی سازمان غذا و دارو را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس انجمن داروسازان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هر سال 600 نفر به تعداد داروسازان کشور افزوده می‌شود، گفت: قبلا برای هر 6 هزار نفر یک داروخانه در کشور وجود داشت که الان برای 4 هزار و 500 نفر یک داروخانه وجود دارد.

یزدان‌شناس با بیان این مطلب که در 15 هزار داروخانه سراسر کشور داروسازان در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار دارند، یادآور شد: متأسفانه در مبارزه با ویروس منحوس کرونا 10 داروساز در کشور جان خود را از دست داده‌اند که این ضایعه بزرگ را به جامعه داروسازی و خانواده‌هایشان تسلیت عرض می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان کرونا داروساز در استان آذربایجان‌شرقی 12 نفر بوده که خوشبختانه فوتی در این رابطه نداشتیم.

یزدان‌شناس با بیان اینکه عدم پذیرش دانشجویان داروساز در کارخانجات داروسازی باعث حضور آنها در داروخانه‌ها می‌شود، متذکر شد: هر سال ۶۰۰ نفر داروساز به جمع داروسازان کشور اضافه می‌شود و ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که باعث پذیرش نشدن آنها در کارخانجات شده همچنین حقوق کار در صنایع داروسازی پایین است و برای همین داروسازان جوان به داروخانه‌ها هجوم می‌برند.

وی با گلایه از عملکرد دولت در ممنوعیت فروش ماسک و الکل در داروخانه‌ها در ابتدای شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: در اوایل کرونا دائما اعلام می‌کردند که داروخانه‌ها ماسک احتکار کرده‌اند؛ اما مگر ما می‌دانستیم که کرونا شیوع پیدا می‌کند که تعداد بالا ماسک بخریم؟

یزدان‌شناس با بیان اینکه داروخانه‌ها تنها قشر بدون تعطیلی در ایام کرونا بودند، توضیح داد: با تمام این تلاش‌ها حتی داروخانه‌ها اجازه فروش الکل نداشتند و دائما گزارش تهیه می‌کردند که داروخانه‌های متخلف پلمب شد! شما یک داروخانه متخلف را به من نشان بدهید که چیزی احتکار کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه این روزها هر کس می‌تواند ماسک بخرد، گفت: بیشتر این ماسک‌ها معلوم نیست که اصلا استاندارد باشند در حالیکه ماسک‌هایی که توسط داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، توسط شرکت‌های مورد تائید غذا و داروست.

وی با اشاره به کمبود واکسن آنفلوانزا نیز بیان داشت: گفته می‌شود ۱۴ میلیون واکسن وارد کشور شده و قرار است توسط مراکز بهداشتی و درمانی به بیماران حساس، کودکان و کسانی که ایمنی بدن آنها پایین است، تزریق شود.

یزدان‌شناس اضافه کرد: واکسن آنفلوانزا برای همه خوب نیست و حتی ممکن است عوارض داشته باشد و چندین پرونده اثر نامناسب آنفلوانزا داشتیم. پیشگیری‌هایی که امسال به خاطر کرونا در جامعه انجام می‌شود، همچون استفاده از ماسک در کاهش ابتلاء به آنفلوانزا نیز مؤثر است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها