محدودیت سفر بین استانی اعمال می‌شود؟

کد خبر: 1025100

موج سوم کرونا قدرتمند وارد میدان شده است و حالا در تعطیلات پیش رو با تعطیلی مدارس و دورکاری کارمندان احتمال افزایش سفر‌های کرونایی بالا می‌رود.

محدودیت سفر بین استانی اعمال می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران: کرونا باز هم در ایران رکورد زد و روز گذشته رکورد ابتلای روزانه به کرونا در ایران شکست و برای نخستین بار آمار روزانه مبتلایان به کرونا به بیش از ۴ هزار نفر رسید، همچنین میزان فوتی‌های کرونا باز هم به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده و همه این‌ها در شرایطی است که همزمانی کرونا و آنفلوانزا را در پاییز پیش رو داریم.

حالا تعطیلات آخر هفته در مهرماه را پیش رو داریم و احتمال افزایش سفر‌های بین استانی افزایش وجود دارد، این در حالی است که کرونا در موج سوم قوی‌تر وارد میدان شده است.

هر زمان همه شیوه نامه‌های بهداشتی به خوبی و مو به مو اجرا شد، روند ابتلا و مرگ و میر کرونا کاهش پیدا کرد و هر وقت اندکی بی توجهی به شیوه نامه‌های بهداشتی صورت گرفته کرونا هم طغیان داشته است.

کنترل و مهار کرونا در گرو توجه جدی به شیوه نامه‌های بهداشتی است، باید توجه داشت که کرونا شوخی بردار نیست و به گفته پزشکان و وزارت بهداشت مدت‌ها مهمان ما خواهد بود و تنها با جدی گرفتن نکات بهداشتی می‌توان از شر این ویروس در امان بود.

رعایت نکات بهداشتی، پرهیز از حضور در مکان‌ها و مراکز شلوغ و پر جمعیت و سفر نرفتن از مهمترین نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کرد و تجمیع همه این موارد سبب نزولی شدن کرونا می‌شود، اما به نظر می‌رسد برخی برای رفتن به سفر، خطر ابتلا به کرونا را می‌پذیرند.

تعطیلات چند روزه محرم موجب افزایش بیشمار سفر‌های مردم به استان‌های مختلف شد و در یکی از روز‌های تعطیلات که موجب بروز موج جدید کرونا شد، شاهد ۲ میلیون و ۵۶۶ هزار سفر بین استانی بودیم و حتی از روز مشابه پارسال که شرایط عادی بود تعداد سفر‌ها رشد ۹ درصدی داشت. تعطیلی و عزم برخی‌ها برای سفر

بسیاری از ادارات در استان‌های مختلف کارمندان را دورکار کرده اند، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل و مجازی شده اند، همه این‌ها موجب شده است که برخی بار سفر ببندند و راهی جاده‌ها شوند، غافل از اینکه کرونا در کمین نشسته است تا قربانی بگیرد.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص وضعیت بیماری کرونا در کشور هشدار داد و گفت: هشدار‌های ما درخصوص کووید ۱۹ کاملا بجا و علمی است. بیماری کرونا از مرحله سرایت تا ابتلا، بیشتر به فاکتور‌های رفتاری و اجتماعی مردم بستگی دارد. مثلا، می‌شود ادارات و مدارس را تعطیل کرد، اما اگر مردم به مسافرت بروند و یا پاساژ گردی کنند، تعطیلی‌ها فایده‌ای در کنترل بیماری کرونا نخواهد داشت.

حریرچی ادامه داد: نکته‌ای که در ابتلا به این بیماری حائز اهمیت است این است که مردم چه رفتاری حتی در تجمعات خانوادگی می‌کنند و این در حالی است که در خیلی از کشور‌ها به مدت مدید، حتی اجازه مهمانی و تجمع بیش از ۴ یا ۶ نفر در منزل نیز ممنوع است.

وی با بیان اینکه لازم است هر فرد خود را مسئول بداند و پیشگیری لازم را برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ انجام دهد، گفت: وزارت بهداشت بار‌ها توصیه کرده است، برای پیشگیری از ابتلای افراد سالمند و بیماران خاص به ویروس کووید ۱۹ از حضور با این افراد و تجمع با هم خودداری شود و لازم است که مردم خودشان رعایت کنند. هرچقدر هم نظارت وجود داشته باشد، ما نمی‌توانیم مهمانی‌های خانوادگی را نظارت کنیم. بلکه مردم باید خودشان رعایت کنند.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین افزود: در بعضی از کشور‌ها امکان ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی برای اجرای این موارد وجود دارد، اما متاسفانه در کشور ما این زیر ساخت‌ها و فرهنگ وجود ندارد و هنوز بسیاری از خانواده‌ها به جز عروسی و عزاداری ها، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

حریرچی گفت: متاسفانه کاهش تردد در کشور ما نسبت به قبل از شیوع کرونا، ۱۲ درصد بوده است که رقم ناچیزی است، در حالی که انتظار ما بالای ۶۰ درصد بود. چرا خطر ابتلا به کرونا در سفر افزایش پیدا می‌کند؟

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست انستیتو پاستور ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سطح فردی، کاهش خطر انتقال کروناویروس با سه راه استفاده درست و منطقی از ماسک، شست و شوی مرتب و صحیح دست‌ها با آب و صابون و رعایت فاصله گذاری فیزیکی محقق می‌شود. در همین راستا باید توجه داشت که حضور در فضا‌های سربسته شلوغ که تهویه مناسبی ندارد شانس ابتلا به کرونا را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

مصطفوی ادامه داد: در تجمعات، فاصله گذاری‌های فیزیکی معمولا به درستی رعایت نمی‌شود و شانس ابتلا به کرونا افزایش پیدا کند و یکی از رویداد‌های همراه با تجمع که موجب گسترش بیماری می‌شود، سفر است. در سفر، افراد در اماکن تفریحی و رفاهی تجمع می‌کنند و با سردتر شدن هوا، احتمال تجمع مسافرین در مکان‌های سربسته افزایش پیدا می‌کند و خطر ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران بیان کرد: در هر مسافرتی دو گروه متاثر از مخاطرات سفر می‌شوند، یک گروه افرادی هستند که سفر می‌کنند، می‌توانند حامل بی علامت یا کم علامت ویروس باشند و افراد حاضر در شهر مقصد یا سایر مسافرین را آلوده کنند، و گروه دیگر، خود مسافرین هستند که ممکن است در شهر مقصد سفر از افراد بومی به کرونا آلوده شوند و پس از بازگشت از سفر، شهر مبدا و محل زندگی خود را آلوده کنند.

مصطفوی گفت: متاسفانه در سفر‌ها علاوه بر رعایت نشدن فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و شست و شوی دست در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود و به همین دلیل شانس ابتلا به کرونا در سفر بالاست و توصیه این است از سفر‌های غیرضروری پرهیز شود و در سفر‌های ضروری هم همه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران گفت: متاسفانه روند اپیدمی کرونا در کشور مناسب نیست و این انتظار وجود دارد که مردم نکات بهداشتی را در روز‌های سخت بیشتر رعایت کنند. همچنین برای سفر‌های غیرضروری محدودیت و تنبیهاتی اعمال و نظارت‌ها جدی‌تر شود و نباید عده‌ای قلیل از تعطیلات برای گسترش بیشتر بیماری استفاده کنند. افزایش میزان سفر سبب تشدید چرخه ویروس می‌شود

مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه دو تعطیلی پیش رو داریم و نمی‌دانیم که رفتن به مسافرت آزاد است و یا اینکه ممنون می‌شود، گفت: ما در کمیته علمی در خصوص مسائل علمی صحبت می‌کنیم، می‌گوییم که افزایش میزان سفر سبب تشدید چرخه ویروس می‌شود و موارد جدید بیماری را افزایش می‌دهد، در کمیته اجرایی است که تصمیم گیری صورت می‌گیرد.

مردانی با اشاره به اینکه از حدود یکی دو ماه پیش با جهشی که در کروموزوم ویروس کرونا اتفاق افتاد قدرت انتقال بیماری ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است، افزود: این موضوع را به وضوح می‌بینیم، در اسفند و فروردین یکی از اعضای خانواده کرونا می‌گرفت، اما الان بیماری خانوادگی شده است. درخواست اعمال محدودیت و جریمه برای سفر‌های بین استانی

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با ارسال نامه‌ای به وزیر کشور، برای کنترل و مهار بیماری کووید۱۹، خواستار اعمال محدودیت‌ها، افزایش عوارض بزرگراهی و جرائم رانندگی و پرداخت هزینه‌های درمانی مسافرانی که در سفر مبتلا به کرونا می‌شوند برای کاهش سفر‌های غیرضروری بین شهری و استانی شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: در راستای تحقق حداکثری راهبرد‌های مداخله‌ای برای تقلیل سرایت پذیری از طریق کاهش ارتباطات بین فردی و قطع زنجیره انتقال بیماری، اطلاع رسانی و اقدامات زیادی انجام پذیرفته است. اما متاسفانه عده‌ای از هموطنان علی‌رغم تمام توصیه‌ها ممکن است در تعطیلات پیش رو به سفر‌های غیرضروری به خصوص به مناطق شمالی کشور مبادرت ورزند که این موضوع نگرانی‌های شدیدی را در زمنیه کنترل بیماری کرونا ایجاد می‌کند.

در ادامه این نامه زالی و محسنی بندپی خواستار اعمال محدودیت‌های تازه برای کاهش سفر‌ها در تعطیلات پیش رو شده و موارد زیر را برای تصویب در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پیشنهاد کردند: افزایش موقت عوارض بزرگراهی به میزان حداقل ۳ تا ۵ برابر برای خودرو‌هایی که به مقاصد غیربومی مسافرت کرده اند و تخصیص منابع حاصله از آن برای کمک به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا و افزایش مبلغ جریمه حداقل به میزان ۳ تا ۵ برابری درصورت تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودرو‌های غیربومی که به سایر شهرستان‌ها مسافرت کرده‌اند و تخصیص منابع حاصل از آن به شهرستان مقصد پیشنهاد‌های ستاد مقابله با کرونای استان تهران است.

همچنین ستاد مقابله با کرونای استان تهران درخواست کرد: با توجه به این که تعدادی از مسافران مذکور ممکن است در شهرستان‌های مقصد دچار بیماری کرونا شوند، با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی مقصد نسبت به قرنطینه سازی این گونه افراد اقدام شود و در صورت ابتلا تمام هزینه‌های درمان در مراکز بیمارستانی در استان مبدا و یا مقصد به طور کامل از بیمار اخذ شود.

حالا که کرونا قوی‌تر از قبل وارد میدان شده است، باید از سفر‌های غیر ضروری پرهیز کنیم تا هر چه زودتر زنجیره انتقال کرونا را شکست دهیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها