عفونت‌های کرونایی نابودکننده سرطان هستند؟

کد خبر: 1037372

متخصص آنکولوژی و رادیوتراپی گفت: اینکه کرونا باعث از بین رفتن بیماری سرطان شود کاملا غلط است و هیچ توجیه علمی ندارد چرا که کرونا یک ویروس است و علاوه بر اینکه موجب بهبود بیماران سرطانی نمی‌شود، موجب بدتر شدن شرایط فرد خواهد شد.

عفونت‌های کرونایی نابودکننده سرطان هستند؟

خبرگزاری ایسنا: محمدحسن عمران پور با بیان اینکه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند سیستم ایمنی بدن آن‌ها پایین است و بیماری کووید ۱۹ مستقیما سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد، اظهار کرد: افرادی که سیستم ایمنی پایین تری دارند و در معرض بیماری زمینه‌ای بودند، زمانی که دچار بیماری کووید ۱۹ می‌شوند، شکل ابتلای آن‌ها بسیار حادتر از افرادی است که ایمنی طبیعی تری دارند.

وی تصریح کرد: برگشت در بیماری کووید ۱۹ در تمامی افراد زمانبر است، اما افراد دارای بیماری زمینه‌ای، زمان بیشتری برای عادی شدن شرایط نیاز خواهد داشت.

این متخصص آنلکولوژی و رادیوتراپی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند که در این روز‌های کرونایی افرادی که با بیماری‌های خاص و یا صعب‌العلاج دست و پنجه نرم می‌کنند درمانشان را برای جلوگیری از ابتلای به کووید ١٩ کمی به تاخیر بیاندازند، آیا این موضوع درست است یا خیر، خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این پرسش، توجه به وضعیت شیوع کرونا در شهر‌های مختلف می‌تواند تاثیر گذار باشد.

وی تصریح کرد: در برخی مواقع در شهر‌های قرمز، پزشکان مجبور هستند در برخی مواقع صبوری به خرج دهند، به عنوان مثال در پرتودرمانی به دلیل بسته بودن کامل فضای اتاق، اگر یک فرد مبتلا به کرونا وارد آن شود و سرفه یا عطسه کند، مدت‌های طولانی این ویروس در آن فضای بسته خواهند ماند و برای بیماران مشکل‌آفرین خواهد بود.

عمران‌پور با بیان اینکه به صورت کلی بیماران مبتلا به سرطان، درست نیست که به دلیل یک بیماری خاص، درمان را به تاخیر بیاندازند مگر اینکه پزشک این تاخیر را تشخیص دهد، اظهار کرد: در بسیاری از مواقع نباید اصلا زمان را در درمان بیماران سرطانی از دست داد و با مراقبت‌های شخصی می‌توان خود را از بیماری کووید ۱۹ مصون داشت و در محیط‌هایی که تراکم کمتر است حضور پیدا کند.

متخصص آنلکولوژی و رادیوتراپی در خصوص موضوع نابودی سلول‌های سرطانی پس از ابتلا به ویروس کرونا که این روز‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود نیز گفت: این موضوع کاملا غلط است و هیچ توجیه علمی ندارد چرا که کرونا یک ویروس است و علاوه بر اینکه موجب بهبود بیماران سرطانی نمی‌شود، موجب بدتر شدن شرایط فرد خواهد شد چرا که یک عفونت، به مشکلات بیماران سرطانی، تحمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه عفونت درمان یک بیماری سرطانی نیست، اظهار کرد: درمان سرطان با سه راه جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی صورت می‌پذیرد و در هیچ پروتکل درمانی از عامل عفونی برای درمان سرطان استفاده نشده است.

عمران‌پور با بیان اینکه در مواردی بیماری‌های عفونی، می‌تواند زمینه‌ساز ابتلای فرد به سرطان باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال در سرطان پشت‌بینی یکی از ویروس‌ها، ویروس زگیل است که می‌تواند زمینه‌ساز سرطان باشد و بنابراین این نظریه کاملا غلط است.

وی در پاسخ به این سوال که از لحاظ تغذیه‌ای برای بیماران سرطانی چه توصیه‌ای دارید. چگونه به واسطه مواد غذایی می‌توانند خود را نسبت به ابتلای به کرونا ایمن کنند، گفت: از آنجایی که در بیماری سرطان، با بیمارانی سر و کار داریم که سیستم ایمنی بسیار پایینی دارند، باید از مواد غذایی استفاده شود که این ایمنی را افزایش دهد.

عمران‌پور با اشاره به اینکه بیماران سرطانی در مصرف سبزیجات باید احتیاط کنند، اظهار کرد: سبزیجات ضدعفونی شده و پخته، مواد تازه، آب فراوان، مکمل‌هایی همچون ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی برای هفته‌ای یکبار در روز، ریزمغذی مس در قرص‌های زینک، ویتامین سی ۵۰۰ میلی‌گرمی در یک دوره کوتاه و برخی شربت‌ها می‌تواند در ابتلای یک بیمار سرطانی به کرونا با افزایش سیستم ایمنی موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه مصرف زیرجلدی زمانی که بیمار به عفونت تهدید کننده‌ای مبتلا شود که گلبول‌های سفید آن‌ها از حد مشخصی پایین‌تر بیاید، با تشخیص پزشک، صورت خواهد گرفت و برای افزایش سیستم ایمنی در مقابله با کرونا، بی‌تاثیر خواهد بود، افزود: محققان به مصرف ویتامین D، مس و ویتامین C موثر است، اما باید توجه شود که به تدریج این مصرف کم شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها