هشدار شانه ساز درباره فروش اینترنتی دارو‌های تقلبی کرونا

کد خبر: 1026240

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اجبار استفاده از ماسک از درمنزل، نسبت به هر گونه گرانفروشی ماسک از سوی مراجع توزیع و عرضه هشدار داد.

هشدار شانه ساز درباره فروش اینترنتی دارو‌های تقلبی کرونا

خبرگزاری فارس: محمدرضا شانه ساز در نشست خبری که به بهانه توزیع ماسک ۱۳۰۰ تومانی در داروخانه‌ها برگزار شد، گفت: آنچه که امروز برای آن جمع شده‌ایم، در حوزه تولید و عرضه ماسک است. قبل از شیوع بیماری کرونا، میزان تولید انواع ماسک در کشور، بسیار محدود بود و مصرف مان هم بسیار محدود بود. در عین‌حال بخشی از تولید علاوه بر پوشش نیاز داخلی، صادر می‌شد. اما با شیوع بیماری کرونا در فاز اول، نیاز کشور حدود ۲۰ برابر افزایش یافت که در کوتاه مدت امکان تامین این نیاز وجود نداشت و بر همین اساس یک ماه الی یک ماه و نیم مشکلاتی را داشتیم که نیرو‌های مردمی به کمک آمدند و نیاز کشور برطرف شد.

وی افزود: آنچه که احساس می‌شود امروز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، عرضه ماسک با قیمت مصوب است. به هر حال اکنون نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ روز از اعلام رسمی قیمت ماسک برای مصرف کننده می‌گذرد و اعلام شده که مصرف کننده نباید ماسک سه لایه را بیش از ۱۳۰۰ تومان دریافت کند، اما متاسفانه شاهدیم که علی رغم تولید بسیار زیاد ماسک در کشور، این اقلام با رقم‌های بالاتر از ۱۳۰۰ تومان عملا به دست مصرف کننده می‌رسد.

قیمت مصوب ماسک رعایت شود

شانه ساز با بیان اینکه طبق دستور رییس جمهور حتما باید این قیمت رعایت شود، ادامه داد: بر همین اساس ظرف چند هفته گذشته پیگیری‌هایی با جدیتی بیشتر انجام شد و امروز اعلام می‌کنم که در فاز اول برنامه ریزی کردیم تا بیش از ۶۰ میلیون ماسک را که توسط ۲۳ شرکت تولیدی، تولید می‌شود و از طریق شرکت‌های پخش سراسری به داروخانه‌های سراسر کشور توزیع می‌کنند. امروز می‌خواهم به مردم اطلاع رسانی کنم که نباید در داروخانه و جا‌های دیگر، ماسک سه لایه را بیشتر از قیمت ۱۳۰۰ تومان خریداری کنند.

توزیع روزانه ۵ تا ۶ میلیون ماسک در داروخانه‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در مواردی شاهدیم که عملا ماسک ۱۳۰۰ تومانی با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده می‌رسد، گفت: از مردم می‌خواهیم مطالبه گر ماسک ۱۳۰۰ تومانی باشند و اجازه ندهند ماسک سه لایه با قیمت بیشتر عرضه شود. از نظر تعداد تولید هیچ مشکلی در کشور نداریم و روزانه ۲۱ میلیون ماسک در کشور تولید می‌شود و ۵ تا شش میلیون ماسک روزانه در اختیار داروخانه‌ها به عنوان مرکز اصلی عرضه ماسک قرار داده شود که برنامه ریزی آن آغاز شده است. تمرکز جدی ستاد کرونا بر عرضه ماسک در داروخانه‌ها است که این باور در تمام اعضای ستاد وجود دارد تا ماسک به وفور و با قیمت مصوب عرضه شود.

شانه ساز همچنین گفت: در عین حال علاوه بر داروخانه ها، فروشگاه‌های لوازم تجهیزات پزشکی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر را هدف گیری می‌کنیم تا ماسک را با قیمت و کیفیت مورد نظر عرضه کنند. این اقدامی است که آغاز شده و با توجه به اینکه استفاده از ماسک اجباری می‌شود و همه باید از درب منازل ماسک بزنند، رعایت این قیمت‌ها برایمان بسیار مهم است. امیدواریم با اقداماتی که انجام شده و تعدادی که روزانه تحویل داده می‌شود، دچار مشکلی نشویم. رئیس جمهور و مسوولان ریاست جمهوری تاکیدشان بر این است که حداقل دو سوم ماسک‌ها باید در داروخانه و مراکز اینچنینی عرضه شود تا مردم بتوانند ماسک را با قیمت مصوب و کیفیت اصلی و آنچه مورد نظر سازمان غذا و دارو است، دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوالی، درباره احتمال گرانفروشی به داروخانه‌ها و در نتیجه عرضه گرانتر ماسک به مردم از سوی این واحدها، گفت: قیمت مصوب ماسک را طی این روز‌ها اعلام نکردیم بلکه مدت زیادی است که آن را اعلام کردیم. اگر مرکزی ماسکی را گرانتر فروخته یا باید جنسش مرجوع شود که با قیمت مصوب ارائه دهد و یا اینکه فاکتور‌ها اصلاح شوند. پیشنهاد ما راه دوم است، زیرا توزیع کننده‌ها و تامین کنندگان باید فاکتور اصلی ارائه دهند وگرنه گرانفروشی محسوب می‌شود. اینکه یک واحد اعلام کند من گران خریدم و می‌خواهم گران هم بفروشم، با توجه به اینکه کالا قیمت مصوب و اعلام شده داشته، توجیه درستی نیست و نباید تاوان گرانفروشی را مردم و مصرف کننده بپردازد. مدت هاست که این قیمت‌ها اعلام شده و از تولید کننده، توزیع کننده و عرضه کننده خواسته ایم که این قیمت‌ها را رعایت کنند.

تخلفات را به ۱۹۰ و معاونت‌های غذا و دارو اعلام کنید

شانه ساز ادامه داد: حداقل ۱۰ اکیپ در شهر و استان تهران برای بازرسی قرار دادیم و در همه استان‌ها به فراخور شرایط استان بازرسی‌ها آغاز شده است. به ویژه شهر‌هایی که از نظر شیوع کرونا وضعیت بحرانی تری دارد، اولویت بیشتری دارند. در عین حال اگر مردم با تخلفی در این حوزه مواجه شدند، می‌توانند به معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی محل مراجعه کنند که در آنجا بلافاصله رسیدگی شده و اگر مورد تخلفی باشد برخورد انتظامی و قضایی از سوی معاونت‌ها انجام می‌شود. مردم می‌توانند از ۱۹۰ هم استفاده کنند، اما توصیه ما این است که برای سرعت بیشتر به معاونت غذا و دارو دانشگاه مراجعه کرده و تماس بگیرند.

فروش اینترنتی دارو‌های تقلبی کرونا

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره فروش اینترنتی دارو به ویژه دارو‌هایی مانند رمدسیویر و... گفت: همواره اعلام کردیم که هنوز سازوکار لازم برای فروش اینترنتی دارو فراهم نشده است. زیرا دارو باید یا بر اساس نسخه پزشک درخواست داده شده و تحویل شود و یا باید از سوی داروساز از بیمار شرح حال کامل دریافت شود و دارو تحویل شود. آنچه تحت عنوان فروش دارو‌های مختلف به ویژه دارو‌هایی که برای کرونا استفاده می‌شود به صورت اینترنتی فروخته می‌شود، حتما غیرقانونی بوده و قصد سوءاستفاده در آن است و حتما تقلبی پشت این قضیه است. اگر همکاران ما با موارد تخلف مواجه شوند، حتما برخورد می‌کنند. این دارو‌ها خصوصا رمدسیویر بیمارستانی است و نباید در داروخانه‌های سرپایی وجود داشته باشد. در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود.

وی درباره فروش اینترنتی شیر خشک‌های رژیمی و متابولیک نیز گفت: عرضه اینترنتی این شیرخشک‌ها نیز مانند دارو است و عرضه اینترنتی آن مجاز نیست. البته شیر خشک جزو اقلامی است که کاندیدای این موضوع است و می‌تواند در ردیف فروش اینترنتی با تدوین دستورالعمل قرار گیرد. با توجه به بیماری کرونا داریم بحث فروش اینترنتی اقلام سلامت محور را سرعت می‌بخشیم. امیدواریم بتوانیم زودتر زمینه این کار را فراهم کنیم و مطمئن شویم که امکان سوءاستفاده از آن وجود ندارد.

شانه ساز افزود: از سال‌ها پیش یکی از مشکلات ما در برخورد با قاچاق و تقلب، تبلیغاتی بود که از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی ایجاد شد که نظارت ما را بر عرضه و فروش این اقلام سخت می‌کرد و از این مسیر شبکه‌های قاچاق می‌توانستند اقلام شان را عرضه کنند. اکنون آنچه باعث طولانی شدن روند فروش اینترنتی شده، این است که بتوانیم به راهکار‌های جدی در این حوزه برسیم. به عنوان مثال اگر مصرف کننده خود را ملزم به استفاده از برچسب‌ها و سامانه اصالت کند، این کار ما را راحت می‌کند، اما از آنجایی که هنوز فرهنگ این موضوع جا نیفتاده، هنوز نتوانستیم به این اعتماد کنیم که مصرف کننده می‌تواند به سلامت و اصالت کالا اطمینان حاصل کند و این موضوع کمی بین ما و فروش اینترنتی فاصله انداخته است. همه شیرخشک‌ها به ویژه وارداتی‌ها که از طریق پست به مصرف کننده می‌رسد، برچسب اصالت را دارا هستند.

وی درپاسخ به سوال دیگری، درباره تحویل داروی بیماران خاص در درب منازل شان، گفت: این کار در حال پیگیری و انجام است. ما در حوزه عرضه واکسن آنفلوانزا و بعد از آن عرضه انسولین این اقدام را انجام می‌دهیم و با این اقدام می‌توانیم مصرف کننده و داروی مورد نیازش را شناسایی کنیم. منتها فاکتور سوم این کار داروخانه است. زیرا همه این موارد در داروخانه ثبت می‌شوند و می‌توانیم متوجه شویم که کدام بیمار چه دارویی را در کدام داروخانه دریافت کرده است. در آغاز این راه هستیم که با تکمیل زنجیره در آینده نزدیک این اقدامات انجام می‌شود.

سرانجام تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا

شانه ساز درباره زمان عرضه داروخانه‌ای واکسن آنفلوانزا نیز گفت: امسال به دلیل کارشکنی‌هایی که انجام شد و مواد اولیه به دلیل تحریم‌ها نرسید، متاسفانه نتوانستند واکسن آنفلوانزا تولید داخل را به موقع برسانند و به نظر می‌آید امسال زمان طلایی تولید داخلی واکسن آنفلوانزا را از دست دادیم و بیشتر از طریق واردات اقدام می‌کنیم.

شانه ساز ادامه داد: تاکنون یک و نیم‌میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد شده و به معاونت بهداشتی تحویل شده است. ارز واکسن‌ها هم تامین و نقل و انتقال آن انجام شده است، اما به دلیل تحریم‌های بانکی، پولی که چند بار به خارج از کشور منتقل شده بود و می‌رفت که به دست تامین کننده برسد، به بهانه‌های واهی دوباره برگردانده می‌شد. با این حال امیدواریم قبل از پایان مهر چند میلیون دوز واکسن داشته باشیم که اولویت مان بیماران خاص و افرادی هستند که باید واکسن را تزریق کنند. در مرحله بعد اولویت‌های بعدی هم می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: ما امسال تاکید کردیم که مردم به دنبال استفاده از واکسن آنفلوانزا نباشند. زیرا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال شیوع آنفلوانزا بسیار کم است. آمار نیم کره جنوبی هم نشان داد که میزان شیوع آنفلوانزا بسیار پایین‌تر از سال‌های قبل بوده است. با این حال باز هم عده زیادی اصرار به استفاده از واکسن آنفلوانزا دارند که اجازه می‌دهیم مقداری از واکسن با ارز نیمایی هم وارد شود که به زودی وارد کشور می‌شود که برای همه مردم قابل تهیه است و نیازی به ثبت و ضبط کد ملی هم ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها